رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 284143

ترافیک دیپلماتیک در خلیج فارس ادامه دارد

بعد از گذشت بیش از دوماه از بحران عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر و تبادل اتهام‌ها و افشاگری‌های متعدد که پایه‌های خانه شورای همکاری خلیج فارس را سست کرده، چند هفته گذشته با سکوت میانجیگران منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده بود.

اعراب خلیج فارس
div> بعد از گذشت بیش از دوماه از بحران عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر و تبادل اتهام‌ها و افشاگری‌های متعدد که پایه‌های خانه شورای همکاری خلیج فارس را سست کرده، چند هفته گذشته با سکوت میانجیگران منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده بود.
بعد از این رکود دیپلماتیک ظاهرا کویت بار دیگر فعالیت سیاسی خود را در منطقه از سر گرفته تا با توجه به جایگاه امیر این کشور در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بتواند این بحران را از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل و فصل کند. تحرکات دیپلماتیک کویت به تنهایی این رکود را از بین نبرده است و امریکا نیز با اعزام دو فرستاده ویژه به منطقه سکوت بین‌المللی که بعد از نشست‌ اخیر کشورهای محاصره‌کننده قطر در منامه ایجاد شده بود را شکسته است.
اما این جنب و جوش دیپلماتیک را نباید با گشایش قریب الوقوع در اختلافات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اشتباه گرفت زیرا در شرایطی که لحن نمایندگان کشورهای عربی علیه یکدیگر به هیچ‌وجه مثبت نیست و اتهام‌زنی‌های رسانه‌ای از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر و بلعکس ادامه دارد نباید انتظار داشت که به زودی این اختلاف‌ها کنار گذاشته شود. صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت که میانجیگری در پرونده قطر را برعهده دارد تعدادی از مسوولان کویتی را مامور کرده تا حامل پیام‌های او به سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای عربی باشند.
روز سه‌شنبه خالد الفلیج، فرستاده ویژه امیر کویت و مشاور دیوان امیری در راستای تلاش‌های کشورش برای حل بحران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس راهی قطر شده است. خبرگزاری کویت گزارش داده که الفلیج پاسخ امیر کویت به تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر را به او تحویل داده است. از سوی دیگر منابع دیپلماتیک خبر داده‌اند که محمد عبدالله المبارک، وزیر دولت در امور شورای وزیران و جانشین وزیر رسانه کویت راهی جده شده است تا پاسخ قطر به مطالبات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان تحویل دهد. ترافیک دیپلماتیک در حاشیه خلیج فارس با سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به کویت و دیدار با امیر این کشور افزایش پیدا کرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری کویت نواف الاحمد الجابر الصباح ولیعهد کویت و وزیر خارجه این کشور نیز در این دیدار حضور داشته‌اند. این در حالی است که روز گذشته وزیر خارجه کویت به عربستان و مصر سفر کرده بود و پیام امیر کشورش را برای سران این کشورها انتقال داده بود. خبرگزاری کویت به گزارش خبر سفر وزیر خارجه این کشور به مصر و عربستان اکتفا کرده و جزییاتی درباره متن این پیام‌ها یا هدف از ارسال آن گزارش نداده است اما یادآور شده که وزیر خارجه کویت روز سه شنبه راهی امارات، بحرین و عمان هم خواهد شد.
از سوی دیگر رسانه‌های مصری تاکید کردند که عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور این کشور از قطر خواسته تا به مطالبات کشورهای عربی پاسخ مثبت بدهد. با توجه به اینکه بعد از برکناری محمد مرسی از ریاست‌جمهوری مصر و روی کار آمدن السیسی، قطر از گروه اخوان المسلمین حمایت کرد و شبکه الجزیره به قدرت رسیدن ژنرال السیسی را کودتایی علیه مرسی دانست، روابط قاهره و دوحه تیره و تار شد و دو کشور فقط در دوره‌ای کوتاه شاهد بهبود روابط بودند که بار دیگر این گشایش هم با بحران کشورهای عربی علیه قطر کاملا از بین رفت.
السیسی همچنین از مسوولان قطری خواسته که نگرانی‌های کشورهای عربی را درک کرده و به مطالبات آنها عمل کند. از سوی دیگر الجزایر نیز که به خاطر رایزنی در خصوص بحران قطر وارد شده عبدالقادر مساهل وزیر خارجه خود را مامور کرده که به کشورهای عربی منطقه سفر کند، تاکنون به عربستان، مصر، عمان و قطر سفر کرده بود به کویت رفته تا بعد از آن هم راهی بحرین، اردن و عراق شود.
مساهل در دیدار با امیر کویت در کاخ البیان پیامی از عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس‌جمهور الجزایر به امیر کویت داده است و بر اساس اظهارات وزیر خارجه الجزایر بوتفلیقه از تلاش‌های امیر کویت به ویژه در خصوص حل و فصل مشکلات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و بازگرداندن وحدت میان آنها تقدیر و حمایت می‌کند. مساهل ابراز امیدواری کرده که تلاش‌های امیر کویت در این زمینه موفقیت آمیز باشد و گفته که در شرایط فعلی در وضعیتی هستیم که بیش از هر وقت به اتحاد و همکاری نیاز داریم. در عین حال که کویت موتور دیپلماتیک خود را برای مدیریت بحران کشورهای عربی روشن کرده است روز دوشنبه دو فرستاده رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا وارد کویت شدند تا بر اساس ماموریتی که پیدا کرده‌اند تحولات پرونده قطر را مورد بررسی قرار دهند.
بر اساس گزارش روزنامه الاخبار تیموتی لیندرکینگ مشاور وزیر خارجه امریکا در امور حاشیه خلیج فارس و ژنرال آنتونی زینی فرمانده بازنشسته نیروی دریایی امریکا دو فرستاده تیلرسون بوده‌اند که بعد از ورود به کویت با خالد الجارالله معاون وزیر خارجه کویت دیدار کردند و تاکید کرده‌ که واشنگتن از تلاش‌های کویت برای حل بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند.
در سایه لجبازی کشورهای عربی و مقاومت در برابر حل این بحران یک نکته مثبت در بحرانی که عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر ایجاد کرده‌اند شکل گرفته و آن هم موضع بی‌طرف کویت در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس است. العربی الجدید نوشته که کویت با بی‌طرفی و تلاش برای حل بحران می‌تواند نقش تاریخی خود را در منطقه به عنوان یک قدرت سیاسی و دیپلماتیک قوی بازیابی کند. بر اساس این گزارش دایره‌های قدرت و تصمیم‌گیری در کویت طرح‌ها و برنامه‌هایی برای حل بحران کشورهای عربی دارند تا نقش دیپلماتیک این کشور را دوباره زنده کنند و این مساله به حل بحران فعلی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس محدود نمی‌شود.

منبع:روزنامه اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها