رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 298734

سامانه دفاع موشکی آمریکا، بیخ گوش ایران

ساعت24 -در حالی که پادشاه عربستان سعودی به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین تفاهمنامه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را به امضا رساند و از سوی دیگر این کشور به دلیل کشتار کودکان در یمن وارد لیست سیاه ناقض حقوق کودکان شد.

ایران و آمریکا
div>میثم سلیمانی در روزنامه اعتماد نوشت: در حالی که پادشاه عربستان سعودی به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین تفاهمنامه خرید سامانه دفاع موشکی اس-٤٠٠ را به امضا رساند و از سوی دیگر این کشور به دلیل کشتار کودکان در یمن وارد لیست سیاه ناقض حقوق کودکان شد، نیمه‌شب شنبه به وقت تهران پنتاگون ادعا کرد، با توجه به آنچه تهدیدات منطقه‌ای ایران علیه عربستان سعودی خواند وزارت خارجه ایالات متحده اجازه فروش سیستم دفاع ضد موشکی به عربستان را به ارزش ١٥ میلیارد دلار صادر کرده است.
درخواست عربستان سعودی شامل ٤٤ پرتاب‌کننده تاد، ٣٦٠ موشک رهگیر تاد و ١٦ ایستگاه رادیویی و ایستگاه ارتباطی و هفت رادار تاد می‌شود که وزارت خارجه آن را تایید کرده است. این بسته همچنین شامل ٤٤ کامیون، ژنراتور، نیروگاه‌های برق و سایر تجهیزات مورد نیاز این سامانه می‌شود که البته هنوز این بسته به صورت کامل نهایی نشده است. آژانس همکاری امنیتی پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: این فروش امنیت ملی و منافع سیاست خارجی امریکا را تقویت می‌کند و از امنیت بلندمدت عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس در برابر تهدیدهای ایران و سایر تهدیدات منطقه‌ای حمایت می‌کند.
ایالات متحده در سال جاری میلادی سامانه تاد را در کره جنوبی مستقر کرد تا از این کشور در برابر موشک‌های کوتاه برد کره شمالی محافظت کند. این اتفاق انتقاد شدید چین را به همراه داشت که معتقد است رادار قدرتمند این سیستم می‌تواند تا عمق خاک این کشور را کاوش کند که این موضوع نیز می‌تواند برای هر کشوری در اطراف سامانه تاد تا عمق هزار کیلومتری یک تهدید جدی محسوب شود. در حال حاضر عربستان سعودی و امریکا نیز به بهانه آنچه تهدیدهای ایران در خاورمیانه می‌خوانند سعی می‌کنند ابعاد فعالیت‌های نظامی خود در منطقه را گسترش دهند.
گفتنی است ایران یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های موشک بالستیک در خاورمیانه را در اختیار دارد که آن را برای دفاع از خود در برابر تهدیدات دشمنان خود که عمدتا ایالات متحده و سایر کشورهای عربی خلیج فارس و رژیم اسراییل هستند، می‌داند. با این حال سیستم‌های دفاع موشکی تاد بناست از عربستان در برابر حملات موشک‌های بالستیک علیه عربستان سعودی فعالیت کند. همچنین رسانه‌های عربستانی نیز روز پنجشنبه گزارش دادند که پادشاه سعودی با خرید سامانه موشکی اس-٤٠٠ از روسیه نیز موافقت کرده است و بلافاصله پس از این اتفاق نیز مجوز فروش سامانه تاد به عربستان صادر شد.
همچنین پادشاه عربستان توافقنامه خرید ٣میلیاد دلاری تجهیزات نظامی روسیه را نیز با ولادیمیر پوتین به امضا رسانده است. با این وجود فروش سامانه تاد در حالی صورت می‌گیرد که امریکا بخش بزرگی از سلاح‌های ائئلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن را تامین می‌کند. عربستان سعودی از سال ٢٠١٥ خود را در یمن وارد جنگی کرده است که پایان پیروزمندانه‌ای نمی‌توان برای آن متصور بود. هرچند عربستان سعودی با گذشت دوسال از حملات هوایی خود مدعی است که با تروریست‌ها مبارزه می‌کند و از دولت قانونی یمن حمایت می‌کند اما دفتر سازمان حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش‌های خود تاکید کرده است که اکثر حملات عربستان سعودی تلفات غیرنظامی در پی داشته است. از همین رو در اقدامی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ائتلاف سعودی را به دلیل کشتن دست‌کم ٦٨٣ کودک و حمله به ده‌ها مدرسه در یمن، به فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان اضافه کرد.
ساختار سامانه تاد
گفتنی است شرکت لاکهید مارتین، پیمانکار اصلی ساخت سیستم دفاع موشکی تاد است ولی شرکت ریتئون نقش مهمی را در استقرار و راه‌اندازی این سامانه ایفا می‌کند. اما تاد چه قابلیت‌هایی دارد. این سامانه می‌تواند موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و حتی متوسط را نیز از بین ببرد و تکنولوژی را در اختیار دارد که به نام ضربه مرگ مشهور است و می‌تواند با انرژی جنبشی خود موشک مهاجم را از بین ببرد.
این سامانه دارای طیف وسیع عملیاتی است که دامنه آن تا ٢٠٠کیلومتر است و ارتفاع این موشک تا ١٥٠کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد. ایالات متحده قبلا این سامانه دفاع موشکی را در گوام و هاوایی مورد آزمایش قرار داده است و حملات احتمالی بالقوه کره شمالی را شبیه‌سازی کرده است. اما قابلیت این موشک ارتفاع آن است که می‌تواند حتی خارج از جو زمین عمل کند و موشک را نابود کند که این امر به ویژه برای مقابله با موشک‌هایی که ممکن است کلاهک هسته‌ای حمل ‌کنند بسیار مفید عمل کند. گفتنی است ردیاب این سامانه توسط لاکهید مارتین ساخته می‌شود که می‌تواند محدوده هزار کیلومتری اطراف خود را نیز پوشش دهد. لازم به ذکر است که سامانه تاد به سه بخش کلی تقسیم می‌شود.
بخش اول آن رادار است که اجزایی مستقل دارد که ابتدا موشک مهاجم را ردیابی می‌کند. بخش دوم این سامانه مرکز فرماندهی و کنترل موشک است و بخش سوم مربوط به موشک‌های تاد هستند که از طریق مرکز فرماندهی کنترل می‌شوند. در حال حاضر سامانه دفاع موشکی تاد علاوه بر امریکا در کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و کره جنوبی راه‌اندازی شده است و عربستان سعودی می‌تواند چهارمین کشور خارجی باشد که این سامانه را راه‌اندازی می‌کند. پیش‌تر ژاپن و تایوان نیز بسیار علاقه‌مند به راه‌اندازی این سامانه در خاک خود بودند، که البته ژاپن بعدتر از آن منصرف شد و سامانه‌ای دیگر را جایگزین کرد و تایوان نیز به دلیل اینکه از طریق چین به وسیله موشک‌های کوتاه‌برد تهدید می‌شود چندان مقرون به صرفه نبود تا از این سامانه که بیشتر برای موشک‌های دوربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، در خاک این کشور راه‌اندازی شود. با این حال هرچند سامانه دفاع موشکی اسکاد در جنگ خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفت و در صحنه عملیاتی آزمایش شد، اما هیچگاه سامانه تاد در موقعیت جنگی واقعی تست نشده و مشخص نیست که می‌تواند در بعد عملیاتی نیز موفق باشد یا خیر.
کاهش نفوذ امریکا در خاورمیانه

سباستین آشر، تحلیلگر بی‌بی سی در خصوص این توافق گفت: این توافق چند میلیارد دلاری بیشتر به تمایل دولت ترامپ برای افزایش شغل در ایالات متحده بازمی‌گردد. از طرفی دیگر دونالد ترامپ کاملا نشان داده که با دیدگاه عربستان سعودی نسبت به ایران به عنوان بزرگ‌ترین تهدید منطقه‌ای همراه است و این نوع دیدگاه را نیز می‌توان یک دلیل کلیدی در این هزینه‌های جدید عربستان سعودی دانست. هرچند که ممکن است سفر ملک سلمان به روسیه و توافق با این کشور بر سر خرید اسلحه، شیرینی این معامله را برای ترامپ کم کرده باشد ولی در نهایت آن را می‌توان یک معامله پرسود دانست. از طرفی دیگر معامله عربستان با روسیه نشان می‌دهد که نفوذ امریکا در خاورمیانه کاهش یافته است و ریاض شرایط خود را نیز تغییر داده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها