رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 314083

ختم شورای همکاری در کویت

ساعت24 -سرانجام نخستین نشست شورای همکاری خلیج‌فارس بعد از آغاز بحران قطر و به فاصله ۶‌ ماه از آخرین نشست این شورای عربی به میزبانی کویت برگزار شد.

ایران و کویت
پیش از این، بسیاری از رسانه‌ها با توجه به مواضع کشورهای محاصره‌کننده قطر، ادامه کار این شورا را ناممکن می‌دانستند، اما اعلام آمادگی ناگهانی کویت برای برگزاری نشست چهاردهم آذر و دعوت رسمی از تمام کشورهای عضو، باری دیگر توجه رسانه‌های منطقه‌ای و عربی را به امکان گفت‌وگو و حل اختلافات اخیر این کشورها در چارچوب شورا، جلب کرد.

اقدام امیر کویت، بلافاصله واکنش گسترده رسانه‌های کویتی را در پی داشت؛ رسانه‌هایی که امیر خود را با عنوان ناجی خطاب کرده و برگزاری نشست چهاردهم آذر را نیز به مثابه نشانه‌ای از پایان بحران شش‌ماهه میان کشورهای عرب خلیج‌فارس به‌حساب آوردند. اما واکنش عملی کشورهای محاصره‌کننده قطر به تلاش‌های امیر کویت به‌منظور نجات شورای همکاری و همچنین روند برگزاری نشست، مجال چندانی به‌تداوم این خوش‌بینی‌ها در اختیار رسانه‌های عربی نداد. خبرهای ناامیدکننده، ابتدا از سطح مشارکت کشورهای عضو در نشست کویت منتشر شد.

درحالی‌که امیر قطر در پاسخ به درخواست شیخ صباح برای حضور در کویت اعلام آمادگی کرده بود، کشورهای عربستان، امارات و بحرین، نمایندگان خود را به‌ترتیب در سطوح وزیر خارجه، وزیر مشاور در امور خارجی و معاون نخست‌وزیر به کویت اعزام کردند. از سوی دیگر و تنها ساعاتی مانده به آغاز به‌کار نشست، خبرگزاری دولتی امارات اعلام کرد که عربستان و امارات، کمیته همکاری‌های دوجانبه نظامی و اقتصادی تاسیس کرده‌اند؛

خبری که به گفته محمد قواص، تحلیلگر لبنانی نزدیک به عربستان، عملا فلسفه وجودی شورای همکاری را به‌طور غیرمستقیم زیر سؤال می‌برد! به این ترتیب، آخرین نشست شورای همکاری، روز سه‌شنبه به‌مدت کمتر از 90دقیقه تشکیل و بدون برگزاری جلسه پایانی (به‌دلیل سطح پایین اعضای حاضر) تمام شد. به گفته شبکه الجزیره، این کوتاه‌ترین و کم‌اعتبارترین نشست شورای همکاری در طول تاریخ این نهاد عربی به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر، عدم‌اتخاذ موضعی صریح و شفاف از سوی شورا در قبال مسائل یمن (به‌طور مشخص قتل علی عبدالله صالح) و مهم‌تر از آن، تهدید ترامپ به انتقال سفارت رژیم اسرائیل به قدس به‌طور جدی مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفته است.

عبدالباری عطوان، سردبیر رای‌الیوم در گفت‌وگو با شبکه دویچه‌وله گفت: واقعا جاخوردم که این تعداد کشور عرب گرد هم آمدند، نشست برگزار کردند و هیچ موضع قوی‌ای در قبال تهدید ترامپ اعلام نکردند. می‌پذیریم که مواضع مختلف شما در قبال بحران یمن مانع از موضع‌گیری شده، آیا در قبال قدس هم اختلاف نظر دارید؟ اگر تا پیش از برگزاری این نشست، هنوز امیدی در میان برخی رسانه‌های عربی به آینده شورای همکاری خلیج‌فارس وجود داشت، حالا به‌نظر می‌رسد همه طرف‌ها متوجه پایان عمر تاریخی این نهاد عربی شده‌اند.

جابر الحرمی، سردبیر روزنامه الشرق قطر که یکی از طرفداران برگزاری نشست کویت بود، روز گذشته در سرمقاله این روزنامه نوشت: آنچه در کویت رخ داد واقعیت را بر همه ما روشن کرد. شورای همکاری دوران مرگ بالینی خود را می‌گذراند، درحالی‌که عملا عمر آن به پایان رسیده؛ این واقعیتی است که سیاست‌های عربستان بر خلیج‌فارس تحمیل کرده و ملت‌های ما تاوان آن را خواهند داد.

منبع:همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها