رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328870

خواص جینکو | دانستنی های مهم در مورد خواص جینکو برای سکته مغزی و قلبی

نتایج تحقیقات پزشکی درباره خواص جینکو تاکنون برای ما روشن کرده است که جینکو برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریها مفید است در این مطلب در مورد فواید آن اطلاعات مفیدی را به شما ارائه میکنیم.

html>

خواص جینکو

جینکو درختی است برگ ریز که قدیمی ترین گونه‌ی گیاهی به جای مانده در جهان می‌باشد. بعضی، قدمت وجود آن را بیش از 200 میلیون سال و بعضی منابع بیش تر از 250 و حتی 270 میلیون سال می‌دانند. این درخت ارتفاعی تا 37 متر و قطری تا حدود یک متر را می‌تواند دارا باشد. عمر درخت گاهی تا هزار سال می‌رسد. برگ‌های این درخت بسیار ظریف و زیبا و به شکل بادبزن هستند. برگ جینکو دارای رنگ سبز نسبتاً روشن بوده و همین رنگ به درخت زیبایی خاصی می‌دهد.

این درخت دو پایه بوده، در پایه ی نر گل‌ها به صورت گل آذین سنبله و پایه ی ماده دارای میوه ای شبیه به گیلاس تولید می‌کند که ریشه ی آن در پاییز به روی درخت کامل شده و به زمین می‌افتد.

میوه‌ی جینکو دارای قسمت گوشتی آب دار با بوی بد بوده و دانه‌ای در وسط آن است. این دانه شبیه دانه‌ی بادام می‌باشد و در بعضی از مناطق آسیا به عنوان خوراکی به فروش می‌رسد. این درخت، بومی چین بوده و در ژاپن نیز گسترش دارد. کشت جینکو در سال‌های اخیر در مناطق مختلفی از جهان از جمله در ایران معمول گشته است. این درخت دارای رشد بسیار کند و آرامی می‌باشد.

جینکو برای مقاببا توجه به قدمت درخت که مربوط به بیش از 200 میلیون سال پیش می‌باشد، آن را به نام فسیل زنده یاد می‌کنند و از آن جا که فسیل‌های به جا مانده از این درخت در نواحی جنوب شرقی چین و هندوچین پیدا شده است، احتمال رویشگاه اصلی آن در این نواحی به یقین مبدل شده است. به نظر می‌رسد که تمام جینکوهای موجود در آمریکای شمالی، اروپا و نقاط دیگر کره‌ی زمین در عصر یخبندان دوره‌ی اول از بین رفته و فقط در چین از این خطر نجات یافته‌اند. این گیاه در سال 1710 به وسیله ی اگلبرت کمپفر به اروپا برده شد و در سال 1771 توسط گیاه شناس مشهور، لینه مورد مطالعه و نام گذاری علمی شد.

گونه ای از درختان بومی آسیا (چین و ژاپن) است که با برگ های بادبزن زیبای آن قابل تشخیص است. در پاییز، شاخ و برگ سبز روشن آن به زرد طلایی تبدیل می شود و به درخت هزار تاج ملقب می شود.

میوه ها روی جینکو می رویند که گوشت آن حساسیت زا است. هسته مغز اگر خام خورده شود سمی است، اما اگر برشته شود ممکن است خوراکی باشد. جینکو بیلوبا با نام مستعار "چشمه جوانی" به طور گسترده در طب سنتی چینی برای جلوگیری از بسیاری از آسیب شناسی ها استفاده می شود.

جینکو بیلوبا فواید زیادی برای سلامتی دارد:

- از مغز محافظت می کند و پیری سلول ها را کند می کند

- ذهن را متعادل می کند و حافظه را بهینه می کند

- نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت برخی بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر دارد.

بهبود دهنده گردش خون و حفاظت از سلول‌های عصبی مغز

ترپینوید موجود در جینکو، منجر به اتساع عروق می‌شود و گردش خون را بهبود می‌بخشد. مغز به عنوان یکی از اعضای اساسی بدن از این بهبود گردش خون سود ویژه‌ای می‌برد و این موضوع باعث بهبود حافظه، تمرکز و سرعت یادگیری می‌شود. در واقع نتایج اثرگذاری این گیاه بر قدرت‌شناختی مغز در برخی از تحقیقات نشان داده شده است و در برخی دیگر به اثبات نرسیده است.

جلوگیری و یا بهبود بیماری شبکیه

دژنراسیون ماکولا، بیماری است که رشد آهسته آن به شبکیه چشم آسیب می‌رساند و در ‌نهایت منجر به کوری می‌شود. در واقع یکی از دلایل اصلی کوری در جوامع غربی همین بیماری است. جینکو با حفاظت و تقویت اعصاب چشمی و همچنین حفاظت از رگ‌های خونی از این بیماری پیشگیری می‌کند و یا در افراد مبتلا، سرعت پیشرفت آن را کاهش می‌دهد.

جینکوبیلوبا و اثرات ضد آلزایمر

معمول‌ترین کاربرد این گیاه به منظور افزایش حافظه و پیشگیری از فراموشی می‌باشد. هم چنین این گیاه اثرات مفیدی در درمان آلزایمر نشان داده است. تحقیقات اخیر اثرات موثر این گیاه بر پیش‌گیری از جنون، اضطراب، شیزوفرنی و افسردگی را نشان می‌دهند. جینکوبیلوبا باعث تحریک گردش خون مغزی می‌شود و در نتیجه مشکلات ناشی از نارسایی گردش خون در مغز که می‌تواند باعث دلهره، استرس، کمی حافظه، مشکلات شنوایی و کاهش تمرکز گردد را بهبود می‌بخشد. بهبود تفکر، بهبود رفتارهای اجتماعی، بهبود زوال عقل در آلزایمر و تسکین علائم اضطراب که در نتیجه جریان خون ناکارآمد به سمت مغز باشد؛ با مصرف این گیاه گزارش شده است

خواص جینکو

افرادی که بیماری آسم دارند از این جینکو استفاده نمایند

این گیاه اثرات مفیدی را بر روی دستگاه گردش خون دارد . دانه این گیاه دارای اثرات گشاد کننده ای می باشد بنابراین مصرف آن برای افرادی که آسم دارند توصیه می گردد .

از این گیاه برای درمان بیماری هایی هم چون:

شب ادراری درمان کرم های روده ای
دردهای مثانه درمان سوزاک
بالا بردن توان جنسی مشکلات انعقاد خون

خواص جینکو برای سکته مغزی و قلبی

یکی دیگر از خواص جینکو جلوگیری از سکته مغزی و قلبی می باشد این گیاه سلامتی رگ های بدن را تضمین می نماید و این بدین علت است که جینکو دارای موادی می باشد که قطر رگ ها را افزایش می دهد و موجب این می شود که خون به راحتی در رگ ها به گردش درآید همچنین این گیاه از جمع شدن چربی در رگ ها و تصلب شرائین جلوگیری به عمل می آورد لذا با مصرف آن لخته در رگ ها تشکیل نمی گردد و سکته مغزی و قلب روی نخواهد داد.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص قرص زینک | قرص زینک پلاس و چاقی

مضرات گیاه جینکو

از این گیاه به عنوان یک مکمل بی‌خطر یاد می‌شود؛ مگر در شرایط نادر که ممکن است به سبب وجود تضاد با دیگر داروها موجب بروز عوارض جانبی در بدن شود. مصرف جینکو ممکن است منجر به بیماری‌های گوارشی از جمله اسهال و استفراغ شود. همچنین بروز سردرد و حالت تهوع در برخی از موارد نیز دیده شده است. این دارو ممکن است منجر به به وجود آمدن جوش و ضعف در ماهیچه‌ها نیز بشود. خونریزی یکی از عوارض جانبی خطرناک و در عین حال نادر این گیاه است. بهتر است افرادی که مشکلات خونی دارند و یا از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، از مصرف آن خودداری نمایند. بیماران دیابتی نیز بهتر است تحت مراقبت پزشک خودشان جینکو را مصرف کنند. بهتر است برای مصرف این گیاه قبل از هر چیز، با دکتر خود نسبت به میزان و نحوه مصرف آن مشورت کنید.

خواص جینکو | دانستنی های مهم در مورد خواص جینکو  برای سکته مغزی و قلبی

موارد منع استفاده

جینکو به رقیق شدن خون کمک می کند. بنابراین زنان باردار، بیماران هموفیلی و افرادی که قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرند نباید آن را مصرف کنند. البته ممکن است این گیاه حاوی ماده ای سمی باشد. در نهایت، مصرف این گیاه می تواند باعث تشنج در افراد مبتلا به صرع شود: بنابراین بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

چه کسانی نباید از جینکو استفاده کنند؟

جینکو نیز مانند هر گیاه دیگری باید با احتیاط مصرف شود.

مصرف این گیاه برای افراد زیر مورد منع مصرف دارد:

زنان باردار، شیرده افرادی که داروهای ضدانعقادی مثل آسپیرین می‌خورند
افرادی که تحت درمان داروهای ادرار آور هستند افراد هموفیلی و افرادی که عمل جراحی در پیش دارند زیرا این گیاه خون را روان می‌کند
افرادی که داروهای ضد ریفلاکس معده می‌خورند نوجوانان زیر 18 سال. این افراد قبل از مصرف باید حتماً با پزشک مشورت کنند
افرادی که داروهای فشار خون و آنژین مصرف می‌کنند

در ‌نهایت جینکو یک گیاه بسیار مفید است و اکثر ما می‌توانیم از فواید مصرف آن بهره ببریم و به سلامت مغز و چشم خود کمک کنیم و راندمان آن‌ها را بهبود بخشیم. میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا این گیاه را مصرف می‌کنند. پزشکان نیز مصرف آن را برای بهبود سلامت مغز نیز توصیه می‌کنند

جینکو برای مشکلات حافظه و وزوز گوش

اثر متقابل فلاونوئیدها ، جینک گلیدها و ترپن ها احتمالاً مسئول اثرات جینکو است. این مخلوط از مواد حداقل در تست های آزمایشگاهی تأثیرات بی شماری دارد: از سلول های عصبی در برابر تأثیرات مضر محافظت می کند و از عملکرد برخی از پیام رسان ها در مغز که بر حافظه و یادگیری تأثیر می گذارند پشتیبانی می کند. علاوه بر این ، مواد از لخته شدن خون جلوگیری می کنند ، خواص جریان خون را بهبود می بخشند و رادیکال های آزاد را رهگیری می کنند.

به همین دلایل ، محققان پیشنهاد می کنند که جینکو به هنگام از بین رفتن تناسب اندام ، تمرکز یا مطالعه دشوار به شما کمک می کند. جینکو همچنین می تواند بر روی بیماری هایی که اختلالات گردش خون در آنها نقش دارد ، تأثیر مثبتی داشته باشد - به عنوان مثال سرگیجه ، صدای زنگ در گوش ( وزوز گوش ) و انسداد متناوب ( PAOD ).

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

به لطف این ترکیبات آنتی اکسیدانی طبیعی، جینکو از سلول های ما در برابر پیری سریع محافظت می کند. این یکی از اثرات مضر رادیکال های آزاد اضافی در بدن است. سپس از بین بردن آنها و حفظ سلول هایمان آسان تر می شود. از طرفی این گیاه خاصیت گشادکننده رگ ها یعنی افزایش قطر رگ ها را دارد. بنابراین، جینکو بیلوبا به جلوگیری از تجمع پلاکت های خون در بدن کمک می کند. اینها خواص بسیار مفیدی برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های قلبی عروقی هستند. در این زمینه، به ویژه در کاهش پلاک های آترواسکلروتیک، که به لطف بیماری های قلبی عروقی تشکیل می شوند، نشان داده شده است.

اثرات جانبی

در موارد بسیار نادر، جینکو می تواند باعث ناراحتی خفیف دستگاه گوارش شود. همچنین می تواند باعث حساسیت پوستی، سرگیجه و سردرد شود. در نهایت، می تواند فشار خون را نیز کاهش دهد، بنابراین افراد مبتلا به فشار خون پایین باید قبل از شروع درمان با این گیاه با پزشک مشورت کنند. به طور معمول، زمانی که این گیاه در دوزهای توصیه شده مصرف شود، هیچ گونه عارضه یا عوارض جانبی ایجاد نمی کند.

جینکو و فشار خون بالا

جینکو در موارد فشار خون بالا نیز مورد توجه است. به هیچ وجه جایگزین مراقبت های پزشکی نمی شود، اما خاصیت گشادکننده عروق آن که باعث افزایش قطر رگ های خونی می شود، به کاهش فشار و در نتیجه پدیده فشار خون کمک می کند. این مزیت این است که در چندین سطح عمل می کند. گردش خون وریدی و شریانی را بهبود می بخشد، تون وریدها را افزایش می دهد، نفوذپذیری مویرگ ها (کوچکترین رگ های خونی) را کاهش می دهد.

جینکو و پیشگیری از سرطان

از آنجایی که جینکو سرشار از آنتی اکسیدان ها است، مولکول هایی که به حفظ سلول ها و جلوگیری از فیبروز بافتی کمک می کنند، جینکو در پیشگیری از برخی سرطان ها مورد توجه است. بر اساس مطالعه ای که انجام شده است، جینکو همچنین حضور آنزیم های ریبونوکلئاز را در پلاسمای خون کاهش می دهد که مسئول ایجاد سرطان و افزایش متاستاز هستند.

خواص و مواد موثره

جینکو به طور سنتی "برای افزایش هوشیاری ذهنی و تقویت جریان خون، به ویژه سیستم عصبی مرکزی" استفاده می شود. همچنین اثرات ویژه ای بر سیستم قلبی عروقی و خواص آنتی اکسیدانی دارد.

برگ های آن دارای سه نوع ترکیب دارویی است: فلاونوئیدها (که آنتی اکسیدان هستند)، جینکولیدها و لیدها. دو مورد آخر به گروه بزرگی از ترکیبات آلی به نام ترپن ها تعلق دارند.

برگ ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

دانه های جینکو دارای خواص خلط آور متعددی هستند، به همین دلیل است که به طور گسترده برای مبارزه با سرماخوردگی، برونشیت و حتی حملات آسم استفاده می شود. برگ های آن دارای خواصی است که گردش خون و التهاب مفاصل را تسکین یا بهبود می بخشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است مزایای عصبی داشته باشد و حافظه را بهبود بخشد. برگ های آن التهاب مثانه، کاندیدیازیس واژن و بی اختیاری ادرار را برطرف می کند.

دانه ها خاصیت ضد عفونی کنندگی دارند. بنابراین، اغلب برای مبارزه با عفونت ها و باکتری ها استفاده می شود. همچنین جینکو برای کسانی که از سرگیجه رنج می برند مفید است.

با اختلالات گردش خون مبارزه می کند

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند با جریان خون ضعیف مرتبط باشد، مانند ترومبوز، بیماری شریانی محیطی و غیره. خوب، عصاره برگ جینکو دارای خواصی است که جریان خون را بهبود می بخشد. در واقع می توان گفت که خواص دارویی آن در جهت مبارزه با اختلالات گردش خون است.

درد پا و مفاصل را تسکین می دهد

پا درد بیماری سالمندان نیست. در واقع، همه ما می‌توانیم ناراحتی مفاصل را تجربه کنیم، شاید بعد از فعالیت بدنی. بر اساس برخی تحقیقات، خواص این گیاه می تواند گرفتگی و احساس سردی در پاها را برطرف کند.

تمرکز و حافظه را بهبود می بخشد

مطالعاتی در زمینه مغز و اعصاب وجود دارد که ادعا می کند مصرف این گیاه برای مدتی فوایدی برای مغز دارد و به حافظه کاری کارآمد کمک می کند. البته درصد بازدهی خون رسانی به مغز محل تحقیق است. در واقع، اثربخشی جینکو برای بیماران مبتلا به زوال عقل و اینکه آیا خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد یا خیر هنوز در حال بررسی است.

بهبود خلق و خو

استرس و اضطراب می توانند شادی را از ما سلب کنند. بر اساس برخی تحقیقات، جینکو بر رفتار در جامعه تأثیر می گذارد. این به ما امکان می دهد روحیه بهتری داشته باشیم.

اضطراب را بهبود می بخشد

این توسط یک مطالعه در مجله تحقیقات روانپزشکی که در آن آزمایش یا آزمایشی در بین چندین بیمار انجام شد، اشاره شد و مشخص شد کسانی که جینکو مصرف کرده‌اند نسبت به کسانی که فقط دارونما مصرف کرده‌اند، احساس بهتری داشتند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها