رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 346705

دیکتاتوری هوش مصنوعی

ساعت 24- روزنامه واشنگتن پست در گزارشی هشدار می دهد که هوش مصنوعی، می تواند به دیکتاتوری تبدیل شود که بشر هرگز از چنگ آن امکان گریز نخواهد داشت.

هوش مصنوعی
style="text-align:justify">چندی پیش «اِلُن موسک» مدیرعامل شرکت خودروسازی «تِسلا» هشدار داد که فن آوری هوش مصنوعی، می تواند به دیکتاتوری نامیرا تبدیل شود که بشر هرگز از چنگ آن امکان گریز ندارد. وی این هشدار را در فیلم یک ساعت و پانزده دقیقه ای 'آیا شما به این رایانه اعتماد می کنید؟' بیان کرد که توسط «کریس پاین»، کارگردانی شده است.

«پیتر هالی» تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود می نویسد: این میلیاردر حوزه فن آوری اطلاعات، گفته است که ماشین های خودکار، از کره شمالی هم برای جهان خطرناکترند و می توانند 'مرگ افزار ترور' را بر جهان حاکم سازند. وی می گوید که روی آوردن به هوش مصنوعی همان 'گردن نهادن به شیطان' است.
این فیلمساز بر این باور است که هوش مصنوعی می تواند جنگ جهانی سوم را شعله ور سازد، هشدار تازه ای نیز تاکید می کند که چگونه ماشین های فوق هوشمند، می توانند بر جهان مسلط شوند. وی در این فیلم مستند نشان می دهد، ابررایانه ها می توانند 'به دیکتاتوری نامیرا تبدیل شوند که هرگز از چنگ آن گریزی نخواهیم داشت'.
«کریس پاین» که فیلم 'آیا شما به این رایانه اعتماد دارید؟' را کارگردانی کرده، در سال 2006میلادی نیز فیلم دیگری را کارگردانی کرد با عنوان 'چه کسی خودروی برقی را کشت؟'. در مستند تازه پاین، مدیرعامل تسلا به گروه بزرگی از کارشناسان می پیوندد که هشدار می دهند ماشین های هوشمند، تا به اینجا هم با انباشت داده های شخصی، پیشبرد دانش و پزشکی و آغاز راه ایجاد شکل تازه ای از هوش برتر، جامعه ما را از بنیان دگرگون کرده اند.
موسک می گوید: «ما به سرعت در مسیر هوش مصنوعی برتر دیجیتالی پیش می رویم که از هوش هر انسانی بسیار فراتر است».
در این مستند، کارشناسان فن آوری همچون «آندرو نگ» ، بنیانگذار شرکت «گوگل برین»، «رانا الکالیوبای» مدیر ارشد اجرایی افکتیوا، «هیروشی اشیگورا» استاد دانشگاه اوزاکا و «جاناتان نولان» مدیر اجرایی شرکت «وست ورلد» نظرات خود در این زمینه را بیان می کنند.
هوش مصنوعی، تا به اینجا به بشر کمک های زیادی داشته تا انسان ها عمر بالاتری داشته باشند و بهره وری را در صنایع بیشماری بالا برده اما این کارشناسان استدلال می کنند که بشر به تدریج کنترل خود بر این فن آوری از دست داده و خواهد داد و به هوش مصنوعی، نیرو و توانمندی می دهد که بشر هرگز قادر به بازپس گیری آن نخواهد شد.
ممکن است هوش مصنوعی اندکی زمان بخواهد تا به یک مهارت تازه مجهز شود اما هنگامی که مجهز شد، کنترل آن ناممکن می شود.
در سال های اخیر، هشدارها درباره خطرات ناشی از هوش مصنوعی، بطور فزاینده ای جدی تر شده است. حتی «مارک زاکربرگ» مدیر ارشد اجرایی فیسبوک پیش بینی ها درباره هوش مصنوعی را 'بسیار غیرمسوولانه' توصیف کرد اما بسیاری بر خطرات تقویت و کسترش هوش مصنوعی در حوزه عمومی تاکید دارند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها