رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387835

هشدار ژاپن به چین و آمریکا

ساعت24-ژاپن از پیامدهای مخرب جنگ تجاری چین و آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد جهان بشدت ابراز نگرانی کرد و هشدار داد باید فورا برای این موضوع راه حلی پیدا شود.

به گزارش شبکه خبری کیودو، 'توشیمیتسو موته گی' وزیر اقتصاد ژاپن روز چهارشنبه با اشاره به اینکه هر دو کشور چین و آمریکا به عنوان اقتصادهای بزرگ دنیا شمشیر تعرفه ها را از رو بسته اند، گفت: راهبرد 'این در مقابل آن' هرگز برای هیچ کشوری سود آور نبوده است.

'تارو آسو' وزیر دارایی ژاپن هم تاکید کرده است که دو کشور بسرعت در حال اعمال تعرفه بر روی کالاهای یکدیگر هستند و به تلافی جویی روی آورده اند اکنون وقت آن است که مشکلات را نه با اقدامات مقابله جویانه بلکه با گفت و گو حل و فصل کنند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد جهان به سمت بی توازنی پیش می رود، گفت که آنها باید از چنین تحرکات مقابله جویانه ای اجتناب کنند اقتصادهای اول و دوم دنیا باید خیلی زود به گفت و گو روی آورند.

'هیروشیگه سیکو' وزیر تجارت ژاپن نیز در مصاحبه ای از تعرفه های جدید دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بر روی کالاهای وارداتی از چین ابراز تاسف کرد و گفت که این مشکل فقط برای دو کشور نیست بلکه ضربات بیشتری نیز به اقتصاد دنیا وارد خواهد شد.

سیکو تصریح کرد شرکت های ژاپنی زیادی هستند که قطعات خود را برای تکمیل کالا به چین صادر می کنند و اقلام تولیدی از آنجا به آمریکا صادر می شود و این تعرفه ها آنها را نیز هدف قرار می دهد.

قرار است مسئولان اقتصادی ژاپن و بانک های این کشور در روزهای آینده نشست هایی برای بررسی جنگ تجاری آمریکا و چین و آثار مخرب آن بر اقتصاد ژاپن و جهان تشکیل دهند.

وزارت خارجه ژاپن می گوید که حدود ۳۲ هزار شرکت ژاپنی در حال حاضر در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان در صنایع گوناگونی از جمله خودرو و لوازم الکترونیکی فعال هستند.

بسیاری از این شرکت های ژاپنی، محصولات خود را در محل که نسبتا هزینه آن ارزان است تولید کرده و آنها را به آمریکا صادر می کنند.

تعرفه های آمریکا که برچین وضع شده است بهای اقلام ساخته شده در چین را بالا برده است در عوض، شرکت های ژاپنی برای جلوگیری از تاثیر پذیری این تعرفه ها، در حال بررسی انتقال دست کم بخشی از تولیدات خود به آمریکا هستند.

انتظار می رود که شمار بیشتری از شرکت های ژاپنی تحت تاثیر تعرفه های جدیدی که قرار است هفته آینده اعمال شود، قرار گیرند.

آمریکا و ژاپن هم قرار است در سال جاری میلادی درباره توافق تجارت آزاد گفت و گو کنند ممکن است واشنگتن با اجبار از توکیو بخواهد بازار کشاورزی خود را به روی محصولات آمریکایی باز کند موضوعی که از هم اکنون کشاورزان ژاپنی بابت آن ابراز نگرانی کرده اند.

'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا بر روی 200 میلیارد دلار دیگر از اقلام چینی 10 درصد تعرفه وضع کرده است که میزان این تعرفه از ابتدای سال 2019 میلادی به 25 درصد افزایش خواهد یافت.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها