رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387891

ادامه جنگ تجاری به حل مسائل آمریکا کمک نخواهد کرد

ساعت24-آمریکا بدون توجه به مخالفت عمومی بین‎المللی و داخلی اعلام کرد که از ۲۴ سپتامبر ۱۰ درصد عوارض گمرکی دیگر را بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای صادراتی چین به آمریکا اجرا می‎کند.

به گزارش سایت رادیو تلویزیون چین، آمریکا بدون توجه به مخالفت عمومی بین‎المللی و داخلی اعلام کرد که از ۲۴ سپتامبر ۱۰ درصد عوارض گمرکی دیگر را بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای صادراتی چین به آمریکا اجرا می‎کند و همچنین تدابیر گمرکی دیگر را نیز به کار خواهد گرفت. سخنگوی مطبوعاتی وزارت بازرگانی چین ۱۸ سپتامبر گفت: از تصمیم آمریکا متاسف هستیم و برای دفاع از منافع قانونی خود و نظم تجارت آزاد سراسر جهان، چین مجبور است همزمان تدابیر واکنشی در پیش گیرد.

تصمیم غیر منطقی آمریکا موجب شده است که جنگ تجاری چین و آمریکا شدت پیدا کند. چند روز پیش آمریکا از چین برای برگزاری دور جدید رایزنی اقتصادی و تجاری دعوت کرد که با استقبال چین همراه بود اما دیروز آمریکا ناگهان تاریخ افزایش تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چین را اعلام کرد؛ هدف آمریکا از این کار تنها این است که با تحمیل فشار مضاعف، از چین امتیازهای بیشتر بگیرد. سخنگوی وزارت بازرگانی چین در این رابطه گفت: آمریکا با افزایش خودخواهانه تعرفه سبب نامشخص شدن رایزنی میان دو طرف شده است. چین امیدوار است که آمریکا متوجه نتایج منفی ناشی از این اقدام باشد و با به کار گیری تدابیر قابل اعتماد آن را تصحیح کند.

در حقیقت حتی با وجود تغییر رویکرد آمریکا نیز چین کاملا می تواند امور خود را به خوبی انجام دهد و قاطعانه از منافع کلیدی کشور و منافع اساسی مردم و همچین از تجارت آزاد و سیستم چندجانبه دفاع کند. به این دلیل که:

اولاً، در میان فهرست ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چین که آمریکا اعلام کرد، اکثراً خیلی به چین مربوط نمی‎شوند و برعکس افزایش تعرفه بر مصرف کنندگان آمریکایی تاثیر بسیار خواهد گذاشت. فصل خرید کریسمس در آمریکا نزدیک است و همان طوری که خبرگزاری بلومبرگ خاطر نشان کرد، حمله جدید آمریکا به تولیدات چین احتمالا از سر تا پا بر آمریکائیان تاثیر خواهد گذاشت.

ثانیاً، چین در ابتدای اوت لیست ۶۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا را منتشر کرد، طبق این لیست عوارض متفاوتی بر کالاهای وارداتی از آمریکا وضع می شود، چین با حفظ خوایشتن‎داری همچنان از خود نرمش نشان داده است تا تاثیر این اقدام بر مردم و موسسات کاهش یابد و در عین حال همواره بر این موضع بوده که با توجه به اقدام آمریکا حق در پیش گرفتن هر گونه تدبیر و واکنشی را خواهد داشت.

ثالثاً، در نیمه اول سال جاری حد وابستگی اقتصاد چین به تجارت خارجی به ۳۳.۷ درصد کاهش یافت و وابستگی چین به تجارت با آمریکا به ۴.۶ درصد رسید که به معنای آن است که رشد اقتصاد چین بیش از پیش به مصرف و سرمایه‎گذاری داخلی بستگی دارد. در عین حال چین با داشتن بازار عظیم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری، کامل‎ترین مجموعه صنایع و همین‎طور راهبردهای مربوط به درهای باز، اقتصادی تزلزل‎ناپذیر دارد، چین توانایی آن را دارد که با هرگونه تهاجم خارجی مقابله کند و امور خود را به خوبی انجام دهد.

ترامپ مدعی شده بود به عنوان ریاست جمهور آمریکا موظف است منافع کارگران، کشاورزان، دامپروران، موسسات و کشور را حفظ کند. اگر واقعا چنین باشد، وی باید نامه سرگشاده ۱۵۰ انجمن صنفی آمریکا درباره مخالفت با جنگ تجاری را با دقت مطالعه کند و به تلاش‎های بیش از ۸۰ انجمن صنفی موسوم به تلاش برای جلوگیری از «زیان عوارض گمرکی به مرکز آمریکا » توجه نشان دهد. ماهیت اقتصاد و تجارت چین و آمریکا سود متقابل و همکاری برد-برد است، همکاری تنها گزینه صحیح برای هر دو طرف است. اگر رییس جمهور آمریکا واقعا می خواهد از منافع کشور ، موسسات و مردم دفاع کند، باید هر چه زودتر تصمیم غیر منطقی خود را تصحیح کند و برای حل مناقشات اقتصاد و تجارت چین و آمریکا از خود صداقت نشان دهد.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها