رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 388540

خواص گل مینا | فواید بی نظیر گل مینا برای میگرن

گل مینا یکی از سالمترین و بهترین داروهای گیاهی است گل مینا فواید زیادی برای درمان میگرن دارد در این مطلب میخواهیم به برخی از این خواص اشاره کنیم

گل مینا
html>

معرفی گل مینا

گل مینا ، گیاه علفی، چند ساله می باشد. این گیاه به ارتفاع ۱۰ سانتی متر و عموما" در مزارع، دشت ها و نواحی بدون درخت نواحی جنگل های وسیع اروپا و آسیا مشاهده می گردد. پراکندگی آن حتی در دامنه های مرتفع کوهستان ها هم می باشد.

مشخصات گیاه این گونه است که دارای ساقه ای به شکل قائم، ساده یا منشعب می باشد. برگ های قاعده ی ساقه ی آن ساده و دارای کناره های دندانه دار با همواری های مشخص و بریدگی های نسبتا عمیق هستند.

این گیاه تحمل سرما را داراست و توانایی رشد در چنین آب و هوایی را نیز دارد.

در کشور ما این گل در اکثر مناطق غربی به‌طور خودرو رشد می نماید و در شهرها نیز در فضای سبز و گلکاری‌ها، کاشته می‌گردد.گل مینا در شمال ایران نیز می روید.

گل مینا دارای:

ساپونین استیک اسید
تانن اکسالیک اسید
مالیک اسید اسانس
وینیک اسید یک ماده رنگی زرد

خواص گل مینا

خواص گل مینا

اگر برگهای این گیاه را له نمایید و بر روی زخم و التهاب پوستی قرار دهید موجب بهبود و از بین بردن درد آنها می گردد .

از مهم‌ترین خواص گل مینا می‌توان به معالجه بیماری‌های رحمی و قولنج‌های عصبی، درمان ترشحات مهبلی و هیستری اشاره نمود. دمکرده گل مینا جهت تصفیه خون و از بین بردن گرفتگی عضلات و دردهای موضعی موثر می باشد.

گل مینا جهت آرام کردن ناراحتی‌های سندروم قاعدگی و رفع ترشحات مهبلی موثر می باشد و خاصیت آرامبخشی را داراست.

گل مینا دارای خاصیت ادرارآورمی باشد و از این جهت به معالجه سنگ کلیه و دفع آب اضافی تجمع یافته در نسوج بدن یاری می رساند.

استفاده از دم کرده گل برای اطفال ضعیف و لاغر که رشد کافی ندارند کاربرد دارد.

برگ تازه این گیاه اگر در سالاد استفاده گردد، مخاط روده را به ملایمت تحریک نموده، اثر قاطع در از بین بردن یبوست های مقاوم نشان می دهد.

مصرف موضعی از کمپرس جوشانده گل مینا، جهت معالجه خون‌مردگی زیر پوست موثر می باشد. همچنین برای رهایی از گرفتگی عضلات و دردهای موضعی، مصرف کمپرس داغ جوشانده گل‌های مینا توصیه می‌ گردد.

خاصیت ضد تشنج، ضدعفونی کننده و ضد اسهال از دیگرخواص گل مینا می باشد.

امروزه از دانه این گیاه، روغن گل مینا یا EPO آماده می گردد و در کشورهای اروپایی در داروخانه‌ها با نام کپسول اپو فروخته می شود. اپوکپسول حاوی ۲۵۰ میلی گرم و یا ۵۰۰ میلی گرم روغن گل مینا می باشد که دارای نوعی اسید چرب ضروری برای رشد و تکثیر سلول‌های بدن هستند.

خواص گل مینا برای میگرن

گل مینا (Leucanthemum) از آرام کننده ها و تسکین دهنده های گیاهی به حساب می آید و جهت تسکین سردردهای میگرنی و پیشگیری از حملات جدید میگرن، بسیار موثرمی باشد.

در واقع یکی از مهم‌ترین خواص گل مینا مصرف آن برای تسکین سردرهای میگرنی و پیشگیری از بروز حملات جدید میگرن می باشد. مصرف دمکرده این گل، رگ‌های مغز را آرام نموده و انقباض را درمان می نماید.

تحقیقات پژوهشگران نشان داده است، ۱۶ هفته درمان با گل مینا، تعداد حملات میگرن را به کمتر از سه بار در ماه کم می کند.

مضرات گل مینا

طریقه مصرف گل مینا

- از گل مینا به شکل دمکرده و استفاده موضعی جوشانده آن مصرف می گردد برای تهیه دم کرده باید یک قاشق دسر خوری از گل و برگ های گیاه در یک فنجان آب (پس از جوشاندن ، به مدت 10 دقیقه دم نمایید) و استفاده 3 فنجان در روز در فاصله هر دو غذا می باشد.

- تنطور به میزان 20 قطره در کمی آب و 2 یا 3 دفعه در روز برای اشخاص بالغ است.

- در استفاده خارج، جوشانده گل و برگ به صورت کمپرس می باشد.برای تهیه آن 60 قطره تنطور در یک لیوان آب نیم گرم به صورت کمپرس است.در واقع استفاده از کمپرس داغ جوشانده گل مینا به طور موضعی مصرف می گردد.

- در داروخانه‌ها نیز، اشکال دارویی این گل به صورت پماد و کپسول موجود است .

طریقه مصرف گل مینا

مضرات گل مینا

1. مصرف دمنوش گل مینا برای زنان باردار ممنوع می باشد، چون استفاده از آن، باعث بروز انقباض‌های رحمی می گردد.

2. گل مینا، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد دردهای شکمی در کسانی که دچار زخم معده یا مشکلات مربوط به کیسه صفرا هستند، می گردد.

3. استفاده از گل مینا و فراورده‌های جانبی آن برای افرادی که سابقه حساسیت به گیاهانی مانند جعفری و بابونه دارند، باید با احتیاط انجام پذیرد.

4. در پایان باید تذکر داده شود که این گل، از گیاهان دارویی می باشد که در بسیاری از عمل های جراحی ایجاد تداخل می نماید و قبل از هرگونه عمل جراحی باید از استفاده آن خودداری گردد.

دیگر خواص گل مینا

به دلیل تانن موجود در گل مینا ، گیاه وحشی یک پیش غذا محسوب می شود. تانن ها تولید آب گوارشی را در معده ، مثانه صفرا و کبد تحریک می کنند. در همان زمان ، گل مینا دارای اثر تصفیه کننده خون و ضد التهاب است.

این اثر ضد التهابی پزشکان آنها را در قرون وسطی به مزیت تبدیل کرد. برای درمان پوست حساس ، خشک و پوسته پوسته . دقیقاً مانند پمادهای تهیه شده از چربی گوشت به همراه گل مینا برای انواع رنگدانه ها - به عنوان مثال کک و مک یا وابسته به سن - استفاده شد.در گذشته چای گل مینا را برای سرفه و به دلیل اثر ادرارآوری آن ، برای بیماری های مثانه و کلیه نیز می دادند.

فواید گل مینا

  • تهوع و علائم آلرژیک را کاهش می دهد.
  • باعث بهبود غم، خستگی و سیستم عصبی می شود.
  • الگوی خواب را حفظ می کند و باعث آرامش خواب می شود.
  • گرفتگی معده، التهاب روده و بیماری لثه را بهبود می بخشد.
  • بر عواطف روحی و معنوی اثر آرام بخش دارد.
  • در کار کبد، انقباضات قاعدگی، کمردرد و کمردرد اثر تسکین دهنده دارد.
  • اثر تقویتی بر روی سیستم ایمنی بدن دارد.
  • اشتها را افزایش می دهد، تب را کاهش می دهد و به از بین بردن میکروب ها کمک می کند.
  • نوزادان همچنین به تسکین درد شکم و مشکلات گاز کمک می کنند.
  • با استنشاق بخار آن بر بیماری هایی مانند سینوزیت، آنفولانزا و سرماخوردگی نیز تأثیر می گذارد.

موارد استفاده از گل مینا

در درمان مشکلات گوارشی، ورم معده و زخم معده به ویژه بیماری های روماتیسمی، لایه برداری پوست و اختلالات خواب از آن به عنوان آرام بخش و شفابخش استفاده می شود. به عنوان دهانشویه در درمان آبسه، به عنوان پانسمان برای تمیز کردن زخم ها و به عنوان یک پاک کننده برای پوست های تحریک شده استفاده می شود.

روش و مقدار مصرف مینا

گیاه مینا به روش های مختلفی استفاده می شود. این گیاه به صورت صورت چای، روغن، آب و به صورت خام یا تازه استفاده می شود. میزان مصرف تجویز شده توسط متخصصان و درمانگران بین 40 تا 1600 میلی گرم در روز است و ممکن است با توجه به جنسیت، سن و بدن فرد متفاوت باشد. مناسب در نظر گرفته شده است که با نرخ های بسیار پایین شروع شود و با مشاهده مزایا افزایش یابد.

نکته: این نکته را نباید فراموش کرد که در کنار فوایدی که دارد ممکن است در برخی افراد عوارضی نیز داشته باشد.

گیاه مینا چه ویژگی هایی دارد؟

گیاهی علفی و دارای ریشه های حاشیه ای است. گلبرگ ها تنوع (سفید، زرد، صورتی) را نشان می دهند. گل های آن بی بو هستند. برگ ها می توانند تخم مرغی وارونه یا به شکل شیار کمر باشند. ساقه منشعب صاف است، به شدت بالغ می شود، تا ارتفاع 10-80 سانتی متر رشد می کند. از آنجایی که ریشه های گیاه کم عمق هستند، خاک نمی تواند رطوبت را از افق مرطوب جذب کند و بنابراین برای حفظ سطح رطوبت بهینه نیاز به آبیاری مکرر دارد.

فواید چای گل مریم چیست؟

نوشیدن چای بابونه بعد از غذا به ویژه در اختلالات دستگاه گوارش مانند گاز معده و اسپاسم خفیف توصیه میشود. از آنجایی که نوشیدن آن سبک است، نوشیدن گهگاهی چای گل مریم برای لذت، هم نیاز مایعات فرد را برطرف می کند و هم از فواید بابونه بهره مند می شود.

از فواید چای بابونه نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت خواب را بهبود می بخشد. به لطف ماده ای به نام آپیژنین موجود در آن، برای رفع بی خوابی مفید است و به داشتن خوابی راحت کمک می کند.
  • سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. به رفع مشکلات سیستم گوارشی مانند زخم معده، حالت تهوع و گاز معده کمک می کند. همچنین برای تسکین دردهای شکمی در کودکان و دردهای گاز معده در نوزادان مفید است.
  • در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت می کند. از نظر علمی ثابت شده است که به لطف مواد آنتی اکسیدانی موجود در آن، می تواند بروز برخی از انواع سرطان ها را کاهش دهد.
  • برای کنترل قند خون مفید است. با خواص ضدالتهابی خود، به کنترل قند خون کمک می کند، به خصوص زمانی که همراه غذا مصرف شود.
  • سلامت قلب را بهبود می بخشد. به کمک آنتی اکسیدان های موجود در آن، از قلب محافظت می کند و از سلامت قلب حمایت می کند.
  • از این ماده خارجی در بیماری های پوستی و درمان زخم استفاده می شود.
  • در داخل برای بیماری های دستگاه گوارش و تنفس استفاده می شود.
  • آلفا بیزابولول و کامازولن موجود در گل های آن در برابر زخم و سوزش سر دل موثر است. این مواد ضد التهاب، ضد اسپاسم، ضد زخم موثر هستند.
  • گل مریم در برابر بیماری های زنان نیز موثر است.

مضرات چای گل مریم چیست؟

وقتی صحبت از مضرات چای گل مریم به میان می آید، محصولات مشابهی که به عنوان مریم به جای خود آن فروخته می شوند، باید به ذهن متبادر شوند.

گل‌های مختلفی به نام گل مریم در عطاری‌ها به فروش می‌رسد و چای کیسه‌ای نیز در بازار موجود است. تقریباً تمام گل های مرواریدی که در عطاری ها به فروش می رسد، گل های گیاهان دیگری هستند که شبیه به گل مریم هستند و مردم به آن مریم می گویند.

از آنجایی که ساختار شیمیایی آنها متفاوت است، فواید مورد انتظار از آن را نشان نمی دهند، حتی می توانند مضر باشند. گل‌های این گیاهان در عطاری‌ها نیز به‌عنوان مریم به فروش می‌رسد. گل های این گیاه حاوی موادی است که ساختار و عملکرد کبد را مختل می کند. بنابراین آنها سم کبد هستند. تقریباً هر سال، ما گل های مروارید موجود در گیاهان دارویی را جمع آوری می کنیم و مشخص می کنیم که متعلق به کدام گیاه است. بنابراین، این دانش حاصل مطالعات علمی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها