رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 394510

با انواع صبحانه رژیمی آشنا شوید

ساعت 24-صبحانه اولین وعده غذایی و به گفته بسیاری از متخصصان تغذیه مهمترین وعده غذایی محسوب می شود. خوردن یک صبحانه مغذی، سالم و متعادل می تواند انرژی شما را در روز تامین و از مصرف بیش از حد مواد خوارکی و غذایی متنوع در طول روز جلوگیری کند. برخی افراد که درصدد کاهش وزن هستند به اشتباه در اولین اقدام وعده صبحانه را حذف می کنند. این کار نه تنها مفید نیست بلکه موجب افزایش مصرف مواد غذایی دیگر می شود. بانوی شهر به شما مصرف صبحانه رژیمی را پیشنهاد می کند.

وعده صبحانه معمولاً شامل یک یا چند نوع نوشیدنی (چای، قهوه، آب پرتقال و…)، لبنیات (پنیر، خامه و…) و غلات مثل نان است که ممکن است با دانه‌های روغنی یا میوه‌ها نیز همراه می شود. افرادی که دنبال کاهش وزن هستند بهتر است به متخصص تغذیه مراجعه و یک برنامه ویژه صبحانه رژیمی دریافت کنند. این صبحانه شامل مقداری مواد مغذی برای کسب کالری و در عین حال طی کردن روند برنامه کاهش وزن می باشد. ۵ خوراکی که می توان در این دسته قرار بگیرند به این ترتیب هستند :


تخم مرغ
تخم مرغ یک خوراکی سالم و خوشمزه است. مطالعات نشان داده، خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه موجب کاهش احساس ناراحتی، کاهش مصرف کالری در وعده غذایی و کمک به حفظ قند خون و انسولین می شود.در یک مطالعه مشخص شد مردانی که برای صبحانه تخم مرغ می خوردند، در طول روز رضایت بیشتری داشتند و نسبت به کسانی که فقط سبزیجات خورده بودند، کمتر کالری از دست دادند.

علاوه بر این، زرده تخم مرغ حاوی لوتئین و زاکسنتین هستند. این آنتی اکسیدان ها باعث جلوگیری از اختلالات چشم مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می شوند. تخم مرغ همچنین یکی از بهترین منابع کولین، یک ماده مغذی بسیار مهم برای سلامت مغز و کبد است. اگر چه دارای کلسترول بالاست، تخم مرغ در بسیاری از افراد سطح کلسترول را افزایش نمی دهد. در واقع، خوردن تخم مرغ کامل ممکن است با تغییر شکل کلسترول “مضر”، افزایش کلسترول “مفید” و بهبود حساسیت به انسولین موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود.
خلاصه اینکه تخم مرغ دارای پروتئین بالا و مواد مغذی مهم است و به کاهش کالری دریافتی کمک می کند.

مصرف ماست پروبیوتیک
ماست پروبیوتیک، خوشمزه و تغذیه کننده است. این ماست بیشتر حاوی پروتئین و مطالعات نشان داده شده است که پروتئین آن احساس گرسنگی را کاهش داده و دارای اثراتی بالاتر از چربی یا کربوهیدرات است.ماست و سایر محصولات لبنی می توانند به کنترل وزن کمک کنند، زیرا سطح هورمون هایی را از جمله PYY و GLP-1 افزایش می دهد.این ماست ها به سلامت روده هم کمک می کنند.از ماست پروبیوتیک با انواع توت ها و یا میوه خرد شده (با هدف بالابردن ویتامین، مواد معدنی و فیبر) در وعده غذایی صبحانه استفاده نمایید.در نتیجه ماست پروبیوتیک دارای پروتئین بالا است، به کاهش اشتها کمک می کند و ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

نوشیدن قهوه
قهوه یک نوشیدنی شگفت انگیز برای شروع روز است. کافئین بالا نشان داده شده است که برای بهبود خلق و خو، هوشیاری و عملکرد ذهنی مفید است. حتی مقدار کمی از کافئین می تواند این اثرات را به دست آورد. کافئین همچنین باعث افزایش میزان متابولیسم می شود. علاوه بر این، قهوه غنی از آنتی اکسیدان ها است که باعث کاهش التهاب، محافظت در برابر سلول های عروق خونی و کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت و کبد می شود.
نوشیدن یک فنجان قهوه یک راه عالی برای شروع روز است. کافئین در آن ممکن است خلق و خو، عملکرد ذهنی و متابولیسم را بهبود بخشد. هرچند نباید در نوشیدن قهوه در طول روز زیاده روی کرد.

چای سبز یکی از سالمترین نوشیدنی های جهان
این چای حاوی کافئین بوده و باعث افزایش هوشیاری و خلق و خو همراه با افزایش میزان متابولیسم می شود. چای سبز تنها ۳۵-۷۰ میلی گرم کافئین در هر فنجان را تولید می کند که حدود نیمی از آن در قهوه است.چای سبز ممکن است برای بیماری دیابت مفید باشد. بررسی ۱۷ مطالعه نشان داد که مصرف کنندگان چای سبز میزان قند خون و میزان انسولین خود را کاهش می دهند.همچنین این چای حاوی آنتی اکسیدان شناخته شده به نام EGCG است که ممکن است مغز، سیستم عصبی و قلب شما را از آسیب محافظت کند.

مصرف میوه
میوه می تواند بخش خوشمزه ای از صبحانه رژیمی باشد. انواع میوه ها حاوی ویتامین ها، پتاسیم و فیبر و نسبتا کم کالری هستند. یک بشقاب میوه خرد شده در حدود ۸۰-۱۳۰ کالری ارائه می دهد.مرکبات سرشار از ویتامین C بوده و با توجه به محتوای فیبر و آب بالا ، میوه نیز کالری روز را تامین می کند. میوه را با تخم مرغ، پنیر یا ماست برای یک صبحانه رژیمی و متعادل مصرف کنید تا ساعت ها انرژی داشته باشید.میوه ها منبع خوبی از ویتامین ها، پتاسیم و فیبر هستند. همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها است که می تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری کمک کند.

منبع: بانوی شهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها