رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395558

وزارت کشور: کنترل در مرزها را تشدید کرده ایم / استفاده از مرز «سومار» فقط در شرایط اضطرار / قرار نیست مرز جدیدی میان ایران و ترکیه ایجاد شود

ساعت24-مدیرکل امور مرزی وزارت کشور درباره بازگشایی مرزهای خسروی و سومار گفت: سومار یک مرز احتیاط است و با توافق طرفین بازخواهد شد اما ما برای بازگشایی مرز خسروی آمادگی صد در صد داریم.

خبر
شهریار حیدری درباره بازگشایی مرز خسروی و سومار در ایام پیاده روی اربعین گفت: تا این لحظه دولت و کشور عراق درخصوص بازگشایی این مرزها چیزی اعلام نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مرز سومار یک مرز احتیاط است و مرز رفت و آمد نیست. سومار جز, مرزهای اصلی قرار نمی‌گیرد و یک مرز فرعی است. دو طرف توافق کرده‌ایم اگر در شرایط اضطراری با ازدحام جمعیت رو‌به رو شدیم به هنگام ضرورت از این مرز استفاده کنیم و بعید می‌دانم که چنین شرایطی پیش بیاید.

مدیر کل امور مرزی وزرات کشور درباره استفاده از مرز خسروی عنوان کرد:‌ استفاده از مرز خسروی به دولت عراق بستگی دارد و منتظر تصمیم این کشور هستیم.

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا ایران مشکلی برای بازگشایی مرز خسروی مشکل دارد یا خیر، عنوان کرد: خیر، ما هیچ مشکلی نداریم و ایران آمادگی صد در صد برای بازگشایی مرز خسروی دارد.

مدیر کل امور مرزی وزرات کشور درباره تدابیر امنیتی در روزهای راهپیمایی اربعین عنوان کرد: ما دو کمیته «امنیتی و انتظامی» و «اطلاعاتی» داریم که هر دو کمیته‌ آمادگی لازم و اشراف امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی را دارا هستند.

وی تاکید کرد: تمامی مسائل امنیتی در مرزها، مراقبت‌ها و کنترل‌ها را تشدید کردیم،‌ قطعا با اشراف پلیس و اطلاعات مشکلی نخواهیم داشت.

حیدری درباره استفاده از خودروهای شخصی برای راه‌پیمایی در داخل کشور و در خاک عراق گفت: ساز و کار استفاده از خودروی شخصی در راهپیمایی اربعین این گونه است که افراد باید ابتدا به گمرک بروند و یک پروانه خروج موقت دریافت کنند؛ سپس هنگام خروج در پایانه‌های مرزی عراق مبلغی را برای ورود به خاک این کشور را می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: فقط تا چند روز آینده امکان این کار وجود دارد، بعد از آن به دلیل ازدحام جمعیت و خودرو، ترافیک زیاد می‌شود و لایه‌بندی‌های امنیتی صورت می‌گیرد.

حیدری با بیان این که به افراد توصیه می‌کنم که از گرفتن پروانه موقت خودداری کنند، بیان کرد: امکان رفتن سخت است زیرا هم در ایران ترافیک وجود دارد و هم در عراق؛ بهترین کار این است که خودرو را در پارکینگ‌های مرزی خودمان بگذارند و از آن جا به مرز بروند، البته بین پارکینگ و پایانه مرزی خودرو به حد کافی وجود دارد.

وی درباره هزینه پارکینگ برای خودروهای شخصی گفت: در حال حاضر برای هر شب شورای شهر و و شهرداری مهران ۵ هزار تومان برای ۲۴ ساعت مصوب کردند .

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور درباره رفع ممنوعیت واردات کالاهای ایرانی از گذرگاه‌های مرزی در غرب افغانستان هم گفت: کشور عراق در برخی از مرزها مانند مرز ماهی مقرراتی را ایجاد کرده بود، اما در زمینه ممنوعیت کالا هیچ مشکلی نداریم و به شکل روان این کار انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فقط بحث استفاده از بازارچه‌هایی است که با توافق دو کشور ایجاد شده بود، یک مدت هم جریان داشت منتها کشور افغانستان آمادگی استفاده از این مرزها را نداشت؛ ما هم از طریق مجاری دیپلماسی به کشور افغانستان اعلام کردیم که از ظرفیت این مرزها استفاده کند چرا که به نفع دوطرف است مخصوصا خود افغانستان است.

حیدری تاکید کرد: درحال حاضر بین ایران و افغانستان برای رفت و آمد تجاری هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی درباره خبرهای مربوط به ایجاد ۲ مرز مشترک بین ایران و ترکیه عنوان کرد: به اندازه کافی مرز با ترکیه داریم و قرار نیست مرز جدیدی ایجاد شود ظرفیت کار در این مرزها بالاست و هرگاه کشور ترکیه بخواهد استفاده می‌کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها