رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 395709

دلار گران برای تجارت و تولید صرفه اقتصادی ندارد

از هیجان افتادن بازار دلار

ساعت24-نرخ تبدیل دلار آمریکا به ریال ایران چند روزی است که نوسان اندکی دارد و در پیرامون 138000ریال تا 145000ریال بالا و پایین می‌رود. میزان توجه شهروندان ایرانی اما هرگز از توجه از این نرخ تبدیل وضعیت نرخ دلار کاسته نشده است و حالت بیم و امید و انتظار بر رفتار و گفتار آن‌ها شنیده و دیده می‌شود.

خبر
شهروندان انتظار دارند نرخ دلار به ریال در اندازه‌ای بایستد که قیمت کالاها و خدمات بیش از این افزایش نیابد. مجموعه تلاش‌های نهادهای حکومتی تاکنون دراز رونق انداختن خریدوفروش دلار در کف خیابان نیز کامیاب بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد همسو با کاهش قیمت دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزارتومانی به عدد ۴ میلیون و ۲۹۰ هزارتومانی رسید. نتیجه افت روز آخر سکه، افزایش میزان کاهش هفتگی فلز گران‌بهای داخلی به ۶/ ۳ درصد بود. سکه ۲ هفته پیش بالای ۱۱ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عوامل ادامه روند کاهشی در روز انتهایی هفته ناشی از نیمه تعطیل بودن بازار بود. به گفته برخی بازیگران حاضر در بازار، به دلیل دستگیری‌های روزهای قبل، معامله‌گران زیادی در بازار روز پنج‌شنبه حاضر نبودند و معدود افراد حاضر نیز بیشتر درگوشی و در خلوت خریدوفروش‌های خود را انجام می‌دادند. بااین‌حال، ازنظر برخی از کارشناسان بازار ارز، آنچه موجب شده است دستگیری‌های اخیر حداقل در هفته گذشته اثربخشی افزایشی در قیمت نداشته باشد، عدم حضور افراد عادی در بازار بود. به باور این کارشناسان، اگر مردم عادی همچنان در بازار حضور داشتند و خرید احتیاطی دلار ادامه داشت، دستگیری‌های اخیر اثر افزایشی زیادی بر قیمت‌ها داشت؛ ولی ازآنجاکه بازار پس از کاهش شدید اواسط مهرماه با افت تقاضا مواجه شده بود، دستگیری‌های اخیر تنها بخشی از نوسان گیران را از بازار خارج کرده است؛ امری که حداقل در کوتاه‌مدت کمی زمینه‌ساز کاهش نوسان شده است، ولی در صورت بازگشت تقاضا به بازار می‌تواند خود عاملی برشدت گرفتن نوسانات باشد. به‌هرحال معامله‌گران دستگیرشده بعضاً ارز موردنیاز بسیاری از افراد عادی را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تأمین می‌کردند و در نبود آن‌ها حرکت دورانی عرضه و تقاضا دچار مشکل می‌شود.

به گفته فعالان، همچنین در شرایطی که نوسان گیران در بازار حضور ندارند، حجم معاملات کاغذی بسیار کاهش‌یافته است؛ ازنظر فعالان تنها تقاضای مهمی که در شرایط فعلی در بازار وجود دارد و می‌تواند قیمت‌ها را در جهت افزایشی حرکت دهد، تقاضای ارزی زوار اربعین است. بااین‌حال، هفته گذشته به تقاضای آن‌ها پاسخ مناسبی داده شد و قیمت دلار تحت تأثیر این تقاضا صعودی نشد. همچنین معامله‌گران فنی نیز در هفته گذشته تمایل زیادی برای خرید نداشتند؛ ازنظر آن‌ها تا زمانی که قیمت بالای کانال ۱۵ هزارتومانی تثبیت شود، باید بااحتیاط در موقعیت خرید قرار گرفت. به باور آن‌ها ممکن است قیمت دلار در نزدیکی آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا با یک کاهش شدید مواجه شود و این احتمال زمانی قوی‌تر می‌شود که حمایت ۱۳ هزارتومانی برای دلار از دست برود.به گفته فعالان، یکی دیگر از خبرهایی که در هفته گذشته بازار ارز را تحت تأثیر می‌توانست قرار بدهد، رأی شورای نگهبان در مورد CFT بود. بااین‌حال، بازار به خبر به تعویق افتادن تأیید CFT توسط شورای نگهبان واکنش چندانی نشان نداد.

روز جمعه، معامله‌گران اخبار مربوط به تصمیم FATF در مورد ایران را به‌دقت رصد می‌کردند و جالب آنکه اولین کاهش‌ها نشان‌دهنده آن بود که معامله‌گران باور داشتند در صورت تمدید مهلت این نهاد به ایران، فروش‌ها در بازار افزایش خواهد یافت. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بازار به این تمدید واکنش معکوسی نشان خواهد داد.

کارشناسان باور دارند تقاضای عمده برای دلار بالاتر از 12 تا 13هزارتومان برای تجارت وجود ندارد زیرا قدرت خرید جامعه به‌اندازه‌ای کاهش‌یافته است که توانایی خرید کالاهای وارداتی با دلار گران را ندارند. خرید و واردات مواد اولیه نیز با دلار گران موجب غیررقابتی‌تر شدن تولید خواهد شد و این بخش از تقاضا نیز سرعت نخواهد گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها