رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395893

آلمان: توضیحات ریاض کافی نیست

ساعت 24- دولت آلمان با صدور بیانیه‌ای کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول را به شدت محکوم کرد و توصیحات ریاض درباره این قتل را ناکافی خواند.

style="text-align:justify">صدراعظم و وزیر خارجه آلمان می‌گویند، از عربستان سعودی انتظار می‌رود شرایط و پس‌زمینه قتل جمال خاشقجی را شفاف‌سازی کند. در بیانیه مشترک آنگلا مرکل و هایکو ماس آمده که توضیحات ارائه شده پیرامون ماوقع در کنسولگری کافی نیست و مسببان این اقدام باید در برابر قانون پاسخگو باشند.

بر اساس گزارش دویچه‌وله، آلمان مساله قتل جمال خاشقجی در کنسولگری ریاض در استانبول را به شدت محکوم کرد و گفت که توضیحات عربستان درباره این مسأله کافی نبوده است.

مرکل در یک بیانیه مشترک با هایکو ماس اعلام کرد که آلمان به شدیدترین شکل ممکن این اتفاق را محکوم می‌کند و از عربستان سعودی انتظار دارد که درباره وضعیت مرگ این روزنامه‌نگار اطلاعات شفافی ارائه دهد.

در این بیانیه ضمن ابراز همدردی عمیق با دوستان و بستگان خاشقجی، آمده است: کسانی که مسئول مرگ او هستند، باید جوابگو باشند.

وزیر خارجه آلمان پیش‌تر از عربستان خواسته بود درباره موضوع خاشقجی روشنگری کند تا دولت آلمان بتواند موضع‌ بگیرد.

صدر اعظم آلمان هم به تازگی در سخنرانی خود در نشست حزب اتحاد دموکرات مسیحی در شرق آلمان گفت: رخدادهای خطرناکی که درخصوص مساله جمال خاشقجی وجود دارد، شاهدی بر این است که ارزش‌های دموکراسی در تمامی جهان در خطر است.

خاشقجی روز دوم اکتبر برای دریافت اسناد ازدواج خودش به کنسولگری عربستان در استانبول رفت و پس از آن اثری از او دیده نشد.

روز شنبه دولت عربستان سعودی در پی فشارهای بین‌المللی رسما پذیرفت که خاشقجی پس از مجادله و کتک کاری در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

پس از تایید رسمی ریاض، دادستان کل عربستان اعلام کرد تمام کسانی که در این جنایت دست داشتند، برای محاکمه به مراجع قانونی تحویل داده می‌شوند. تاکنون ۱۸ تن در این رابطه بازداشت و پنج مقام نیز برکنار شده‌اند. هنوز معلوم نیست جسد خاشقجی کجاست.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، فایلی صوتی در اختیار مقامات آنکارا قرار دارد که اثبات می‌کند خاشقجی پس از شکنجه به قتل رسیده و جسدش نیز تکه‌تکه شده است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها