رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 396621

در نشست کانون دانش‌آموختگان دانشکده‌های اقتصاد مطرح شد

تردید صادقی در رای آوردن شریعتمداری برای وزارت کار

ساعت24-انتخاب محمد شریعتمداری وزیر مستعفی صنعت ، معدن و تجارت برای تصدی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از سوی روحانی رئیس‌جمهور ایران با نارضایتی نمایندگان مجلس قانون‌گذاری ایران مواجه شده است.

خبر
محمود صادقی عضو شاخ فراکسیون امید مجلس که هواداران جریان سیاسی اصلاحات به‌حساب می‌آیند نیز ازجمله کسانی است که از این اقدام حسن روحانی ناراضی است و به این تصمیم انتقاد دارد. وی دیروز در میزگرد برگزارشده در کانون دانش‌آموختگان دانشکده‌های اقتصاد که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ضمن اعلام نارضایتی از این اقدام و در پاسخ به خبرنگار ساعت 24 که از او پرسید آیا فراکسیون امید به این جمع‌بندی رسیده است که به شریعتمداری رأی اعتماد ندهد گفت فراکسیون هنوز بحث جدی دراین‌باره تاالان انجام نداده است و من نمی‌توانم از سوی این کمیسیون نظر بدهم. ساعت 24 از او پرسید می‌توانید برآورد خودتان از تمایلات اعضای این فراکسیون و فضای عمومی مجلس را با توجه به حرف‌ها و حدیث‌هایی که وجود دارد را بگویید، جواب داد ،واقعیت این است که محمد شریعتمداری به لحاظ شفافیت کارنامه قابل قبولی در وزارت صنعت ، معدن و تجارت نشان نداده است ، به‌طوری‌که مجلس به این نتیجه رسیده بود که او را استیضاح کند. به نظرم نمی‌رسد شمار کسانی که بخواهند به او رأی اعتماد بدهند به‌اندازه‌ای باشد که او را به سمت وزیر شدن پیش براند. وی درباره اقدام‌های مجلس برای ایجاد شفافیت بیشتر در کشور توضیح داد: دودسته اقدام‌ها در جریان است. یک دسته اقدام‌ها برای شفاف‌سازی بیشتر در سازوکار رأی‌دهی در مجلس است. به این معنی که سازوکاری اندیشیده شود که معلوم شود کدام نماینده مجلس به کدام لایحه یا طرح چه رأیی داده است. از زمانی که روش رأی‌گیری از شکل قیام و قعود به رأی‌دهی به شکل الکترونیکی تغییریافته است در همین اندازه از شفافیت قبلی نیز دور شده‌ایم. گروهی از نمایندگان باوجوداینکه د رزمان رأی‌گیری نسبت به یک لایحه یا طرح در صحن مجلس حاضرند اما رأی نمی‌دهند و این حالت متأسفانه روند فزاینده‌ای داردکه باید برایش کاری کرد. پیش‌بینی است سامانه‌ای طراحی شود که نشان دهد کدام نماینده به کدام طرح رأی مثبت ، منفی و یا ممتنع داده است و کدام نمایندگان اصلاً رأی نداده‌اند که به نظر می‌رسد رأی آن‌ها را باید جزوی از آرای منفی تلقی کرد. این کار ابتدا به شکل داوطلبانه و فردی از سوی نمایندگان اجرا می‌شود. صادقی دلیل فقدان شفافیت دراین‌باره را که معلوم نیست کدام نماینده به چه چیزی رأی مثبت می‌دهد یا رأی نمی‌دهد یا رأی منفی دارد یک ترس موهوم از پیامدهای این رأی است. نمایندگان به‌طور مثال از اینکه آیا اگر معلوم شود به چه چیزی ، چه رأیی داده‌اند و نهادهای بالادستی چه داوری احتمالی درباره اوخواهندکرد یا اینکه رأی‌دهندگان حوزه انتخابی در دوره بعدی به او چه نگاهی خواهند داشت نگران هستند. باید طرحی ارائه شود که بتوان درباره کارنامه هر نماینده به‌طور شفاف ارزیابی داشت.
فقط سه وزیر بنگاه اقتصادی ندارند؟
نماینده شهروندان تهرانی در مجلس قانون‌گذاری ادامه داد برای اینکه شفافیت درباره وزیران عضو کابینه آقای روحانی تنها در این زمینه که آیا آن‌ها کسانی هستند که در بنگاه‌های اقتصادی عضو هیئت‌مدیره یا مدیر یا سهامدارند و ممکن است به همین دلیل نسبت به یک طرح یا لایحه ذینفع به‌حساب آیند پرسش‌نامه‌ای با چند پرسش با همین محوریت تهیه و در اختیار وزیران قرار داده شد. از کل وزیران و اعضای کابینه آقای روحانی فقط سه وزیر این پرسش‌نامه‌ها را پرکرده و به مجلس برگرداندند و البته این دلیلی بر این نیست که فقط سه وزیر هستند که ذینفع به‌حساب نمی‌آیند. در حال حاضر این پرسش‌نامه در اختیار 4 وزیر معرفی‌شده از سوی آقای رئیس‌جمهور برای تصدی مناصب جدید قرار داده‌شده است و این می‌تواند به شفافیت بیشتر در زمان رأی دادن کمک کند البته اگر پرسش‌نامه‌ها برگردد و نمایندگان از جزییات آن باخبر شوند.


شفافیت ناامنی نمی‌آورد


به گزارش ساعت 24 صادقی با تشریح دو قانون مصوب و پیش‌نویس قانون شفافیت که در حال حاضر در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره موضوع شفافیت تهیه‌شده است اظهار امیدواری کرد که اجرای بی کم‌وکاست قانون‌های تصویب‌شده به این نتیجه منجر شود که همه دستگاه‌ها اطلاعات خود درباره قراردادهای گوناگون که بیشتر جنبه مالی دارد را در اختیار شهروندان قرار دهند. متأسفانه دراین‌باره مردم اطلاعات کافی ندارند و مطالبه گری قابل‌اعتنایی دیده نمی‌شود. یکی از دلایل فقدان شفافیت در ایران درسطح کلان این است که احساس می‌شود این کار ممکن است موجب ناامنی شود اما به نظر می‌رسد این نگرانی بی‌معنی است و این دیدگاه باید واژگونه شود. اتفاقاً اگر شهروندان از همه‌چیز باخبر باشند احساس امنیت بیشتر خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها