رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 400391

آلمان: ادامه همکاری تجاری قانونی با ایران امکان‌پذیر است

سوخت سیاسی اروپا ته کشید و کاری انجام نشد

ساعت24-به نظر می رسد این روزها شاید یکی از افرادی که باید غمگین باشد موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که به رغم پیگیریها و برنامه ریزی گسترده برای انباشت نیروی مادی باهدف مبارزه با تحریم ایران از سوی آمریکا کارش به جایی نرسید.

خبر
آیا موگرینی می دانست کاری از پیش نمی برد و بیهوده می دوید تا دریک نقطه مطمئن ودرزمین ی سفت باستد و رهبری ضدتحریم را ادامه دهد؟ حالا که 24 ساعت از اجرای مرحله دوم تحریم آمریکایی براقتصادایران می گذرد و 400 شخصیت حقیقی و حقوقی تازه بر فهرست تحریمی های قبلی شده اند و سازو کار اروپایی نیز دست کم به طورنمادین نیز اقدامی نکرد شاید از این به بعد نیز راه مسدود باشد. آمریکایی ها نیک می دانستند دراروپا و حتی در کشورهای دیگر مثل ژاپن و یا کانادا و یاحتی ترکیه منافع سهامداران شرکتها با منافع سیاستمداران هممسیر نیست و آنچه واقعی است منافع سهامداران است و این گروه محافظه کاراجازه نمی دهدمنافعش با منافع سیاسیونی که دیر یا زود می روند و جایشان را به دیگران می دهند درراه پر خطر حرکت کند و به همین دلیل به سرسختی رهبران اروپایی اعتنا نکردند. با این همه به نظر می رسد ایران نیز با درک این معنی نمی خواهد هیچ دری را برروی خود ببندد یا آن را بسته فرض کند و با همین نگاه است که با اروپایی ها همساز شده و با آنها کج دار و مریز رفتار می کند و اجازه می دهد حرفها گفته شود و روزنه ها باز بماند.

دراین وضعیت است که برخی صداها از گوشه و کنار کشورهای بزرگ اقتصادی اروپا شنیده شود . تازه ترین حرف دراین باره از سوی سخنگوی دولت آلمان است که اعلام کرد این کشور برای ادامه همکاری‌های تجاری با ایران تلاش می‌کند. دولت سوئیس نیز به قصد ایجاد یک "کانال ارتباطی مالی" برای خرید مواد داروئی و خوراکی توسط ایران با ایالات متحده وارد مذاکره شده است.ساعاتی پس از اجرایی‌شدن دور دوم تحریم‌های الایات متحده علیه ایران سخنگوی دولت آلمان اطمینان داد که کشورهای اروپایی می‌توانند امکانات لازم برای ادامه‌ی همکاری‌های تجاری با ایران را فراهم کنند.اشفتان زایبرت در جمع خبرنگاران تاکید کرد که همکاری با ایران بر مبنای قوانین اروپایی هنوز امکان‌پذیر است. او گفت، در این زمینه دولت آلمان با شرکای اروپایی خود وارد گفت‌وگو شده است.آلمان همواره از برجام حمایت و با تحریم‌ایران به دلیل برنامه‌ی هسته‌ای این کشور مخالفت کرده است. خبرگزاری رویترز گزارش داد دبیرخانه‌ی‌ امور اقتصادی دولت سوئیس مصمم است، برای تامین مواد دارویی و خوراکی در ایران، یک "کانال ارتباطی مالی" ایجاد کند.در بیانیه‌ی این نهاد دولتی ضمن تاکید بر اینکه "دولت سوئیس خود را موظف به حفاظت از منافع اقتصادی سوئیس می‌داند" آمده است که دبیرخانه‌ی امور اقتصادی در این راستا و برای ایجاد یک "کانال ارتباطی مالی" با "مقامات صالح" ایالات متحده وارد مذاکره شده است.در این بیانیه‌تاکید شده است که هدف ایجاد چنین کانالی تامین بخشی از مواد داروئی و خوراکی ایران از جانب سوئیس است.دور دوم تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران از روز دوشنبه، ۱۴ آبان اجرایی شده‌است. البته دارو و مواد غذایی مشمول تحریم‌ها نشده‌اند اما به گفته‌ی حسن هاشمی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، "تجربه گذشته ثابت می‌کند" که محدودیت‌های مالی ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی بر این بخش‌ها نیز تاثیرگذار است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها