رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 403163

فلاحت پیشه: گسترش مبادلات با همسایگان بهترین ابزاربرای مقابله با تحریم است

ساعت24-رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم کسانی به اسم دور زدن تحریم ها منافع ملی را دور بزنند و سو استفاده کنند، گفت: گسترش مبادلات با همسایگان بهترین ابزار برای مقابله با تحریم است.

فلاحت پیشه
حشمت الله فلاحت پیشه امروز- شنبه- در نخستین کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه مرزها که در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از اقدامات ضدامنیتی ایران به کشورهایی که مدعی جهانی شدن هستند، بر می گردد.

وی با بیان اینکه ایران برغم‌ تمام تحولات با سنتی ترین برخوردها در مرزها مواجه است، ادامه داد: اگر مرزها را امن و اقتصاد آن را تقویت کنیم، بهترین ابزارها برای مقابله با تحریم ها در مرزها در اختیار داریم.
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه 15 کشور همسایه و 25 کشور همجوار ما راه های مطمئنی برای مقابله با تحریم ها هستند، عنوان داشت: مجموع مناسبات نفتی ایران با کشوری همچون عراق چهار تا پنج برابر کشورهای اروپایی است و این وضعیت در افغانستان نیز وجود دارد.
فلاحیت پیشه عنوان کرد: در مقابل از کشوری همچون برزیل پنج میلیارد دلار کالا وارد می کنیم در حالی که بسیاری از این کالاها در ایران وجود دارد اما صادرات ما به این کشور 31 میلیون دلار است.
وی با بیان اینکه واردات و صادرات ایران متوازن نیست، عنوان کرد: در حالی که ما از افغانستان که 2 و نیم میلیارد دلار کالا به آن صادر می کنیم، تنها 15 میلیون دلار کالا واردات داریم و این رقم در عراق که حدود 10 میلیارد دلار به آن صادرات داریم، 60 میلیون دلار است.
این نماینده مجلس یادآور شد: در شرایط تحریم کنونی بسیاری از کالاهایی که نمی توانیم از اروپا بگیریم ‌می توانیم از مرزها تامین کنیم اما تاکنون سامانی در این زمینه شکل نگرفته است.
فلاحت پیشه با بیان اینکه در زمینه توسعه مرزها خوب کار نکردیم، گفت: بسیاری از دستگاه ها در زمینه توسعه مرزها کم کاری می کنند.
وی افزود: در محدوده مکان هایی که ما دوربین دید در شب داریم هیچ مشکل امنیتی نداریم، این دوربین ها را سال قبل 300 میلیون تومان می خریدیم، اما امروز یک میلیارد و 300 میلیون تومان است.
این ‌نماینده مجلس گفت: اگر یک مرزنشین به دلیل مشکلات اقتصادی از مرزها مهاجرت کند، ما باید به جای آن یک سرباز را بکار بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم تحریم‌ها سلامت مرزها را به هم بزنند، عنوان کرد: ما این دوران را هم پشت سر می گذاریم اما نباید کسانی به اسم ‌دور زدن تحریم‌ منافع ملی کشور را دور بزنند.
این ‌نماینده مجلس با یادآوری اینکه قانونی با کمک دولت و مجلس تصویب شد که فوق العاده ای به کسانی که در مرز خدمت می کنند، پرداخت شود، تاکید کرد: باید کسانی که در مرزها خدمت می کنند را در آنجا نگه داریم.
وی گفت: هر تصمیمی که برای مرز می‌گیریم زمانی محقق خواهد شد که با محوریت حق مرزنشینان انجام شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها