رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 408927

هشدار به شهروندان در خصوص استفاده از گازهای غیرمجاز در بادکنک‌ها

ساعت 24- رئیس اتحادیه کشوری تولید کنندگان و توزیع کنندگان گازهای طبی و صنعتی به شهروندان در خصوص استفاده از گازهای غیرمجاز در بادکنک‌ها هشدار داد.

بادکنک
style="text-align:justify">پیکان کلانتری طالقانی رئیس اتحادیه کشوری تولید کنندگان و توزیع کنندگان گازهای طبی و صنعتی اظهار کرد: گاز هلیوم، گازی بی رنگ، بی بو و غیرسمی در صدر گازهای مشهور به گازهای نجیب قرار دارد. تمام گازهای تک اتمی مانند هلیوم، نئون و آرگون و زنون بصورت ۱درصد در جو و ۷درصد در ذخایر گازهای طبیعی وجود دارد و در دمای اتاق غیر قابل اشتعال اند و در واقع میل ترکیب با اکسیژن را ندارند.

وی افزود: برابر شکایات تلفنی از سوی مصرف کنندگان و گزارش بازرسان، اخیرا با افزایش قیمت این گاز و مقرون به صرفه نبودن استفاده از آن در بادکنک‌ها متاسفانه عده‌ای فروشنده غیرمجاز و سیار نسبت به توزیع بادکنک‌های جشن تولد و عروسی و حتی همایش‌ها در سطح قنادی‌ها و فروشگاه‌های لوازم جشن و پذیرایی پس از تزریق گاز مایع بوتان و پروپان که از گازهای سبک حساب می‌شوند، اما ارزانتر از گاز هلیوم هستند، اقدام می‌کنند، در نتیجه این گازهای جایگزین که به شدت هم قابلیت اشتعال دارند در جشن‌ها که معمولا از کبریت و فندک برای روشن کردن شمع‌ها استفاده می‌شود به شدت امکان انفجار و آتش سوزی را بالا می‌برند.

کلانتری طالقانی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته با پدیده دیگری نیز به نام بازی تغییر صدا و احساس تنفس عمیق با استنشاق گاز هلیوم که به گاز بادکنک هم در بین مردم مشهور شده مواجه شده ایم که مضرات و خطرات آن از سوی جامعه پزشکی گوشزد شده و تحت کنترل درآمده است، اما امکان دارد تعدادی به اشتباه با تصور اینکه گاز غیرسمی هلیوم را استنشاق می‌کنند، دچار مسمومیت تنفسی غیر قابل بازگشت با گازهای جایگزین و تقلبی شوند.

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی گفت: به همین دلیل اطلاعات جمع آوری شده از طریق بازرسان اتحادیه در اختیار ریاست محترم پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا قرار گرفت و سرهنگ رضا دوست که لازم است از مساعدت‌های قانونی و فنی وی به اتحادیه‌ها تشکر و قدردانی شود، اعلام کردند با کسانی که سلامت افراد را بازیچه درآمدهای نامشروع خود قرار داده اند پس از شناسایی با شدت و قاطعیت برخورد قانونی شده و مراتب آن به آگاهی مردم برسد، همچنین ضروری است موضوع از طریق رسانه‌ها نسبت به آگاه سازی شهروندان و اصناف درگیر اقدام شود.

کلانتری طالقانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون تلفات جانی در این خصوص گزارش نشده است و فقط شاهد حوادث قابل کنترل بوده‌ایم و به لحاظ پیشگیری از بروز صدمات جانی و مالی از شهروندان و سایر نهادهای درگیر تقاضا می‌کنیم هرگونه اطلاعات و مشاهدات خود را اعلام کنند.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها