رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 411437

هشدار اتحادیه‌اروپا درباره شکست طرح «معامله قرن» آمریکا

ساعت24-شماری از کشورهای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند که طرح مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه حل مسئله میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی در صورتی که بر مبنای پارامترهای جهانی نباشد، شکست خواهد خورد.

هشت کشور اتحادیه اروپا دیروز سه‌شنبه هشدار دادند که برنامه مد نظر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به «معامله قرن» برای فلسطین، در صورتی که بر مبنای پارامترهای جهانی نباشد، به شکست منتهی خواهد شد.

بنابر گزارش عاروتص شوا، در بیانیه‌ فرانسه، هلند، لهستان، سوئد، بریتانیا، بلژیک، آلمان و ایتالیا در پی نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره خاورمیانه به این موضوع اشاره شده است. در آن نشست «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره طرح صلح معامله قرن صحبت کرد و مدعی شد که کشورهای عرب باید با حمایت از طرح صلح ترامپ ثابت کنند که موضوع فلسطینی‌ها برای آن‌ها اولویت دارد.

در بیانیه‌ای که هشت کشور یاد شده منتشر کرده‌اند، آمده است: «ما کشورهای عضو اتحادیه اروپا تمایل داریم، یک بار دیگر تاکید موکد داشته باشیم که پارامترهای جهانی توافق شده برای تحقق صلح پایدار در خاورمیانه ادامه داشته باشد و این موضوع تحت قوانین جهانی، قطعنامه‌های سازمان ملل و موافقت‌نامه‌های قبلی صورت گیرد».

همچنین در ادامه این بیانیه آمده است: «خطر شکست هر گونه طرح صلح که در به رسمیت شناختن پارامترهای توافق شده جهانی ناتوان باشد، وجود دارد».

چندی پیش روزنامه «هاآرتص» مطلبی با عنوان «ویژگی‌های نیمه‌ی نهایی معامله قرن» منتشر کرد که حاکی از تایید موضع عمومی رژیم صهیونیستی در اعطای یک منطقه و نه یک کشور به فلسطینیان است؛ موضعی که «اسحاق رابین» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در اکتبر 1995 در آخرین نطق خود برابر کنست [پارلمان] و هنگام ارائه دومین توافق اسلو نشان داد و تاکید کرد که تل‌آویو از منطقه «اغوار» فلسطین هرگز عقب‌نشینی نخواهد کرد.

این روزنامه نوشت که شواهد نشان می‌دهد که ایالات متحده قصد دارد روستای «ابو دیس» در شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین پیشنهاد بدهد و در مقابل اسرائیل از سه یا پنج روستای فلسطینی اطراف قدس عقب‌نشینی کند که کابینه‌های رژیم اشغالگر آنها را به منطقه تحت نفوذ شهرداری قدس پس از اشغال در سال 1967 اضافه کرده بودند.

در همین حال بخش قدیمی قدس تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند و به گفته «عاموس هرئیل»، گزارشگر هاآرتص، ترامپ در طرح خود پیشنهادهایی برای عقب نشینی تل‌آویو از شهرک‌های موجود یا تخلیه شهرک‌هایی که پرت و جدا خوانده می‌شود هم ندارد و خبری از عقب نشینی از مجتمع‌های بزرگ مسکونی نظیر آرئیل و جنوب نابلس و شهرک‌های غوش عتصیون در نزدیکی بیت لحم و شهرک‌های معالیه ادومیم نیست.

طرح ترامپ همچنین منطقه اغوار فلسطین را تحت حاکمیت رژیم اشغالگر نگاه داشته و شامل تشکیل کشور فلسطینی خلع سلاح شده است که ارتش یا سلاح سنگینی ندارد.

با این حال، اتحادیه اروپا همواره بر تحقق راهکار دو دولت میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی بر مبنای مرزهای 1967 تاکید دارد. به صورتی که قدس پایتخت دو طرف باشد. از دید طرف اروپایی به این ترتیب امنیت مورد نظر طرفین و حق حاکمیت فلسطینیان محقق می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها