رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 419267

کوثری: بخشی نگری به توسعه متوازن آسیب می زند

ساعت24-نماینده پیشین مردم تهران در مجلس گفت: برخی نمایندگان به دلیل بعضی انگیزه‌های پوپولیستی و نمایش های انتخاباتی، دست‌اندازی‌ به بودجه می کنند که این اقدام، نه تنها به توسعه منطقه منجر نمی شود بلکه در راه توسعه متوازن کشور نیز خلل ایجاد می‌کند.

نمایندگان مجلس برای نهایی کردن لایحه بودجه سال 1398 کل کشور سند مالی کلان اقتصادی کشور از اواخر بهمن ماه بررسی را آغاز می کنند. یکی از مسائل مهمی که همواره مورد تاکید کارشناسان بوده، بحث رعایت انضباط مالی در سند بودجه است.

«محمد اسماعیل کوثری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا به اهمیت بررسی لایحه بودجه 98 در مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: ما چند منبع تامین بودجه در کشور داریم که امروز با توجه به شرایط کنونی و تحریم‌های یک سویه و ظالمانه آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه شده است. مالیات، گمرک و نفت از منابع تامین بودجه کشور هستند و صرف بودجه عمومی و سایر حوزه ها می‌شوند.
وی افزود: اصل و اساس بررسی لایحه بودجه سالیانه کشور باید مبتنی بر سند چشم انداز 20 ساله بوده و توسعه آینده‌نگرانه ایران را در نظر داشته باشد. چرا که اکثر کشورهای پیشرفته دنیا با آینده‌نگری و تهیه اسناد بالادستی، مانند سند چشم‌انداز چند دهه‌ای، توانستند جوامع پیشرفته را در جامعه بین‌المللی بسازند.
نماینده پیشین تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در راستای سند چشم انداز 20 ساله یکی از برنامه‌های مهم قابل اشاره برنامه ششم توسعه کل کشور است که باید در بررسی لایحه بودجه مبنا قرار گیرد.
کوثری تصریح کرد: توجه به بودجه بر اساس سیاست‌های کلان نظام و اهتمام نسبت به اصل اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند در راستای تولید اشتغال و صادرات، نقش قابل توجهی ایفا کرده و سند منسجم اقتصادی را در سال سخت آتی پیش‌رو تهیه کند.
وی دیگر مساله مهم در بررسی لایحه بودجه سال آتی را لزوم توجه به بخش دفاعی و امنیتی و همچنین، مسائل فرهنگی و کلان جامعه عنوان کرد که نباید از آن غافل باشیم.
وی با انتقاد از نگاه بخشی برخی نمایندگان گفت: برخی مجلسی ها به دلیل بعضی انگیزه‌های پوپولیستی و نمایش های انتخاباتی، اقدام به دست‌اندازی‌ به بودجه می کنند که این مساله، نه تنها به توسعه منطقه منجر نمی شود بلکه در راه توسعه متوازن کشور نیز خلل ایجاد می‌کند.
نماینده پیشین مجلس یادآور شد: نمایندگان باید بر اساس سیاست‌های کلانی که مورد اشاره قرار گرفت، بودجه را بررسی و از ایجاد فشار جهت تخصیص بودجه های غیر لازم در برخی مناطق پرهیز کنند. چرا که اگر یک نماینده، رفتار خود را در چارچوب وظایف نمایندگی تعریف کرده و به انجام صحیح و همه جانبه آن بپردازد، توسعه شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه نیز به خودی خود در کنار توسعه متوازن کشور به پیش خواهد رفت.
کوثری ادامه داد: اما همچنان برخی نمایندگان برای تخصیص اعتبار و بودجه بیشتر در حوزه انتخابیه خود، لابی کرده و بدون توجه به منافع و مصالح ملی، تنها به رأی آوری در دوره‌های آینده فکر می‌کنند.
نایب‌رییس پیشین کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی ضمن اشاره به پویش (کمپین) ایجاد شده توسط برخی نمایندگان مبنی بر لزوم نگاه ملی و پرهیز از بخشی‌نگری و منطقه‌گرایی به بودجه، اظهار داشت: با این رویکرد کاملا موافق بوده و معتقدم که باید به جای پرداختن به منافع منطقه‌ای و شهرستانی، نسبت به تامین منافع ملی در بحث بودجه، اهتمام و تلاش جدی داشته باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها