رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632846

چرا دلار 60 هزار تومانی خریدار ندارد؟

ساعت 24 - رسانه‌های حکومتی و نیز مدیران ارشد دولت و فعالان سیاسی و اقتصادی همراه دولت سیزدهم در یک هماهنگی قابل اعتنا به این نتیجه رسیده‌اند روند فزاینده نرخ تبدیل دلار در روزهای تازه‌سپری‌شده از دو طرف تقویت می‌شده است.

این گروه متحد باور خود را به اینکه سیاست خارجی به تنش گرایش پیدا کرده در هفته‌های پشت‌سر گذاشته شده یک عامل اصلی جهش قیمت دلار در بازار آزاد تا مرز رسیدن قیمت هر دلار برابر با ۷۰۰هزار ریال بوده است. این گروه در گزارش‌های پشت سر هم منتشرشده می‌گویند با کاهش تنش‌ها‌ی ایران در منطقه روند کاهنده قیمت‌ها دیده می‌شود شماری از گزارش‌ها نشان می‌دهد این گروه متحد شده باور دارند قیمت دلار حتی ممکن است پایین‌تر هم برود.

از سوی دیگر این خط در تحلیل‌های دلاری دیده می‌شود که می‌توان با جریان دلار تلگرامی از مسیر انتشار پشت ‌سر هم خبرها و تحلیل‌ها به مبارزه برخاست. برخی گزارش‌ها از سوی رسانه‌های حکومتی اصرار دارند اولا قیمت دلار در بازار آزاد از هر دلار ۶۱هزار تومان ادعایی پایین‌تر خواهد رفت و از سوی دیگر می‌نویسند دلار در قیمت ۶۰ هزار تومان هم خریدار ندارد. این نوشته باور دارد قیمتی که در بازار برای هر کالایی از جمله دلار در هر لحظه تعیین می‌شود به شرط اینکه انحصار کامل نباشد قیمتی اصیل است و باید اجازه داد که قیمت در بازار تعیین شود و اینکه حالا مدافعان دولت و بانک مرکزی به این نتیجه رسیده‌اند که بازار آزاد ارز یک واقعیت است باید خرسند بود.

از سوی دیگر اما نوشته حاضر یادآوری می‌کند از سال‌های آخر دهه ۸۰ شمسی هجری که قیمت دلار از هر هزار تومان به ۳هزار تومان رسید این راهبرد بارها و بارها آزموده شده است‌. بانک مرکزی و نیز دولتمردان در دولت نهم تا حالا بارها گفته‌اند دلار روندی کاهنده خواهد داشت اما در واقعیت قیمت دلار با جهش‌های گوناگون در مدت ۱۲سال در بازار آزاد و نیز دلار عرضه شده از سوی دولت ۲۰برابر شده است. چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟

یک دلیل اصلی این است که خریداران عمده دلار و فروشندگان عمده شاید لزوما یک جریان نیستند و خریداران باهوش الان قیمت‌های پایین را نشانه باز هم پایین رفتن می‌دانند و منتظرند بانک مرکزی برای تثبیت دلار در سطوح پایین یعنی نقطه وسط هر دلار۶۰ تا ۵۰ هزار تومان تثبیت شود تا به جای خرید هر دلار ۶۰هزار تومان، هر دلار را ۵۵هزار تومان خریداری کرده و منتظر باشند تا عرضه دلار به هر شکل و به هر دلیل روند کاهنده را تجربه کند و قیمت‌ها دوباره به سوی بالا برود و آن‌ها دلار را عرضه کنند. به این ترتیب نباید از اینکه دلار در بازار مشتری ندارد خرسند بود. تقاضای منفی و صفر برای دلار ارزان شده از سوی دیگر نشان می‌دهد تجار به این بازار اعتماد ندارند تا بخواهند تجارت خود را از رکود بیرون بیاورند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها