رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 422772

هشدار صلیب سرخ به آمریکا برای کمک رسانی به ونزوئلا

ساعت24- کمیته بین المللی صلیب سرخ به آمریکا هشدار داد که انتقال کمک های بشردوستانه به ونزوئلا بدون موافقت نیروهای امنیتی حامی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور، ممکن است خطراتی را در بر داشته باشد.

style="text-align:justify">به گزارش روز شنبه تارنمای خبری نشریه هیل، کمیته مزبور خطاب به مقام های آمریکایی اعلام کرد که هر تصمیمی برای ارسال کمک به ونزوئلا باید از طریق مذاکرات سیاسی انجام شود.

«الکساندرا بووین» رئیس هیات کمیته صلیب سرخ برای آمریکا و کانادا گفت: بدیهی است که داشتن مذاکره با آمریکا، امری بسیار دشوار است.
وی افزود: ما در آنجا هستیم تا خطرات راهی که در پیش گرفته اند و همچنین محدود بودن توانایی ما برای انجام عملیات در چنین فضایی را مشخص کنیم.
این هشدار در حالی صادر شد که «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا خود را رئیس جمهوری موقت این کشور خوانده است.
در همین حال، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه در توییتی اعلام کرد که واشنگتن برای ارسال کمک به ونزوئلا آمادگی دارد.
بولتون در این توییت نوشت: پیرو درخواست خوان گوایدو و با رایزنی با مقام های وی، آمریکا کمک های بشردوستانه شامل دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را برای مردم ونزوئلا تهیه و ارسال می کند. زمان آن فرا رسیده است که مادور از سر راه کنار رود.
در این میان، «دومینیک استیل هارت» مدیر عملیات جهانی کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت که این سازمان در صورتی در عملیات کمک رسانی شرکت می کند که این عملیات با موافقت مقام های ونزوئلا، هر کس که باشند، انجام شود.
براساس این گزارش، اعتراض های گسترده ای در ونزوئلا علیه دولت مادورو به راه افتاده است. وی به تخلفات حقوق بشری متهم است و به دلیل اقتصاد ضعیف کشور مقصر شناخته می شود.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و تعدادی از سران کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین اعلام کرده اند که گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می شناسند.
این اقدام سبب شده است که مادورو دستور قطع روابط دیپلماتیک ونزوئلا با آمریکا را صادر کند و به دیپلمات‌های این کشور 72 ساعت فرصت دهد تا خاک این کشور را ترک کنند.
واشنگتن نیز در اقدامی خلاف عرف دیپلماتیک اعلام کرده است که دستور دولت ونزوئلا برای خروج دیپلمات های آمریکایی را نمی پذیرد.
از سویی، خبرگزاری رویترز روز شنبه گزارش داد که یک فرمانده نظامی ارشد ارتش ونزوئلا از دولت جدا شده و به صف مخالفان مادورو پیوسته است.
ژنرال «فرانسیسکو استبان یانز رودریگرز» از فرماندهان ارشد نیروی هوایی ونزوئلا با انتشار ویدئویی در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد که از این پس نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس جمهوری قانونی کشورش به رسمیت نمی شناسد و از دستورات وی تبعیت نمی کند.
به نظر می رسد که پیوستن ژنرال رودریگرز به صف مخالفان دولت ونزوئلا، بسیار مهم و حیاتی است، زیرا وی یکی از مقام های ارشد ارتش است و این اقدام او می تواند ضربه بزرگی به دولت مادورو وارد کند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها