رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 425368

ساعت 24 بررسی می‌کند

انتخابات اتاق تهران؛ پیچیده‌تر و مرموزتر

ساعت24-روزشمار برای اعضای فعال اتاق‌های بازرگانی در تهران و در شهرستان‌ها تندتر شده است و تا کمتر از 20 روز دیگر هزاران عضو اتاق‌ها برای انتخاب کسانی که نمایندگی آن‌ها درهیات نمایندگان اتاق ایران رابرعهده خواهند داشت به‌پای صندوق‌های رای می‌روند.

خبر
آن گروه از علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی ایران که مسائل،خواسته‌ها و مناسبات بخش خصوصی باهم و با دولت را بررسی کرده و دنبال می‌کنند ، تفاوت‌های بنیادین انتخابات سال 1385 با انتخابات 1397 برایشان به‌طور واضحی معلوم است. در این دوره از انتخابات به‌ویژه در تهران سال 1385 با انتخابات 1397 نشانی از رقابت پرشور دوره قبلی دیده نمی‌شود. چرا چنین شده است؟ یک دلیل می‌تواند به مدارا جویی و مصلحت‌اندیشی بیشتر رهبران ائتلاف برای فردا به رهبری مسعود خوانساری برگردد.

این گروه که در انتخابات هشتم با اکثریت قاطع برنده انتخابات شد امسال شاهد ریزش 10 عضو مهم خود مثل پدرام سلطانی ، محسن خلیلی ، مهدی جهانگیری ، مهدی پور قاضی و سید حسین سلیمی و 5 عضو دیگر شده است. فقدان این افراد که هرکدام جاذبه‌ها و یارگیری‌های خود را درمیان بخش خصوصی داشتند این احتمال را افزایش داده است که ائتلاف فردا شاید نتواند به‌تنهایی اکثریت قاطع را به دست آورد و به همین دلیل احتمال نگه‌داشتن ریاست اتاق تهران و مناصب کلیدی مثل دبیر کلی و سایر معاونت‌ها ناممکن باشد. یک دلیل دیگر شاید به مناسبات بیرون از اتاق برگردد و اینکه به‌هرحال تریبون نیرومندی مثل اتاق تهران نباید یکسره در اختیار کسانی باشد که در سنت‌های جاری اصولگرا و اصلاح‌طلب به طرفداری از اصلاح‌طلبان اشتهار دارند. این نهاد شاید در مقایسه باقدرت نهادی مثل دولت سهم و نقش اندکی از قدرت اقتصادی و سیاسی را در اختیار داشته باشد اما بلافاصله پس از نهاد دولت و نهاد اصلی یعنی اتاق بازرگانی قدرت تبلیغاتی بزرگی در مقایسه با همه تشکل‌ها در اختیار دارد و به همین دلیل باید این قدرت به شکل خاصی توزیع شود.

واقعیت این است که اتاق تهران در چهار سال از فعالیت خود به‌ویژه در دوران فعالی دولت دوازدهم به منتقد جدی سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد تبدیل‌شده است و از تریبون این نهاد نقدهای کارشناسی تند و قاطعی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت صورت پذیرفت. بنابراین ایجاد تعادل در این اتاق میان دیدگاه‌های گوناگون می‌تواند یکی از دلایل تغییرات اساسی درروش های مبارزات انتخاباتی باشد. از سوی دیگر این احتمال وجودداراد که ائتلاف های دیگر فعال در انتخابات قبلی با فروپاشی مواجه شده باشند و انگیزه و توانایی مالی و توجیهی برای گردآوردن نیروهای موثررا ازدست داه باشند و به همین دلیل بخشی از این نیروها به ائتلاف جدید پیوسته اند. یک دلیل پررمز ورازتر شدن انتخابات دوره تازه اتاق تهران نیز می‌تواند این باشد که افراد آگاه تر وآینده نگرتر به این نتیجه رسیده باشند که از این نهاد آبی برای بخش خصوصی گرم نمی‌شود و پیش از هرچیزی به این فکرند که منافع خودرا از نهادهای دیگر دنبال کنند وبا این کار انتخابات اتاق را کم رونق تر کرده اند. به‌هرحال به نظر می رسدمعادله های انتخابات اتاق تهران پیچیده‌تر و مرموزتر شده است. آیا باید شاهد رخدادهای شگرف درترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران و هیات رییسه آن باشیم؟ اگر خبر ائتلاف نیروهای قدیمی اتاق با گروه باقی مانده تحت ریاست مسعود خوانساری رییس اتاق تهران درست باشد و تا آخر پابرجا بماند احتمال تقسیم هیات رییسه ودبیرکلی اتاق وجوددارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها