رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 425850

سازمان غذا و دارو: داروی بیماران خاص سهمیه‌ای شد

ساعت24 - همین چند روز پیش بود که وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مردم قول داد تا حتی یک روز هم کمبود دارو نداشته باشیم. سعید نمکی حتی وعده داد: در زمینه داروهای اساسی کوچک ‌ترین کمبودی نداریم و در سال آینده هم این کمبود را نخواهیم داشت.

غذا و دارو
همین چند روز پیش بود که وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مردم قول داد تا حتی یک روز هم کمبود دارو نداشته باشیم. سعید نمکی حتی وعده داد: در زمینه داروهای اساسی کوچک ‌ترین کمبودی نداریم و در سال آینده هم این کمبود را نخواهیم داشت.


اما چند روزی بیشتر از این قول وقرارها نمی گذشت که رئیس سازمان غذا و دارو از سهمیه ای شدن داروهای بیماران خاص خبر داد. مهدی پیرصالحی گفت: برای جلوگیری از قاچاق معکوس داروهای بیماران خاص و ایجاد کمبود آن، داروهای این بیماران به صورت سهمیه‌ای عرضه می‌ شود. وی البته وضعیت دارویی کشور را در شرایط نسبتا مناسب ارزیابی کرد و افزود: هم اکنون تعداد کمبودها به حدود ۲۲ قلم می‌رسد و وضعیت دارو در شرایط خوبی قرار دارد. معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: هم اکنون واردات دارو و تجهیزات با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت می‌گیرد، بر همین اساس نگرانی‌هایی برای قاچاق معکوس این داروها وجود دارد که با تدابیر اندیشیده شده به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌ها، داروهای بیماران خاص همچون فراورده‌های پلاسمایی، ماهانه و به صورت سهمیه‌ای و براساس تعداد بیماران به استان‌ها اختصاص می‌یابد.

جیره بندی دارو مطرح نیست
سخنگوی وزارت بهداشت اما در این خصوص تاکید کرد: سهمیه ای شدن داروی بیماران خاص به معنای جیره بندی دارو نیست و برای تمام بیماران به میزان مورد نیاز آن ها دارو داریم. حریرچی در گفت و گو با خراسان با تاکید بر این که ما نگران قاچاق معکوس در این موضوع هستیم، ادامه داد: برخی از بیماران مقدار بیشتری دارو دریافت و آن را ذخیره می‌کنند یا می فروشند بنابراین ما می‌خواهیم جلوی چنین روال هایی را بگیریم. وی با بیان این که مشکلی در تامین داروی مورد نیاز بیماران خاص نداریم، افزود: سهمیه بندی شدن داروهای بیماران خاص به معنای جیره‌بندی نیست، اصلا چنین مطلبی مطرح نیست که بیماری دارولازم داشته باشد ولی ما به او بگوییم دارو نداریم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها