رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 439928

آمریکا در قفقاز جنوبی هم دردسر امنیتی ایران شده است

محدودیت برای سرمایه گذاری انرژی ایران

ساعت24 -به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک منطقه قفقاز جنوبی از یک سو و وجود ذخایر سوختهای هیدروکربنی در حوزه خزر از سوی دیگر، این حوزه مورد توجه قدرتهای منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است.

خبر
بیان مسأله
به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک منطقه قفقاز جنوبی از یک سو و وجود ذخایر سوختهای هیدروکربنی در حوزه خزر از سوی دیگر، این حوزه مورد توجه قدرتهای منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است. پایان حاکمیت اتحاد شوروی بر کشورهای منطقه و استقلال آنها، جبهه جدیدی را پیش روی سیاست خارجی آمریکا باز کرده است. این موضوع باعث توجه آمریکا به این منطقه شده که می¬تواند تبعات متعدد امنیت اقتصادی برای ایران به-دنبال داشته باشد.

تحلیل مسأله
بهره برداریهای ژئوپلیتیک و مسایل دیگری مانند مبارزه با تروریسم، جلوگیری از رشد اسلامگرایی، کاهش نفوذ روسیه در حوزه خارج نزدیک خود و افزایش نقش ناتو و ترکیه بهعنوان همپیمان آمریکا، انگیزه اصلی حضور آمریکا در منطقه قفقاز جنوبی است؛ در کنار این مسایل، دولتمردان آمریکا منافع اقتصادی را نیز در نظر می¬گیرند. بررسی مراودات تجاری آمریکا با کشورهای قفقاز جنوبی، نشان¬دهنده جایگاه ضعیف دو طرف در تجارت یکدیگر بوده و آمریکا در بازار کشورهای قفقاز جنوبی، عرصه را به عمده رقیب¬های منطقه¬ای و فرامنطقه‌ای خود مانند روسیه، چین و ترکیه واگذار کرده است.
در واقع، قفقاز جنوبی برای آمریکا نه از بُعد اقتصادی، بلکه بیشتر از بُعد سیاسی و راهبردی دارای اهمیت است. از جمله منافع آمریکا در سطح منطقه می¬توان به منافع حاصل از عرضه انرژی، منافع سیاسی حفظ استقلال و حاکمیت این کشورها، منافع راهبردی مقابله با گروه‌های تروریستی و منافع نظامی اشاره کرد. با توجه به حاکم بودن قاعده بازی حاصل‌جمع صفر بین آمریکا و ایران، حضور این کشور در سطح منطقه در حوزه امنیت اقتصادی تبعاتی مانند محدودیت سرمایه¬گذاری ایران در میادین انرژی دریای خزر، به حاشیه رفتن ایران از کریدورهای انتقال انرژی و مسیرهای ترانزیتی، تأثیر منفی بر افزایش تجارت ایران با جمهوری آذربایجان و حفظ ثبات منطقه در راستای منافع ایران را متوجه ایران می¬کند. با وجود این، دو کشور در زمینه حفظ استقلال و حاکمیت ملی کشورهای منطقه دارای منافع مشترک هستند.

راهکارهای پیشنهادی
در راستای کاهش تبعات حضور آمریکا در کشورهای قفقاز جنوبی بر امنیت اقتصادی کشورمان، توجه به موارد زیر ضروری است:
 تأسیس تشکل¬های ویژه بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران در کشورهای قفقاز جنوبی برای هماهنگی فعالیت سرمایه¬گذاران ایرانی و ایجاد اتاق فکر برای بررسی راهکارهای گسترش فعالیت محافل کاری در این کشورها
 تمرکز بر مسیر ایران- آذربایجان - گرجستان با هدف گسترش کریدورهای ارتباطی در قفقاز جنوبی
 اتخاذ دیپلماسی فعال و سازنده، برای سرمایه‌گذاری در میادین انرژی جمهوری آذربایجان و افزایش ظرفیت صادرات گاز ایران به ارمنستان و گرجستان
 دنبال کردن طرح ائتلاف‌های سیاسی چندجانبه در سطح منطقه با همکاری ایران، روسیه، گرجستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان
منبع : پژوهشکده امنیت اقتصادی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها