رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 449152

گزارشگر سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناقض قوانین است

ساعت24 -گزارشگر اقدامات یک‌جانبه قهری سازمان ملل متحد، تحریم‌های آمریکا را شدیدترین نوع تحریم‌هایی توصیف کرد، که می‌توان علیه یک کشور اعمال و تصریح کرد: این وضعیت موجب محاصره غیرقانونی ایران شده که طبق قوانین بشردوستانه ممنوع است.

laquo;ادریس جزایری» که روز پنجشنبه در سمینار بین‌المللی «اقدامات قهری یک‌جانبه و تأثیرات آن» وین سخنرانی می‌کرد افزود: افزایش بی‌سابقه استفاده از تحریم‌های یک‌جانبه برای جنگ اقتصادی علیه کشورها سرسام‌آور شده است. هرروز تیتر روزنامه‌ها را می‌خوانیم که درباره تحریم‌های جدید علیه کشورها توضیح می‌دهد.

وی این سیاست‌ها را خلاف موازین حقوق بشر توصیف کرد که به‌حق زندگی شهروندان عادی آسیب می‌زند.

گزارشگر تحریم‌های سازمان ملل سپس به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام اشاره کرد و گفت: آمریکا تصمیم گرفت تا به‌طور یک‌جانبه از توافقی خارج شود که به‌عنوان عضوی از این توافق، در کنار پنج کشور دیگر قرار بود به مناقشه برنامه هسته‌ای ایران در یک دهه گذشته پایان داده شود.

وی بابیان اینکه این توافق در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ۲۲۳۱ به تصویب رسید افزود: اما آمریکا نه‌تنها ایران را تحریم بلکه سایر کشورهایی که با ایران تجارت دارند را هم تهدید به تحریم کرده است.

جزایری تحریم‌های آمریکا علیه ایران را شدیدترین نوع تحریم‌هایی توصیف کرد، که تمام بخش‌های اقتصادی ایران را هدف قرار داده است. وی توضیح داد که با قطع دسترسی ایران به سامانه مالی سوئیفت، مراودات اقتصادی بین‌المللی با ایران غیرممکن شده و به‌این‌ترتیب ایران قادر به پرداخت برای خرید مواد غذایی و دارویی نیست. وی این وضعیت را یک محاصره غیرقانونی و انتقام جمعی خواند که هر دو مغایر قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

سمینار بین‌المللی یک‌روزه «اقدامات قهری یک‌جانبه و تأثیرات آن» به ابتکار ایران و نمایندگی‌های کوبا و ونزوئلا و با مشارکت نمایندگی‌های دائمی روسیه، چین و سوریه در هتل کوبورگ وین در جریان است.

در این سمینار که دیپلمات‌ها، کارشناسان سازمان‌های بین‌المللی، پژوهشگران و اصحاب رسانه حضور دارند قرار است موضوعاتی از قیبل تحریم‌های یک‌جانبه و حقوق بین‌الملل، تأثیرات تحریم‌های یک‌جانبه ازلحاظ حقوق بشر، تحریم‌های یک‌جانبه و مسئولیت کشورها تحت حقوق بین‌المللی کیفری، و نقش رسانه‌ها در تحریم‌های یک‌جانبه و مسئولیت آن‌ها موردبحث و بررسی قرار گیرد.

پیش از برگزاری این نشست آلفرد زایاس، کارشناس اسبق سازمان ملل متحد در حوزه "ارتقاء نظم بین‌المللی برابر و دموکراتیک" در گفت‌وگو با خبرنگاران تحریم‌های آمریکا علیه ایران را غیرقانونی خواند و افزود: ایالات‌متحده آمریکا فاقد هرگونه حسن نیت در انجام مذاکرات است. وی در همین خصوص، افزود: تحریم‌ها علیه ایران نه‌تنها غیرقانونی، بلکه غیرعاقلانه بوده و درنهایت نیز ثابت خواهد شد که غیر مؤثر هستند.

وی با تأکید بر اینکه مسیر دیپلماسی همواره باز است و دیپلماسی مبتنی بر حسن نیت است، افزود: بااین‌حال، این دولت آمریکا است که فاقد هرگونه صداقتی است. جان بولتون، مایک پمپئو و دونالد ترامپ به دنبال گفتگو نیستند؛ آن‌ها فقط به دنبال زورگویی و قلدری هستند و این رفتار، کاملاً غیرمنطقی است.

وی همچنین در مورد ادعای ترامپ در خصوص لغو تصمیم حمله خود به ایران جهت جلوگیری از کشتن افراد، اظهار داشت که ترامپ در این مورد بلوف می‌زند.

زایاس، بابیان اینکه ترامپ را نباید حتی برای یک‌لحظه باور کرد، افزود: ایران می‌تواند ضربات سنگینی به منافع آمریکا بزند، ولی تنها چیزی که ایران می‌خواهد، احترام می‌باشد و دوست دارد مانند دیگر کشورها محترم شمرده شود.

این کارشناس سابق سازمان ملل، همچنین در مورد اتفاقات اخیر تنگه هرمز و انفجار چند نفت‌کش که آمریکا و انگلیس آن را به گردن ایران انداخته‌اند، افزود: برعکس این نظرات، بعید است که این اتفاقات به دستور ایران انجام‌شده باشد، چراکه ایران از این قضیه هیچ منفعتی به دست نمی‌آورد.

وی افزود: امنیت منطقه خاورمیانه از اوایل ماه می و حضور بیشتر نظامی آمریکا به دلیل آنچه بولتون از آن به‌عنوان پیام روشن به ایران یادکرده، به خطر افتاده است. زایاس بارد ویدئوی انتشاریافته توسط ارتش آمریکا که ادعاشده قایق‌های ایران در حال برداشتن یک مین از یکی از نفت‌کش‌های منفجره در خلیج‌فارس هستند، افزود: بر روی این قایق‌ها هیچ نام و نشانی از ایران ثبت‌نشده است.

سمینار «اقدامات قهری یک‌جانبه و تأثیرات آن» عصر امروز پس از جمع‌بندی توسط مدیر جلسه، با صدور بیانیه مشترکی از سوی سه کشور در محکومیت اقدامات قهری یک‌جانبه، خاتمه خواهد یافت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها