رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 449870

صبر استراتژیک ایران به انتها رسیده است

تغییر رویکرد کشورهای عضوبرجام نسبت به ایران

ساعت 24 -رییس رسمی دیپلماسی ایران در وزارت خارجه به طور علنی و آشکار اعلام کرد ایران به تعهدات برجامی که درسند این معاهده بین المللی آمده است به دلیل رفتار آمریکایی ها و همچنین ناتوانی اروپا در انجام وعده هایش وفادار نخواهد ماند.

تغغغیر
dir="RTL">وزیر خارجه ایران و سایر مقامهای سیاسی و نظامی ایران باوردارند تحریم آمریکا همان جنگ است بنابر این ایران حق دارد از امکانات خوددرچنین جنگی استفاده کند و خروج تدریجی از برجام یکی از این امکانات ایران در شرایط جنگی است. اروپایی ها و حتی چین و روسیه که درظاهر دوستان ایران به حساب می آیند اما این رویکرد ایران را قبول ندارند. رهبران سیاسی آلمان درروزهای تازه سپری شده نسبت به کاهش تعدات برجامی از سوی ایران واکنش نشان داد و حالا خبر می رسد که فرانسه ، انگلستان و چین و روسیه تغییر رویکردداده و به طور ضمنی و یا با صراحت ایران را نکوهش می کنند که چرا مفاد برجام را درعمل انکار می کند. در تازه‌ترین واکنش‌ها به افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده توسط ایران، رئیس جمهوری فرانسه از ایران خواست فورا روند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

چین هم از این مساله ابراز تاسف کرده است. روسیه هم ایران را به آرامش دعوت کرد و از این کشور خواست تا از اقدامات احساسی خودداری کند.گنگ شوانگ،‌ سخنگوی وزارت خارجه چین،‌ روز سه‌شنبه،‌ دوم ژوئیه ۱۱ تیرماه از تصمیم ایران به افزایش غنی سازی اورانیوم ابراز تاسف کرد اما در عین حال آمریکا را عامل اصلی این اتفاق دانست.به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ شوانگ در پکن به خبرنگاران گفت که چین از تصمیم ایران "متاسف" است اما همزمان تاکید کرد که سیاست "فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا ریشه اصلی" تنش‌های کنونی است.چین از همه طرف‌ها خواست که با دیدگاهی کلی و درازمدت و با حمایت از توافق هسته‌ای موسوم به "برجام" مانع تنش‌های بیشتر شوند.

اول ماه ژوئیه، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تایید کرد که ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی شده عبور کرده است. پیشتر ایران اعلام کرده بود که در چارچوب برجام تولید اورانیوم غنی شده را افزایش خواهد داد.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم ایران را به "حفظ ‌آرامش" دعوت کرد و از این کشور خواست که از "اقدامات احساسی خودداری کند" و مفاد اساسی توافق هسته‌ای را اجرا کند.پیش از چین، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز نسبت به ادامه غنی سازی اورانیوم در ایران هشدار داد و از ایران خواست که از هر اقدامی که نقض تعهدات هسته ای است خودداری کند و بدون هیچ تاخیری ذخیره اورانیوم خود را کاهش دهد و به سطح مورد توافق بازگرداند مکرون در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه،‌ دوم ژوئیه، ۱۱ تیرماه در پاریس منتشر شد ضمن ابراز نگرانی از اقدام ایران افزود که در روزهای آینده فرانسه برای اطمینان از رسیدن ایران به انتظاراتش از برجام و تداوم منافع اقتصادی این توافق برای ایران گام‌هایی برمی‌دارد. جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، هم از عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف تعیین شده ۳۰۰ کیلوگرم، را "بی‌اندازه نگران‌کننده" خواند.هانت گفته بود که بریتانیا به توافق پایبند می ماند و از همه ابزارهای دیپلماتیک برای کاهش تنش ها در منطقه استفاده می کند. او از ایران خواست از هرگونه اقدام مغایر دیگری درباره توافق هسته ای خودداری کند و مجددا به اجرای تعهدات خود بازگردد.همچنین به نقل از هانت گزارش شده است که وی در گفتگو با "اسکای نیوز" گفته است اگر ایران تعهداتش در برجام را نقض کند، بریتانیا از این توافق خارج خواهد شد.

سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم اقدام ایران را "اسباب تاسف" خواند و از ایران خواست "مسئولانه" عمل کند اما گفت نباید شرایط را زیاد دراماتیک کرد.ساعتی پیش از آن، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت بود که "طبق آنچه بنده اطلاع پیدا کردم ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو [ذخیره اورانیوم غنی شده] عبور کرده و این را قبلاً هم اعلام کرده بودیم. بر اساس آنچه اعلام شده خیلی شفاف گفته‌ایم چه کار می‌کنیم و بر اساس آن عمل می‌کنیم؛ این را از حقوق خودمان در داخل برجام می‌دانیم".این اقدام ایران می‌تواند زمینه را برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی که با هدف محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران وضع شده بود، فراهم کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها