رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 451091

حتی افغانستان نیز ناراحت وضعیت چابهار است

چشمهای نگران تنها بندر اقیانوسی ایران وهندی های خسیس

ساعت 24 -درحالی که چین با شتاب درحال سرمایه گذاری دامنه دار و هنگفت برای توسعه بندرگوادر پاکستان است و گفته می شود تاکنون 15 میلیارد دراین بستر اقیانوسی سرمایه گذاری کرده است اما مقامهای هندی با درنگ و تاخیر درچابهار ایران سرمایه گذاری می کنند. این رفتار هندی ها حتی موجب ناراحتی افغانستان شده و اتاق تجارت افغانستان از کاهش بودجه توسعه چابهار از سوی هنداظهار نگرانی کرده اند.

بهههاارر
dir="RTL">اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از تصمیم هند که بودجه روند توسعه چابهار را به یک سوم کاهش داده، ابراز نگرانی کرده است.براساس گزارش رسانه‌های هندی، دهلی در نظر دارد تا بودجه روند توسعه بندر چابهار را سالانه از حدود ۲۲ میلیون دلار به شش ونیم میلیون دلار در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش دهد.هند پس از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی (برجام)، که به لغو یا تعلیق تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران منجر شد، ۵۰۰ میلیون دلار برای تسریع توسعه بندر چابهار اختصاص داد.به گزارش روزنامه "دهندو" ( The Hindu) منابعی در وزارت خارجه هند گفته‌اند که دلیل این کاهش "تعدیل بودجه تخصیص داده شده براساس ارزیابی واقع‌بینانه از میزان مصرف در سال مالی است."جان آقا نوید، سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با ابراز نگرانی از این تصمیم هند به بی‌بی‌سی گفت که پس از مسدود شدن فضای پاکستان بر روی پروازهای افغانستان، کابل چشم امید به تجارت با هند را از مسیر چابهار داشت و کاهش بودجه توسعه‌ای چابهار می‌تواند بر مبادلات تجاری میان افغانستان و هند تاثیرگذار باشد.در سال‌های گذشته ارزش صادرات افغانستان از مسیر دهلیزهای هوایی به هند به ده‌ها میلیون دلار رسید ولی امسال با بسته شدن فضای پاکستان شرکت‌های هوایی هندی پروازهای خود را به کابل متوقف کردند.

گوام دارمندرا، سفیر هند در تهران به تازگی از بندر چابهار دیدار و وعده داده که حجم کالاهای اساسی که از طریق بندر چابهار بین ایران و هند مبادله می‌شود، افزایش یابد. صادرات افغانستان از بندر چابهار به هند بیشتر میوه‌های خشک و تازه، سنگ مرمر و گیاهان طبی است، اما صادرات هند که حدود هفتاد درصد این داد و ستد را تشکیل می‌دهد، بیشتر کالاهای الکترونیکی است.دولت هند قبلا اعلام کرده بود که تلاش دارد تا بندر چابهار ایران تا سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری سپرده شود. او روز یکشنبه (۱۶سرطان/تیر) در دیدار با مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و بازدید از بندر چابهار گفته: "بندر چابهار سمبل جدید ارتباط ایران و هند است و همه تلاش‌ها برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری فراهم است تا "اگزیم بانک" در ایران فعال شود. ایران بارها از افغانستان نیز خواسته است که نمایندگی بانک‌های خود را در بندر چابهار باز کند. با توجه به اینکه آمریکا، تحریم همه جانبه بر ایران وضع کرده ولی بندر چابهار از این تحریم‌ها مستثنی شده است.مقام‌های ایرانی بندر چابهار را تنها بندر اقیانوسی ایران می‌دانند. بندری که قرار است هند را از طریق ایران به افغانستان و بعد به کشورهای آسیای میانه و روسیه وصل کند.چابهار از زمانی که به عنوان راه بدیل به جای بنادر پاکستان برای افغانستان مطرح شد، راهی طولانی را نپیموده است. بندری که قرار است به قطب اقتصادی تبدیل شود، به نظر کارشناسان اقتصادی هنوز از رونق لازم برخوردار نیست.ند که کمک کننده عمده برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این بندرمحسوب می‌شود، در سال‌های گذشته با احتیاط دست به کیسه شده است. اعتبار مالی که تهران انتظارش را داشت، در موعد لازم تامین نشده است. ولی کاهش یک سوم از بودجه توسعه این بندر می‌تواند مشکلات زیادی را برای توسعه چابهار ایجاد کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها