رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457150

۱۰۰ میلیارد دلار سهام توسط سازمان خصوصیسازی، به چه اشخاصی واگذار شده؟

ساعت 24-«در دوازده سال گذشته بیش از یکصد میلیارد دلار سهام توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شده.»

سید جمشید اوشال در یادداشتی نوشت: خبر جالبی را روی یکی از سایت های معتبر داخلی خواندم که توجهم را جلب کرد. در این خبر آمده بود که رییس سازمان خصوصی سازی گفته است: «در دوازده سال گذشته بیش از یکصد میلیارد دلار سهام توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شده.»

البته در جای دیگری گفته شده بود که مبالغ واگذاری سهام بسیار بیشتر از این ها است. این خبر گویای آن است که دولت، ۱۰۰ میلیارد دلار از محل واگذاری سهام به اشخاص غیر دولتی درآمد داشته است که باید در طول دوازده سال گذشته به خزانه ملی واریز می شده و رسما این مبلغ 100 میلیارد دلار می بایست برای عمران و آبادانی و توسعه کشور و قطعا فقر و محرومیت زدایی هزینه شده باشد.

با توجه به اینکه اصل و اساس برنامه خصوصی سازی برای سبک تر شدن و چابک سازی حرکت و فعالیت دولت ها بوده، باید دید که آیا این مبلغ توانسته در اجرای این برنامه موثر باشد یا خیر؟

به همین دلیل به سایت سازمان خصوصی سازی نگاهی انداختم تا ببینم سازمان خصوصی سازی چه میگوید؟ بحمد لله تقریبا همه اطلاعات آنچه که واگذار شده بود از سال 1370 تا 1396 در آنجا دیده می شد که جای تشکر دارد. اما چیزی در مورد نحوه و کیفیت واگذاری ها وجود ندارد.

یعنی هیچ اطلاعاتی درمورد اینکه این سهام ها به چه اشخاص حقوقی و حقیقی واگذار شده و این واگذاری ها چگونه بوده، دیده نمیشد ؟ هیچ اطلاعاتی هم درمورد اینکه آیا ناظران بر فرآیند و کیفیت قانونی واگذاری ها اعم از قیمت گذاری ها و تعین نوع و چگونگی واگذاری و دریافت به موقع مبالغ واگذاری ها و اینکه آیا سهام های واگذاری شده در حال حاضر در خدمت تولید و اشتغال و قدرتمند سازی اقتصاد و پول ملی ایران هستند نیز دیده نمیشود. و اصولا بجز شمای کلی «چه چیزهایی واگذار شده»، حرف به درد بخوری برای اطلاع بیشتر مردم وجود ندارد؟ به سایت سازمان برنامه و بودجه هم مراجعه کردم و درمورد اجرای طرح ها از محل درآمدهای حاصل از فروش و واگذاری سهام های برنامه خصوصی سازی مشاهده نکردم. حالا این سئوال پیش می آید آیا واگذاری ها که برای چابک سازی دولت ها انجام شده، قانونی و شفاف بوده و یا مشکوک و به عبارت ساده و خودمانی این واگذاری ها بده بستان بین خودشان بوده و یا حقیقتا در مقابل ارزش واقعی سهام ، پول واقعی دریافت شده و واگذاری ها قانونی و شرعی انجام شده است؟

لازم به ذکر است که این اموال سرمایه و متعلق به ملت بزرگ ایران است و دولت ها به نمایندگی ازمردم و مطابق با قانون اساسی اجازه داشته و موظفند که قانونا این اموال را در قالب برنامه خصوصی سازی واگذار کنند و پول آنرا نیز فقط و فقط برای عمران و آبادانی و توسعه کشور سرمایه گذاری و هزینه نمایند. حالا این حق هر ایرانی است که بداند این اموال چگونه قیمت گذاری شده و با چه قیمتی و با چه شرایطی و به چه اشخاصی فروخته شده و عاقبت این سرمایه ملی چه شده؟

اتفاقا با نمایش این اطلاعات بر روی سایت و شفاف سازی دیگر حرف ها و حدیث های رانت و فساد و جناح بازی ها و گانگستر بازی ها و بحث عاملیت های کمک به ایجاد نظریه برده داری ملت بزرگ ایران با روش های نوین اقتصادی و مزخرفات فضای مجازی بطور کلی محو خواهد شد.

آیا سازمان خصوصی سازی، آمادگی دارد به این سئوال نسبتا ساده که مطمئنا در فایل های سازمان به راحتی وجود دارد، پاسخ بدهد؟ ضمن اینکه خزانه دار محترم دولت در وزارت اقتصاد نیز باید تایید بفرماید که در 12 سال گذشته حداقل حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از بابت فروش سهام دریافت شده و سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کند از بابت 100 میلیارد دلار چند و چه طرح های عمرانی و توسعه ای در کشور را ایجاد و راه اندازی کرده اند؟

البته ممکن است دولت ها بگویند که با این پول ها بدهی هایشان را به اشخاص داده و یا حقوق کارکنان و بازنشستگان را پرداخت کرده اند که قطعا این پاسخ ها قابل قبول نیست.

زیرا دولت ها باید مطابق برنامه هایشان و تعهداتشان و بودجه ها عمل می کردند و نباید بدهکاری و تعهد به بار می آوردند، ضمن اینکه پول حقوق ها نیز از سایر منایع مالیات و نفت تامین میشده و کلا منابع پولی حاصل از خصوصی سازی جدای از این موضوعات است.

إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلی أَهلِها.

منبع: خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها