رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457622

واکنش کرملین به آلودگی هسته‌ای در روسیه

ساعت 24- سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با رد شایعات مبنی بر گسترش تشعشعات رادیواکتیو در آرکانگلسک و گسترش آن به مناطق دیگر به آزمایش موشک های زمین پایه آمریکا که پیشتر نقض پیمان موشکی محسوب می شد اشاره کرد و آن را نشان دهنده نیت واقعی آمریکا برای خروج از این توافق خواند.

style="text-align:justify">سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با رد شایعات مبنی بر گسترش تشعشعات رادیواکتیو در آرکانگلسک و گسترش آن به مناطق دیگر به آزمایش موشک های زمین پایه آمریکا که پیشتر نقض پیمان موشکی محسوب می شد اشاره کرد و آن را نشان دهنده نیت واقعی آمریکا برای خروج از این توافق خواند.
دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیشنهاد می کنم بر روی اظهارات ولادیمیر پوتین تمرکز کنید چرا که تمام اطلاعات مربوط به حادثه اخیر در منطقه آرکانگلسک به وی می رسد و از همه چیز با خبر است.

ولادیمیر پوتین دیروز دوشنبه در نشست خبری با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره حادثه انفجار در میدان نظامی در آرخانگلسک و افزایش تشعشعات رادیواکتیو سوال کرده بود، گفت: تهدید افزایش تشعشعات رادیواکتیو پس از حادثه در استان آرخانگلسک وجود ندارد.

وی افزود: هیچ تهدیدی در آنجا وجود ندارد و افزایش تشعشعات رادیواکتیوی ثبت نشده است.
رئیس جمهوری روسیه گفت: کارشناسان ازجمله متخصصان مستقل به آنجا اعزام شده اند و وضعیت را کنترل می کنند و در هر صورت من گزارش های کارشناسان را دریافت می کنم.
انفجار در کشتی در میدان نظامی در استان آرخانگلسک در شمال غرب روسیه روز ۱۷ مرداد ماه رخ داد و بر اثر این حادثه پنج نفر از کارکنان شرکت روس اتم کشته و سه نفر دیگر مجروح شدند.

گفتنی است، دو هفته پیش در محل آزمایش وزارت دفاع روسیه در منطقه آرخانگلسک هنگام آزمایش یک سیستم پیشرانه‌ مایع، انفجار رخ داد.

وزارت دفاع روسیه پس از این حادثه گزارش داد که دو نفر کشته شده اند اما کمی بعد تر شرکت روس اتم از کشته شدن پنج تن از کارمندان خود در این حادثه خبر داد و چند روز بعد نیز شایعات گسترش مواد رادیو اکتیویته سراسر روسیه را در برگرفت و رسانه های غربی نیز از بروز چرنوبیلی دیگر خبر دادند.

مقامات نظامی و محلی در روسیه همواره گفته اند که میزان تشعشعات رادیو اکتیو پس از این حادثه طبیعی بوده است و هیچ خبری مردم محلی را تهدید نمی کند.

آمریکا با آزمایش موشکی نشان داد که از قبل به دنبال برچیدن پیمان موشکی بود

پسکوف در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگاران به آزمایش موشکی زمین پایه اخیر آمریکا اشاره کرد و گفت: این آزمایش دو هفته پس از لغو پیمان موشکی میان آمریکا و روسیه صورت گرفته است، پیمانی که آزمایش چنین موشک هایی را منع کرده بود.

وی ادامه داد: آماده شدن برای انجام چنین آزمایشی طی چند هفته یا حتی چند ماه ممکن نیست مگر اینکه ایالات متحده از خیلی وقت پیش، تصمیم خود را برای خروج از این پیمان گرفته باشد بنابراین این آزمایش نشان داد که آمریکا در هر صورت از پیمان موشکی خارج می شد و از خیلی وقت پیش به دنبال برچیدن این پیمان بوده است.

دیروز وزارت دفاع آمریکا از آزمایش موفقیت آمیز یک موشک زمین پایه غیر اتمی که طبق پیمان موشکی تا سه هفته پیش ممنوع به حساب می آمد، خبر داد.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد سال ۱۹۸۷ میان واشنگتن و مسکو امضا شد.
'میخاییل گورباچف' آخرین رهبر شوروی و 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا این پیمان را در طول جنگ سرد که جهان به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم شده بود، امضا کردند و طرفین متعهد شدند در جهت حذف موشک های هسته با برد کوتاه (از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر) و همچنین موشک های هسته ای میان برد (۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر) اقدام کنند و در آینده نیز اقدام به تولید، آزمایش و گسترش این موشک ها نکنند.

ایالات متحده و ناتو از پارسال شروع به متهم کردن مسکو مبنی بر نقض این پیمان با ساخت موشک جدیدی کردند، اتهامی که همواره از سوی روسیه رد شد با این وجود دونالد ترامپ سرانجام دستور خروج آمریکا از این پیمان را صادر کرد و روسیه نیز مقابله به مثل کرد و همزمان با آمریکا از پیمان خارج شد تا به این ترتیب یکی از مهمترین پیمان های جهان در خصوص کنترل تسلیحات به تاریخ بپیوندد.

کشورهای قدرتمند اروپایی از روسیه خواسته بودند برخلاف آمریکا به صورت یکطرفه به این پیمان پایبند بماند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به تازگی روسیه را مسبب پایان یافتن این پیمان خواند و اعلام کرد که آلمان در این موضوع کنار متحد خود (ناتو) می ماند.

دفتر نخست وزیری انگلیس نیز امروز به آزمایش موشکی آمریکا واکنش نشان داد و آن را عکس العمل طبیعی واشنگتن در مقابل مسکو خواند و بار دیگر روسیه را به نقض پیمان موشکی برابر آمریکا متهم کرد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها