رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457657

رفت وآمد اونس جهانی در کانال ۱۵۰۰ دلاری

ساعت24 - طلا روز دوشنبه از کانال ۱۵۰۰ دلاری پایین رفت و روز سه شنبه بار دیگر به بالای آن بازگشت.

طلا
طلا روز دوشنبه از کانال ۱۵۰۰ دلاری پایین رفت و روز سه شنبه بار دیگر به بالای آن بازگشت. به باور کارشناسان، باتوجه به اعمال محرک‌های اقتصادی بیشتر از سوی بانک‌های مرکزی در جهان که نگرانی در مورد رکود را کمتر کرد، قیمت طلا در جریان معامله‌های روز دوشنبه به دلیل تقویت شاخص دلار و رشد بازدهی اوراق قرضه کاهش یافت. اما بهای فلز زرد پس از نزدیک شدن به قیمت ۱۴۹۳ دلاری و نزدیک شدن به خط حمایتی ۱۴۹۲ دلاری تغییر مسیر داد و در معاملات دیروز با گذشتن مجدد از مرز ۱۵۰۰ دلاری رشد ۷۶/ ۰ درصدی را تجربه کرد.

کارشناسان دلیل تردید طلا را برگزاری نشست سالانه فدرال‌رزرو آمریکا در «جکسون هول» می‌دانند. سرمایه‌گذاران منتظر واکنش احتمالی مقامات ارشد پولی آمریکا نسبت به نگرانی‌های موجود درباره رکود اقتصادی هستند. «جرومی پاول» رئیس فدرال‌رزرو نیز قرار است در این نشست سخنرانی کند.

بی‌ثباتی جهان، عامل صعود طلا؟
دلار در حال تقویت شدن است و با توجه به اینکه طلا در چند هفته گذشته افزایش قیمت قابل‌توجهی از خود بروز داده، سودگیری برخی معامله‌گران قیمت اونس را در روز دوشنبه نزولی کرد. البته بهبود وضعیت اوراق تاحدی شکننده به نظر می‌رسد و این برای طلا مفید است. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای اصلی در نزدیکی بالاترین سطح خود ظرف ۲ هفته گذشته در نوسان است. از زمانی‌که قیمت طلا در ماه می‌به کمترین رقم سال برابر با ۱۲۶۵ دلار به ازای هر اونس رسید، تاکنون ۱۹ درصد افزایش ارزش داشته است. هنوز منافع زیادی برای خرید طلا به‌عنوان منبع امن در برابر بی‌ثباتی اقتصاد جهان وجود دارد.تنش‌های تجاری یکی از عوامل تاثیرگذار بر بهای طلا در هفته‌های پیش‌رو است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه گفت که هنوز برای انعقاد یک قرارداد تجاری با چین آماده نیست؛ این اظهارات نشان می‌دهد که کاخ سفید تمایل دارد که ابتدا شاهد حل اعتراضات در هنگ‌کنگ از سوی پکن باشد.

همچنین سرمایه‌گذاران اکنون در انتظار شفافیت در مورد آینده مسیر نرخ بهره در این هفته هستند. تاجران ۷۱ درصد احتمال می‌دهند که نرخ بهره ۲۵/ ۰ درصد در ماه سپتامبر کاهش یابد. ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان در روز جمعه با ۱۰/ ۰ درصد کاهش به کمتر از ۸۴۴ تن رسیده است. علاوه بر نشست جکسون هول که با سخنرانی مقامات ارشد فدرال‌رزرو همراه خواهد بود و انتظار می‌رود در مورد تصمیمات بانک مرکزی درباره کاهش یا عدم کاهش نرخ بهره در نشست ماه سپتامبر این بانک اطلاعات بیشتری به دست بیاید، انتشار متن مذاکرات نشست ماه پیش (جولای) فدرال‌رزرو نیز رویداد مهم دیگری است که انتظارات درباره تغییرات احتمالی نرخ بهره را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.‌ این متن که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود نشان خواهد داد که مقامات ارشد پولی آمریکا تا چه حد از کاهش نرخ بهره در نشست بعدی حمایت می‌کنند.

شاخص دلار نیز در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی امروز در نزدیکی بالاترین رقم دو هفته گذشته که روز جمعه به ثبت رسیده بود در نوسان بود و موجب شد طلا برای خریدارانی که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند، گران شود.

زمستان رکود در راه است یا نه؟
به‌دنبال امیدواری‌ها نسبت به اتخاذ سیاست‌های پولی محرک اقتصادی از سوی بانک‌های مرکزی جهان و اقدامات اقتصادهای بزرگی نظیر آلمان و چین برای کاستن از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران، ارزش سهام در بازارهای آسیایی نیز امروز شاهد افزایش بود.بانک مرکزی چین روز شنبه از یک سلسله اصلاحات کلیدی در نرخ بهره رونمایی کرد که هدف آن پایین آوردن هزینه استقراض برای شرکت‌ها و جلوگیری از کاهش بیشتر رشد اقتصادی به دلیل جنگ تجاری است.دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و مقامات ارشد کاخ سفید نگرانی‌ها در مورد ضعف رشد اقتصاد جهان را رد می‌کنند و می‌گویند به‌رغم یک هفته بی‌ثبات در بازارهای اوراق قرضه جهان، ریسک وقوع رکود بسیار پایین است. آنها تاکید دارند جنگ تجاری با چین هیچ آسیبی به آمریکا نزده است.

ترامپ گفت: «ما بسیار خوب عمل می‌کنیم، مشتریان‌ما ثروتمند هستند، من مالیات را به‌شدت پایین آورده‌ام و جیب مردم آمریکا پر از پول است.»

ترامپ نسبت به مشاورانش در مورد یک قرارداد تجاری با چین کمتر خوش‌بین است و می‌گوید در حالی که عقیده دارد چین برای رسیدن به یک قرارداد آماده است، ولی او هنوز برای بستن قرارداد آماده نیست. وی اشاره کرد که کاخ سفید دوست دارد پکن اول اعتراض‌های هنگ‌کنگ را حل و فصل کند. ترامپ گفت: «اول باید مساله هنگ‌کنگ به شیوه بشردوستانه حل شود. به نظر من این برای قرارداد تجاری خیلی خوب است.» «لری کودلو»، مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت:«نمایندگانی از دو کشور طی ۱۰ روز آینده با هم گفت‌وگو می‌کنند. اگر این جلسه‌ها موفقیت‌آمیز بود آن وقت برای آمدن مقامات چین به آمریکا برنامه‌ریزی می‌کنیم تا مذاکرات را برای پایان دادن به این جنگ تجاری ادامه دهیم.

به نظر می‌رسد این جنگ، ریسکی احتمالی برای رشد اقتصاد جهان است.» به‌رغم متوقف شدن گفت‌وگو‌ها و خطر عوارض بیشتر و سایر محدودیت‌های تجاری در اقتصاد جهان، کودلو در فاکس‌نیوز اعلام کرد که آمریکا شرایط خوبی دارد. کودلو گفت: «هیچ رکودی در راه نیست، مصرف‌کنندگان کار می‌کنند، درآمد آنها روبه افزایش است، آنها در حال خرج‌کردن و پس‌اندازکردن هستند.» این اظهارات پس از یک هفته نگرانی در مورد تاثیر رکود احتمالی آمریکا بر بازارهای مالی بیان شد. در این هفته مقامات دولت آمریکا مطمئن نبودند که شرایط اقتصادی طی کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پابرجا بماند. دموکرات‌ها اعلام کردند سیاست تجاری ترامپ یک ریسک کوتاه‌مدت شدید به‌وجود آورده است. بازارهای سهام آمریکا هفته گذشته از ترس رکود سقوط کردند، هر سه شاخص عمده آمریکا ۳ درصد در روز چهارشنبه پایین آمدند. فدرال‌رزرو آمریکا و ۱۹ بانک مرکزی دیگر سیاست‌های مالی خود را آسان‌تر کرده‌اند که بزرگ‌ترین تغییر از رکود سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون است.

«پیتر ناوارو»، مشاور تجاری کاخ سفید، این ایده را که بی‌ثباتی هفته گذشته یک نشانه هشدار‌دهنده بود را رد کرد و گفت پویایی خوب اقتصادی سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند پول‌های خود را به آمریکا بیاورند. ناوارو گفت:«ما قوی‌ترین اقتصاد دنیا را داریم و پول برای بازار سهام وارد کشورمان می‌شود.»رشد تولید کارخانه‌ای در آمریکا آرام شده و سرمایه‌گذاری تجاری کاهش یافته است. این آرام‌شدن رشد خبر بدی برای ترامپ است. وی سعی دارد تلاش خود را برای بردن انتخابات ۲۰۲۰، بر عملکرد اقتصادی‌اش استوار کند. ترامپ هفته گذشته به رای دهندگانش گفت چاره‌ای جز رای دادن به او ندارند تا بتوانند شغل و سرمایه‌گذاری‌هایشان را حفظ کنند.«بتو اورورکه»، یکی از کاندیداهای دموکرات ریاست جمهوری گفت:«من می‌ترسم این رئیس‌جمهور اقتصاد جهان و اقتصاد آمریکا را به رکود بکشاند.» وی از دولت به خاطر عدم امضای یک قرارداد با چین انتقاد کرد و گفت: «واضح است که هیچ استراتژی برای برخورد با جنگ تجاری بدون آسیب رساندن به کشاورزان و مصرف‌کنندگان آمریکا وجود ندارد.»
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها