رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457678

سردار سپاهی که با ۸۹ کلمه از سوی رهبری فرمانده شد و تحولی موشکی ایجاد کرد /رمز برتری «هوافضا» در میان نیروهای سپاه

ساعت 24-هوافضای سپاه در جشنواره مالک اشتر سپاه که روز یکشنبه ۲۷ مرداد برگزار شد، بالاتر از نیروهای دریایی و زمینی، به عنوان نیروی برتر سپاه معرفی شد و سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده این نیرو به عنوان نماینده کارکنان، مدیران و فرماندهان هوافضا جایزه خود را از دستان سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه دریافت کرد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده
laquo;فرماندهی شایسته»، «ابداع و نوآوری در انجام مسئولیت‌های محوله»، «استفاده از نیروی جوانی» و «توجه به ظرفیت‌های داخلی»، اولویت‌هایی بوده‌اند که بر مبنای آن‌ها نیروی هوافضای سپاه به عنوان نیروی برتر در میان رده‌های مختلف سپاه معرفی شد.

فرماندهی شایسته

فرمانده معظم کل قوا در حکم ۸۹ کلمه‌ای روز دوازدهم مهر سال ۱۳۸۸، سردار امیرعلی حاجی‌زاده را به عنوان فرمانده نیروی هوافضای سپاه، جایگزین سردار «حسین سلامی» کردند. سردار حاجی‌زاده در سن ۴۸ سالگی فرمانده نیروی هوافضای سپاه شد و امروز با گذشت ۱۰ سال از این مسئولیت، توانسته است با هدایت و راهبری دقیق این نیرو، قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به شکل قابل توجهی گسترش دهد. گسترش برد موشک‌های نقطه‌زن، طراحی و ساخت انواع موشک‌های سوخت مایع و سوخت جامد با قدرت تخریب بالا، ایجاد شهرهای موشکی در بستر زیر زمین و دور از رصد ماهواره‌های بیگانگان، آغاز نهضت ساخت پهپاد های شناسایی و بمب‌افکن با مقیاس‌ها و توانمندی‌های مختلف و همچنین اورهال و بازآماد هواپیماهای جنگی سپاه، از جمله اقدامات برجسته نیروی هوافضای سپاه در زمان مسئولیت سردار حاجی‌زاده در فرماندهی این نیرو محسوب می‌شود.

ابداع و نوآوری در انجام مسئولیت‌های محوله

«خلاقیت» کلیدواژه اصلی نیروی هوافضای سپاه در زمینه طراحی و ساخت ادوات نظامی همچون موشک و پهپاد است. این نیرو طی ۱۰ سال گذشته با بهره‌گیری از توان شاگردان پدر موشکی ایران شهید حاج حسن طهرانی مقدم توانسته است انواع و اقسام موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد نقطه‌زن را طراحی و تولید کند. از سوی دیگر پیشرفت‌های شگفت‌انگیز این نیرو در حوزه پهپادی و ساخت گونه‌های مختلف پهپاد اعم از راداری و شناسایی و بمب‌افکن، قدرت رزم هوایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به میزان قابل توجهی ارتقا بخشیده است.

استفاده از نیروی جوانی

«دارا بودن روحیه جنگندگی و خستگی‌ناپذیر بودن»، «بهره‌گیری از دانش‌های روز» و البته «آرمان‌گرا بودن» از جمله ویژگی‌های جوانان شاغل در نیروی هوافضای سپاه است. به گفته سردار حاجی‌زاده «بیش از ۷۰ درصد مدیران و فرماندهان در هوا فضای سپاه سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال دارند».

توجه به ظرفیت‌های داخلی

تعامل سازنده و حداکثری نیروی هوافضای سپاه با نخبگان علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت عظیمی را برای اجرای پروژه‌های بزرگ در اختیار این نیرو قرار داده است. نشست‌های مستمر فرمانده نیروی هوافضای سپاه با مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین دیدار با نخبگان عملی کشور - نظیر دیدار با چهره‌های برتر کنکور سراسری - بستری را در اختیار نیروی هوافضای سپاه قرار داده است تا آن‌ها از این طریق بتوانند علی‌رغم اشتغالزایی که انجام می‌دهند، با هزینه‌های پایین محصولاتی را در لبه فناوری روز دنیا تولید کنند.

فراموش نکنیم که در نمودار پیچیدگی صنایع، موشک و پهپاد در جایگاه‌هایی به مراتب بالاتر از خودرو قرار گرفته‌اند و اعلام آمادگی نیروی هوافضای سپاه برای کمک به حوزه‌هایی مانند «بارورسازی ابرها» یا «طراحی و ساخت خودرو» یادآور این عبارت شیرین فارسی است که می‌گوید «چونکه ۱۰۰ آید ۹۰ هم پیش ماست».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها