رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462074

چرا ارتش یمن پیشنهاد توقف مشروط حملات به سعودی را مطرح کرد؟

ساعت 24-تحلیلگران یمنی دلایل مختلفی برای پیشنهاد ارتش در رابطه با توقف مشروط عملیات‌های تلافی‌جویانه علیه عربستان مطرح کردند که از جمله آنها تمایل آمریکا برای پیشبرد مذاکره میان طرف‌های یمنی و فشار غربی بر سعودی است.

خبر
«مهدی المشّاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز گذشته (جمعه، ۲۹ شهریور) از توقف مشروط عملیات‌های تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ارتش یمن علیه عربستان خبر داد و اعلام کرد، امیدوار است ریاض هم به حملات خود پایان دهد.

این اقدام پس آن صورت گرفت که ارتش یمن پالایشگاه‌های تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داد و درباره توانایی‌اش برای انجام عملیات‌هایی از این دست به ریاض هشدار داد.

عربستان طرف شکست‌خورده جنگ یمن است

در همین ارتباط، «عدنان هاشم» رئیس مرکز پژوهش آماری «ساس» در یمن به روزنامه مصری «عربی 21» گفت، این امر نشان دهنده آن است که آمریکا تمایل به پیشبرد مذاکرات میان انصارالله و عربستان سعودی در مسقط پیدا کرده است.

وی افزود، سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به ریاض آنقدر که مربوط به موضوع توقف شلیک موشک‌ها و پرواز پهپادهای یمنی بود، به صحبت درباره «مقابله با ایران» اختصاص نداشت.

هاشم گفت: اگر فشارهای غربی برای پایان دادن به تهدیدات علیه تأسیسات نفتی عربستان نبود، ریاض با این مذاکرات موافقت نمی‌کرد زیرا این موضوع (تأسیسات نفتی) تنها به عربستان مربوط نمی‌شود بلکه به بازارهای جهانی ارتباط دارد. آمریکا معتقد است محدود کردن ابزارهای ایران در منطقه باید در راستای سیاست فشار حداکثری بر تهران و مجبور کردن آن به تن دادن به مذاکرات بر اساس دیکته‌های واشنگتن باشد. به همین دلیل فشارهای آمریکا و سعودی علیه تهران است نه حوثی‌ها.

وی افزود: سعودی‌ها راهبردی در یمن ندارند به همین دلیل با حوثی‌ها مذاکره خواهند کرد تا لااقل آنها را از ایرانی‌ها دور کنند و این همان دیدگاه آمریکایی‌هاست. اگر مذاکرات در موازنه قدرت فعلی رخ دهد عربستان سعودی به عنوان شکست‌خورده بر سر شروط عقب‌نشینی‌اش مذاکره خواهد کرد.

انصارالله در تصمیم‌گیری «مستقل» است

جمال عامر سردبیر روزنامه یمنی «الوسط» به عربی 12 گفت، این اقدام ارتش یمن پس از ضربه دردناک به عربستان در ماجرای آرامکو، ناکام گذاشتن حمله ائتلاف سعودی به «صعده» در شمال یمن و نابودی تیپ «الفتح» وابسته به ائتلاف رخ داد.

عامر در ادامه گفت این اقدام ارتش یمن دو پیام دارد: تأکید بر اسقلال تصمیم‌گیری جماعت حوثی در یمن و عدم ارتباط آن با افزایش نزاع منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران. دوم: (این پیشنهاد ارتش یمن) به خاطر ضعف نیست بلکه از موضع قدرت توسط جماعت حوثی اعلام می‌شود، در زمانی که ائتلاف به فرماندهی عربستان از هم پاشیده و اختلافات در آن در سطح بین‌المللی و داخلی بروز کرده است.

وی تأکید کرد: اگر نظام سعودی به این ابتکار پاسخ (مثبت) ندهد غافلگیری‌های ویران‌کننده در راه خواهد بود که به فکرشان هم خطور نمی‌کند؛ آنهم پس از آنکه به آنها فرصتی برای خروج آبرومندانه داده شده است.

احتمالا برخی طرف‌های آمریکایی، توصیه‌هایی به انصارالله برای توقف حملات داشته‌اند

«یاسین التمیمی» خبرنگار و نویسنده یمنی نظری متفاوت از دو تحلیلگر قبلی داشته و مدعی شد: این اقدام حوثی‌ها به دلیل تحرکات نظامی جدی (ائتلاف متجاوز) در شهر «الحدیده در غرب یمن بوده که به نظر می‌رسد ضربات دردآوری به حوثی‌ها وارد شده است.

وی سپس مدعی شد: ابتکار حوثی‌ها همچنین به تحرکات سعودی-آمریکایی ارتباط دارد که علائمی جدی درباره امکان ضربه نظامی تلافی‌جویانه علیه ایران در آن دیده می‌شود. علیرغم آنکه پیش‌بینی درباره اینکه ترامب به سمت این سطح از تنش پیش می‌رود، سخت است (اما) احتمالا حوثی‌ها نصیحت‌هایی از طرف‌های آمریکایی برای اعلام توقف حمله به اهدافی در سعودی دریافت کرده‌اند که هدف از آن کم کردن از عصبانیت ریاض و نیز دور کردن (نجات) واشنگتن از گرفتاری عدم اقدام علیه تجاوزهای ایران در قبال عصب اقتصادی جهانی یعنی نفت سعودی است.

میانجی‌گری‌های غیر رسمی وجود دارد

«علی الذهب» دیگر تحلیلگر یمنی این پیشنهاد ارتش یمن را نشان‌دهنده چند موضوع دانست و اولین آنها را اینطور تشریح کرد: وجود میانجی‌گری‌های غیررسمی میان حوثی‌ها و سعودی که شخصیت‌های سیاسی، دینی و نظامی دو طرف خلال موسم حج انجام داده‌اند.

وی سپس با ادعاهای برخی طرف‌ها مبنی بر اینکه عملیات آرامکو را ارتش یمن انجام نداده، همراه و مدعی شد: حوثی‌ها برای تأکید بر این ادعایشان که می‌گویند در پشت پرده حملات آرامکو هستند، این ابتکار را پیشنهاد داده‌اند.

الذهب در پایان ضمن اشاره به این که تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای حل مسالمت‌آمیز مسأله یمن جریان است و حوثی‌ها می‌خواسته‌اند با این اقدام «ادعای حسن نیت و در دست داشتن ابتکار عمل» را اعلام کنند، مدعی شد: بعید نیست ابتکار حوثی‌ها مصرف رسانه‌ای داشته باشد و یک هفته بیشتر طول نکشد.

هفته گذشته، افشاگر عربستانی «مجتهد» در صفحه توییتر نوشت، «آل سعود» بعد از حملات پهپادی به تأسیسات نفتی، به این نتیجه رسیده‌اند اگر دیر بجنبند، زوالشان حتمی است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها