رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462130

احتمال بهبودی بازار مسکن تا اواخر امسال

ساعت24-یک کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که در شرایط فعلی تولید مسکن بیش از دو برابر تقاضا در شهر تهران است، گفت: انتظار داریم با رسیدن قیمت مسکن به کف و افزایش اندک توان متقاضیان در انتهای سال جاری وضعیت معاملات بهبود پیدا کند.

مسکن
مهدی روان‌شاد نیا اظهار کرد: با توجه به وجود بیش از سه میلیون خانه خالی در کشور و حجم اندک معاملات فروش هر واحد مسکونی ۸۰ سال زمان می‌برد این به معنای آن است که بازار مسکن در رکود عمیقی قرار گرفته که علت اصلی آن در افت محسوس توان طرف تقاضا است.

وی ادامه داد: با این وجود انتظار می‌رود متغیرهای تقویت کننده بازار مسکن اواخر سال جاری به شکل کمرنگ بروز کند. تلفیق پس‌انداز خانواده‌ها با تسهیلات بانکی یکی از عوامل کمک‌کننده به بازار مسکن است.

این کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که وام‌های کنونی کمتر از یک چهارم قیمت یک خانه معمولی در تهران را پوشش می‌دهد تصریح کرد: اگر میانگین قیمت مسکن شهر تهران را با یک واحد ۷۵ متری ضرب کنیم هزینه‌ای که برای یک واحد معمولی باید پرداخت شود حدود یک میلیارد تومان است. در حالی که سقف تسهیلات خانه اولی‌ها به اضافه ۶۰ میلیون تومان وام ازدواج رقمی معادل ۲۲۰ میلیون تومان است. این بدان معناس که زوجین باید حدود ۸۰۰ میلیون تومان را خودشان تامین کنند.

روان‌شاد نیا با اشاره به تعداد معاملات شهر تهران در مردادماه اظهار کرد: در مردادماه ۱۳۹۸ تعداد ۳۳۰۰ مورد خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران انجام شده که به پایین‌ترین میزان خود در چند سال اخیر رسیده است. از سوی دیگر با توجه به تعداد پروانه‌های صادر شده متوسط تولید ماهیانه مسکن در تهران بیش از ۷۰۰۰ واحد است، یعنی عرضه دو برابر تقاضاست.

وی درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار گفت: انتظار داریم در پایان سال جاری معاملات مقداری افزایش پیدا کند، اما این بهبود نسبی غیرتورمی خواهد بود. هم‌اکنون متقاضیان اعتمادی به قیمت‌های فعلی ندارند به همین لحاظ منتظرند تا قیمت‌ها به حدی از ثبات برسد تا به تدریج برای خرید اقدام کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها