رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465308

هجوم ملخ های صحرایی از آبان ماه شروع میشود

ساعت 24- محمدرضا درگاهی :با توجه به پیش بینی ها و شرایط آب و هوایی، از آبان ماه کشور با ورود موج جدید ملخ صحرایی مواجه است.

محمدرضا درگاهی افزود: در سال زراعی گذشته، کشور از سمت شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان مورد تهاجم آفت ملخ صحرایی قرار گرفت، با تمهیداتی که صورت گرفت این آفت مدیریت شد و امنیت غذایی کشور مورد تهدید قرار نگرفت.

وی ادمه داد: بنابر هشدار کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی فائو با توجه به شرایط اقلیمی مساعد شمال شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان و همچنین پاکستان و هندوستان شرایط برای طغیان ملخ‌ها فراهم شده است و بر اساس پیش بینی ها، از آبان ماه این آفت از طریق سیستان و بلوچستان وارد کشور می‌شود.

آقای درگاهی گفت: در همین راستا برای ایجاد هماهنگی‌های لازم و اندیشیدن تمهیدات، نامه‌ای برای معاون اول رئیس جمهور نوشتیم که ایشان هم بر اساس این نامه، دستورات بسیار خوبی را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت کشور دادند تا در این خصوص پیش بینی‌های لازم از طریق سازمان برنامه و بودجه و استانداران صورت پذیرد.

وی افزود: سال گذشته حدود 12 میلیون هکتار پایش و ردیابی شدند و در هفتصد و پنجاه هزار هکتار مبارزه زمینی و هوایی صورت گرفت و پیش بینی می‌شود برای امسال نیز پایش در حداقل در همین سطح صورت پذیرد و عملیات مبارزه نیز در مساحتی به بزرگی هشتصد تا نهصد هزار هکتار انجام شود.

رئیس سازمان نباتات تصریح کرد: عملیات مبارزه به ازای هر هکتار 40 تا 50 هزار تومان هزینه دارد و به این ترتیب برای هشتصد هزار هکتار مبارزه چهل میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی افزود: همه اعتبارات سازمان برای این مبارزه آماده است و از سوی دیگر در استان‌ها پیش بینی لازم صورت پذیرفته است و با توجه به دستور معاون اول رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه اعتبارات خوبی برای این موضوع در نظر خواهد گرفت.

آقای درگاهی تاکید کرد: امیدواریم دغدغه اعتبار در این عملیات وجود نداشته باشد و همه انرژی سازمان صرف مبارزه با این آفت شود.

وی با اشاره به اینکه همه امکانات سازمان برای مبارزه با این آفت آماده است گفت: پیش بینی می‌شود بین دو تا سه هزار نفر نیروی انسانی برای مبارزه با این آفت وارد عمل شوند.

رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: امیدواریم با اقدامات به موقع، از آسیب رسیدن به عرصه‌های زراعی کشور جلوگیری شود.

آقای درگاهی تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین دغدغه، خرید سم لازم است که بخشی از آن خریداری شده و با پیگیری استان‌ها بخش دیگر در حال خریداری است.

وی ادامه داد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد 9 استان جنوبی کشور، درگیر این آفت شوند و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس و خوزستان سطح درگیری بالاتر و در استان‌های کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال بختیاری و خراسان جنوبی سطح درگیری پایین‌تر است.

آقای درگاهی گفت: از کشاورزان می‌خواهیم که همچون دوره گذشته در صورت مشاهده این آفت بلافاصله موضوع را به مراکز جهاد کشاورزی مناطق اطلاع رسانی کنند تا اقدامات لازم برای کانون کوبی ملخ‌های صحرایی صورت پذیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها