رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465311

روسیه: اروپاییها پول نفت و گاز را به روبل بپردازند

ساعت 24-روسیه در راستای سیاست کاهش وابستگی به دلار آمریکا به کشورهای اروپایی از جمله اعضای اتحادیه اروپا پیشنهاد داد به جای دلار، بهای حاصل از صادرات نفت و گاز این کشور را به روبل بپردازند.

ماکسیم اورشکین وزیر توسعه اقتصادی روسیه روز یکشنبه در گفت وگو با نشریه انگلیسی فایننشیال تایمز با بیان اینکه روبل روسیه قدرتمند شده است و ارزی باثبات محسوب می‌شود، اضافه کرد: چرا از این ارز نباید در معاملات جهانی استفاده کنیم.
به گفته اورشکین، محبوبیت اوراق قرضه مالی روسیه در بین سرمایه‌گذاران خارجی به تحقق ایده صادرات منابع نفتی به روبل کمک می‌کند.
وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: بازار اوراق بهادار روسیه در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری اروپا محبوبیت پیدا کرده است و حدود ۳۰ درصد از اوراق روسیه اکنون به سرمایه‌گذاران خارجی تعلق دارد.
اورشکین اظهار داشت: نرخ تورم در روسیه نیز قابل پیش بینی شده است.
گفتنی است، دولت روسیه چند سالی است که طرحی را برای کنار گذاشتن دلار آمریکا از سیستم پرداخت‌ها و معاملات خارجی این کشور در دستور کار خود قرار داده است.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به تازگی گفته بود که بسیاری از کشورها در اروپا و آسیا به فکر ارزی جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره هستند.
الویرا نبیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه نیز اعلام کرد که بانک مرکزی روسیه سیاست کنار گذاشتن دلار آمریکا را به اجرا درآورده و به این سیاست ادامه خواهد داد.
تاکنون روسیه با برخی کشورها از جمله هند، ترکیه و چین طرح جایگزینی دلار را به اجرا گذاشته و این کشورها از ارزهای ملی در پرداخت‌های مالی و معاملات خود استفاده می‌کنند، تهران و مسکو نیز به دنبال آن هستند که با رفع موانع فنی، این طرح را در مبادلات بازرگانی خود به اجرا درآورند.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق پرداخت‌ با روبل به روسیه امکان می‌دهد زیان‌های ناشی ازتحریم‌های اقتصادی آمریکا را به حداقل برساند.
اورشکین یادآوری کرد: بانک مرکزی روسیه در ۱۸ ماه اخیر دارایی‌های خود در اوراق بهادار امریکا را از ۹۶ میلیارد به هشت میلیارد دلار کاهش داد.
وی همچنین گفت که روسیه قصد افزایش تراز تجاری خود با اتحادیه اروپا را دارد و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نقش مهمی را در بهبود روابط روسیه با این اتحادیه بازی می‌کند.

اورشکین در بخش دیگری از مصاحبه گفت: دسترسی کالاها و محصولات روسیه به بازارهای کشورهای اتحادیه اروپا به خاطر تحریم و نیز یارانه‌هایی که کشورهای اروپایی به بخش کشاورزی خود می‌پردازند و نیز تنظیمات فنی محدود شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر اروپایی‌ها مدعی تجارت آزاد هستند باید از محدود کردن شرایط دست بردارند.

گفتنی است، روسیه تا پیش از تحریم‌های ضد روسی اروپا در سال ۲۰۱۴ در حمایت از اوکراین، تراز تجاری بیش از ۲۴۰ میلیارد دلاری با اتحادیه اروپا را تجربه کرده بود اما این رقم در سال‌های اخیر افت چشم‌گیری داشته است.

روسیه در زمان حاضر بیش از ۲۵ درصد گاز کشورهای اروپایی و نیز بخش قابل توجهی از نفت مصرفی کشورهای این قاره را تامین می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها