رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465354

سخنگو علیه رییس

ساعت 24-«تکذیب شد!» این اولین و آخرین کلامی است که درباره گفته‌های اخیر اسدالله عباسی، سخنگوی نزدیک به جبهه پایداری هیات رییسه مجلس شورای اسلامی باید بدانید؛ تکذیبی درون‌پارلمانی و به‌تعبیر دقیق‌تر درون هیات‌رییسه پارلمان که شاید آخرین نمونه‌اش، آن هم در این سطح، مربوط به سال‌های دور باشد؛ آن‌قدر دور که نه در خاطر مجلسیان مانده و نه اهالی رسانه.

خبر
تکذیبیه از اداره کل فرهنگ و روابط عمومی صادر شد تا شاید مُهر پایانی باشد بر موجی که یک اصولگرا با بیانش و یک خبرگزاری اصولگرای دیگر با انتشارش علیه علی لاریجانی، رییس اصولگرای پارلمان ساختند. لاریجانی که این روزها و باتوجه به نزدیکی به یازدهمین دوره انتخابات مجلس بیش از هر زمان دیگری مشغول جداسازی حساب و کتاب خویش با رفقای سنتی‌اش و چرخش به زمین طیفی است که پیش از این نیز حسن روحانی چنان کرده بود و با کنار گذاشتن عقبه تمام‌اصولگرایانه‌اش با موفقیت به آن پا گذاشت و در نهایت در قامت فردی اعتدالگرا و با حمایت تمام و کمال اصلاح‌طلبان به ردای ریاست کاخ پاستور رسید. اسدالله عباسی که پس از سال‌ها تکیه بهروز نعمتی بر کرسی سخنگویی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی جای او را گرفت، در جشن چهار ماهگی مقام جدیدش، چشمش به تکذیبیه رییس روشن شد. او که در خط‌کشی‌های سیاسی درون‌پارلمانی اگر مقابل لاریجانی و طیف حامی‌اش نباشد، هرگز در کنارش نیز نخواهد بود، در جریان گفت‌وگویی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد، به ارایه جزییاتی از آخرین نشست سران قوای سه‌گانه پرداخته و گفته بود که رییس قوه‌مقننه در این نشست خواستار کدگذاری و افزایش امنیت و میزان محرمانگی اطلاعات اموال مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده و سید ابراهیم رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه نیز این درخواست لاریجانی را تایید کرده است.

ماجرای تکذیبیه

بیان این اظهارات ازسوی عباسی و قرارگرفتنش در اسلایدر فارس با سرتیتر «اختصاصی» همان و آغاز هجمه‌ها به رییس مجلس شورای اسلامی نیز همان. با انتشار این خبر، لاریجانی دوباره به سیبل انتقادات کاربران مجازی بدل شد. کاربران و ناظران یکی پس از دیگری بدون اتکا به گفته‌های پیشین سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، لاریجانی را به عنوان اصلی‌ترین و البته قدرتمندترین مانع بر سر راه انتشار علنی اموال و دارایی‌های مسوولان و نمایندگان قوه‌مقننه اعلام کردند. همین اظهارات کافی بود تا شایعات قدیمی درباره او و برادرش که در روزهای نه چندان دور ردای قاضی‌القضاتی به تن داشت و در جرگه ممنوع‌الانتقادها آرام گرفته بود ولی حالا در صداوسیمای جمهوری اسلامی از اصلی‌ترین فرد مورد انتقاد است، بار دیگر زنده شود.

در تکذیبیه منتشرشده از سوی مجلس درباره اظهارات عباسی آمده است که «رییس مجلس شورای اسلامی تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظری درباره نحوه اجرای قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسوولان نداشته و صرفا بر اجرای مر قانون یادشده، تاکید کرده‌اند.» سخنگوی هیات رییسه نیز خود اظهارات گذشته‌اش را این‌گونه توجیه کرد: «از آنجا که این قانون همه مسوولان نظام را در بر می‌گیرد، باید شرایط امنیتی و محرمانه بودن نیز دقت شود اما نمایندگان از آنجا که منتخب مردم هستند می‌توانند داوطلبانه اطلاعات خود را در اختیار تمام مردم قرار دهند. این قانون برای همه مسوولان صراحت دارد و اموال مسوولان پیش از آغاز مسوولیت و پس از پایان آن نیز ثبت می‌شود.» تلاش عباسی برای سامان‌بخشی به اظهارات گذشته‌اش درباره نشست سران قوا قابل توجه است ولی در این میان تاکید او بر آمادگی نمایندگان برای اعلام عمومی اموال مسوولان دقیقا برخلاف گفته‌های گذشته است. او هفدهم مهرماه در جریان گفت‌وگویی که اعتمادآنلاین آن را منتشر کرد، در اظهاراتی مغایر با گفته‌های فوق، صراحتا خواستار عدم انتشار عمومی اموال مسوولان شده بود و با تاکید بر لزوم ارتقای امنیت سامانه ثبت اموال گفته بود: «درباره تضمین حفظ امنیت اطلاعات شخصی و سری اموال مسوولان که فقط رییس قوه قضاییه و خود مسوول بتوانند به اطلاعاتش در سایت دسترسی داشته باشند تا این اطلاعات هک نشود، قرار بود اقداماتی انجام دهند و این اطمینان حاصل شود که اطلاعات آنها عمومی نمی‌شود و در اختیار دیگران قرار نمی‌گیرد. بنابراین باید زمینه این کار مهیا شود.»

بازی‌های انتخاباتی

اگر سال، سال انتخابات نبود، اگر کینه‌ها و اختلافات قدیمی اصولگرایان به‌ویژه جبهه پایداری‌ها و قشر تندروتر آنان با لاریجانی وجود خارجی نداشت، شاید باور سهوی بودن اشتباه عباسی ساده‌تر بود ولی نه فاصله 4 ماه و 10 روزی باقی‌مانده تا انتخابات قابل ‌انکار است و نه فریادهایی که لاریجانی بر سر این طیف در مجلس کشید. اوضاع زمانی عجیب‌تر می‌شود که نعمتی از نشست هیات رییسه با محمدرضا شهریاری سرپرست روابط عمومی قوه قضاییه درباره استقرار سامانه ثبت اموال در مجلس خبر می‌دهد. او می‌گوید عباسی در این نشست حاضر نبوده ولی تاکید می‌کند اگر لاریجانی پیش‌تر خواستار ارتقای امنیت سایت ثبت اموال مسوولان شده باشد، طبیعی است که در این نشست نیز این موضوع را گوشزد کند؛ حال آنکه هرگز چنین صحبتی در این میان مطرح نمی‌شود.

اینکه لاریجانی در انتخابات مجلس حاضر می‌شود یا خیر، هنوز محل ابهام است ولی عیان، تاثیر این قبیل اظهارات بر آینده سیاسی اوست. لاریجانی به‌طور قطع متوجه نتیجه تداوم این اظهارات بر آینده سیاسی خود است و در میان خبر سفر او به صربستان آن‌هم نه با هواپیمای اختصاصی بلکه با پروازی عادی قابل‌توجه است. آخرین فردی که این اقدام را انجام داده بود، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر جوان ارتباط بود و اتفاقا انتقادات بسیاری را به چشم دید ولی حامیانی نیز داشت، همانند لاریجانی که شبکه‌های اجتماعی هم سفرش به بلگراد برای شرکت در اتحادیه بین‌المجالس را انتخاباتی خواندند و هم در راستای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی. انتخابات از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است و طبیعتا هر گفتار و کرداری از سوی مسوولان به‌ویژه آنان‌که نام‌شان به 1400 و 98 گره خورده، معنای خاص خود را دارد؛ معنایی که بعید است عباسی به آن آگاه نباشد. حال باید دید در روزهای اخیر روند اقدامات سخنگوی نزدیک به جبهه پایداری مجلس چگونه خواهد بود و دایره فعالیت‌های او بسته‌تر خواهد شد یا اینکه جریانی مشخص در درون پارلمان هرچه فضا انتخاباتی‌تر شود، با عزمی جزم‌تر از منافع حزب متبوع خویش حمایت خواهد کرد؛ حمایتی که می‌تواند تاوانی نظیر تشرهای پیدا و پنهان رییس مجلس شورای اسلامی را نیز در بر داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها