رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465910

کنترل بزرگترین ذخایر نفتی جهان به دست روسیه میافتد؟

ساعت 24-دولت ونزوئلا در حال آماده‌سازی واگذاری کنترل شرکت نفتی دولتی PDVSA به روس نفت روسیه است.

این اقدام به عنوان راهی برای کاهش بدهی کاراکاس به مسکو مورد بحث قرار گرفته است. این بدهی قابل توجه است و تا پایان ژوئن امسال بدهی به روس نفت به ۱.۱ میلیارد دلار رسید که البته در مقایسه با ۱.۸ میلیارد دلار در اواخر مارس کاهش داشت.
دو سال پیش کاراکاس و مسکو توافقی را برای بازپرداخت بدهی به میزان ۳.۱۵ میلیارد دلار به روسیه ظرف مدت ۱۰ سال با حداقل پرداخت در شش سال نخست امضا کردند. وامهای روسیه به ونزوئلا از سال ۲۰۰۶ به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسیده است.
طبق گزارش روزنامه ال ناسیونال، مسکو به این پیشنهاد واکنش مثبتی نشان داده و چندین کمیسیون تشکیل و به ونزوئلا اعزام شده‌اند تا به ارزیابی وضعیت شرکت PDVSA بپردازند. نخستین بازخورد این کمیسیونها این بوده که شرکت مذکور بسیار بزرگ است و باید تعدیل نیروی گسترده‌ای انجام دهد تا رقابتی‌تر شود.


با این حال رقابت پذیری مورد تردید است زیرا عمده تحریمهای آمریکا علیه ونزوئلا، شرکت PDVSA را به دلیل نقش مهمش در منبع اصلی درآمد دولت ونزوئلا که فروش نفت است، هدف گرفته است. شرکت روس نفت نیز اکنون در معرض تحریمهای آمریکا قرار دارد.
روسنفت در پروژه‌های مشترک با شرکت PDVSA در ونزوئلا فعال است. با این حال به نظر می‌رسد این فعالیت‌ها ناقض تحریمهای آمریکا نبوده است. اما الیوت آبرامز، مسئول امور ونزوئلا در وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته اظهار کرد که ممکن است در آینده این شرکت روسی هدف تحریمها قرار گیرد. اگر گزارش روزنامه ال ناسیونال تایید شود، این تحریمها احتمالا به زودی وضع خواهند شد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، ظاهرا دولت ونزوئلا مایل است از طریق خصوصی سازی کنترل شرکت PDVSA را به روس نفت بسپارد. در هر صورت تغییر مالکیت شرکت PDVSA باید توسط مجلس تایید شود که در کنترل مخالفان دولت قرار دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها