رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 469580

هوای آلوده سیاست علیه شهردار!

ساعت 24- «الان مترو ایراد نداره؛ انتصابی هم صورت نگرفته که شلوغش کنیم و همه چی آرومه. صبر کنید؛ هوا آلوده است پس همین رو بهونه می‌کنیم که به شهردار گیر بدیم!» مخالفان شهردار تهران هر روز دنبال بهانه‌ای برای تخریب او هستند.

خبر
روزی گلایه کارمندان مترو را چنان بزرگنمایی می‌کنند که گویی در زمان مدیریت سابق وضعیت مترو گل و بلبل بوده یا کافی است حناچی اقدام به انتصاب یک چهره کارشناس و با تجربه اصلاح‌طلب در مناصب مدیریتی شهردار کند و آن موقع است که فریادشان به هوا می‌رود و مدعی می‌شوند انتصاب‌های شهردار سلیقه‌ای و سیاسی است و هزاران موضوع دیگر که تبدیل به معضل کرده و به جامعه القا می‌کنند که اصلاح‌طلبان توانایی حضور در مناصب مدیریتی شهر تهران را ندارند. حالا هم که کیسه سوژه برای تخریب شهردار تهران خالی شده موضوعی جز گیر دادن به آلودگی هوا ندارند تا از این طریق علاوه بر تخریب شهرداری به جامعه القا کنند اصلاح‌طلبان توانایی مدیریت و تصمیم‌گیری ندارند پس در انتخابات مجلس به آنها رای ندهید!

حناچی مسئول آلودگی هواست؟

دیروز شهردار تهران گفت: برای کاهش آلودگی راهی جز باد، باران و کاهش تردد خودرو نداریم. 21 آبان پیروز حناچی اظهار داشت: «شاخص آلودگی هوا روی عدد 120 قرار دارد و در آستانه هشدار هستیم که البته این فقط به تهران محدود نمی‌شود و در شهرهای اطراف وضعیت حادتر است و پدیده وارونگی هوا را شاهد هستیم که البته با این پدیده در پاییز و زمستان سال‌های گذشته نیز روبه‌رو بوده‌ایم و اگر باد بوزد اوضاع خوب می‌شود». خبرگزاری دلواپس تسنیم اظهارات پیروزحناچی را بهانه تخریب قرار داد و 22 آبان نوشت: «چندی پیش شهردار تهران از آمادگی دستگاه متبوعش برای انتقال تجربیات مربوط به کاهش آلودگی هوای پایتخت بوسنی یعنی سارایوو خبر داد و حالا حناچی از بهترین راهکار خود برای کاهش آلودگی هوای تهران یعنی وزیدن باد رونمایی کرده است! حالا که حناچی وزیدن باد را به عنوان راهکار خود برای نجات از آلودگی خفه‌کننده این روزهای هوای تهران ارائه کرده، باید به این سؤال افکار عمومی پاسخ دهد که با این اوصاف آلودگی هوای تهران، آیا آقای شهردار می‌خواهد همین نسخه طلایی یعنی وزیدن باد را برای دیگران و شهرهایی مانند سارایوو بپیچد؟» خبرگزاری تسنیم به این جملات شهردار تهران توجه نداشت که در مورد طرح‌های موقتی آلودگی هوا گفته بود: «در این بخش فقط شهرداری تصمیم‌گیرنده نیست و شورایی در استانداری فعال است که همه نقطه‌نظرات در آنجا مطرح می‌شود و تصمیمات در این شورا بر اساس خرد جمعی گرفته می‌شود که البته ما تا مرز تعطیلی هنوز فرصت داریم و امیدواریم به این مرحله نرسیم و شهروندان باید بدانند که چنانچه شاخص‌ها از حد مجاز گذشت تردد یک خودرو تک‌سرنشین هم سم است.»

گیر به دوچرخ سواری درهوای آلوده

خبرگزاری مهر هم از معرکه مخالفان شهرداری تهران عقب نماند و نوشت: «این نخستین بار نیست که شهردار تهران در یکی از روزهای آلوده سال دوچرخه سواری می‌کند. اولین بار که این حرکت شهردار مورد نقد قرار گرفت و آن را الگوسازی اشتباه آقای شهردار توصیف کردند. رسانه‌های نزدیک به شهرداری به پژوهش‌های جهانی استناد کرده که فعالیت بدنی شدید در روزهای آلوده را مضر نمی‌دانست.» نکته قابل توجه آنکه این خبرگزاری در ادامه ادعای خود را چنین نقض می‌کند: «رئیس کمیته سلامت شورای شهر اعلام کرد: دوچرخه‌سواری در هوای آلوده برای افراد سالم ضرر ندارد. در همین راستا 2 مطالعه بزرگ منتشر شده که یکی در بعضی مناطق آلوده نیویورک و دومی مقایسه کشورهایی با آلودگی بالا و کشورهایی با آلودگی کمتر بوده است. به گفته ناهید خداکرمی در این مطالعات افرادی مورد نظر بوده‌اند که به‌صورت حرفه‌ای دوچرخه‌سواری می‌کردند. هر دو مطالعه نشان داده که دوچرخه‌سواری در هوای آلوده بهتر از بی‌تحرکی است و میزان مرگ‌ومیر در گروهی که در هوای آلوده دوچرخه‌سواری می‌کنند به شرط آنکه آسم یا بیماری قلبی نداشته باشند، کمتر است.» برای برخی از دلواپسان هم ضرر ناشی از آلودگی هوا از اهمیت برخوردار نیست و این موضوع را ابزاری برای تحقیر و تضعیف شهرداری قلمداد می‌کنند مانند فرهیختگان که نوشت: «پایتخت به پیشواز آلودگی هوا رفت، شهرداری و شورای شهر تهران تماشاچی هستند. برای آلودگی هوای تهران هم نامگذاری کنید!»

نسخه شهردارسابق برای حناچی

چندان پر بیراه نیست که اقدامات و تصمیمات دوشهردار درباره آلودگی هوای تهران مرور شود. راهکارهای حناچی شهردار کنونی پایتخت درابتدای گزارش ذکر شد اما در زمان شهردار سابق هم مردم تهران با آلودگی هوا مواجه بودند که اظهارات متفاوتی داشت. قالیباف در سال 94 با بیان اینکه هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن ندارد، عنوان کرد: شهرداری با استفاده از آخرین تکنولوژی و امکانات، تسلط و شناخت کافی به آلودگی هوا دارد. وی با بیان اینکه حالا سوال اینجاست که باید برای رفع آلودگی هوا چه کرد، گفت: روشی را که هم‌اکنون مسئولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می‌کنند درست نیست، چرا که ابتدا اجازه می‌دهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم، این روش غلطی است زیرا اگر نسبت به توقف منابع تولید آلایندگی اقدام نکنیم، محکوم به شکست هستیم. شهردار سابق تهران در سال 95 هم اظهار داشت: «گرد و غبار و آلودگی هوا موضوعات فنی و اجتماعی هستند و ما باید از رفتار سیاسی در حل یک موضوع فنی، مدیریتی و اجتماعی پرهیز کنیم و آن را به مساله سیاسی تبدیل نکنیم». قابل تامل‌ترین ادعای قالیباف درسال 96 چنین بیان شد: «آلودگی هوا را در 4 سال 50 درصد کاهش می‌دهیم. برنامه‌ام برای حل آلودگی هوا را به دولت دادم اما انجام ندادند!» در همان سال قالیباف که 12 سال مدیریت شهری تهران را بر عهده داشت مدعی شد: «آلودگی هوا 6 ساله حل می‌شود».

آرمان ملی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها