رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473216

شروع بیرمق اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸/پای ردصلاحیت‌ها درمیان است؟

ساعت24-نایب رئیس فراکسیون امید از حضور کمرنگ چهره های شاخص اصلاح طلب در ثبت نام در انتخابات مجلس انتقاد کرد و گفت:اصلاح‌طلبان برای پیشا ثبت‌نام برنامه‌ای نداشتند.

سه روز از پایان ثبت‌نام کاندیداها در انتخابات مجلس یازدهم می‌گذرد اما هنوز بهت خلاء چهره‌های تاثیر گذار در جناح چپ در گام مهم ثبت نام کاندیداها، برطرف نشده و همچنان این علامت سوال که چرا اصلاح‌طلبان به لحاظ عده و عُده در این ابعاد ظاهر شدند، به قوت خود باقی است. عبدالکریم حسین‌زاده نائب رئیس فراکسیون امید از افرادی است که نسبت به این مسئله انتقاد جدی دارد و به خبرآنلاین می‌گوید:«این موضوع نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان برای پیشا ثبت‌نام برنامه‌ای نداشته است.»

او افرادی از درون جریان اصلاحات را که تنها در فضای مجازی نقد می‌کنند را «چریک آنلاین» خواند و گفت: «نمی‌شود بیرون گود نشست و گفت لنگش کن» آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت و گو است:

****

آقای حسین زاده! ثبت نام در انتخابات تمام شد اما اصلاح‌طلبان استقبال چندانی نکردند چرا این اتفاق افتاد بر چه اساس و با چه ساز و کاری این روند در پیش گرفته شد؟
من اعتقاد دارم ما (اصلاح‌طلبان) بیشتر از هر زمان دیگری به خود انتقادی هدفمند نیازمندیم، نه خودانتقادی به معنا و مفهوم گله کردن و یا غر زدن. برای فاصله گرفتن از این رویه‌ها باید ضمن انتقاد راهکارها را نیز ارائه کنیم.

اصلاح طلبان برای مرحله پیشا ثبت‌نام برنامه محور نبودند

در این راستا اگر به عنوان یک اصلاح‌طلب بخواهم نقدی را مطرح کنم باید صادقانه‌ترین نقد خود را مطرح کنم و تصورم این است که جریان اصلاح‌طلبی برای پیشا ثبت‌نام در انتخابات مجلس آنچنان که باید برنامه محور نبود که اگر برنامه‌ای داشت حتما چهره‌هایی در انتخابات حضور پیدا می‌کردند که حضور آنها توجه و تعجب همه و لنزهای دوربین را هم برانگیزد و به قول معروف افکار عمومی تحت تاثیر قرار گیرد اما واقعیت این است که اصلاح طلبان آغاز خوبی در انتخابات آتی مجلس نداشتند.

ببیند طراحی استراتژی و مدیریت انتخابات این نیست که فقط افرادی با امکان تائید صلاحیت برای ثبت نام اقدام کنند. از نظر من همه افرادی که دل در گرو این سرزمین دارند و احساس می‌کنند از حق انتخاب شدن برخوردار هستند و حرفی برای توسعه این کشور دارند باید به میدان بیایند، همچنان‌که طرف مقابل ما از همه ظرفیت خود برای ثبت نام استفاده می‌کند. به نظرم اگر این اتفاق می افتد پالس های مثبتی از اعتماد به نفس انتخاباتی اصلاح طلبان به جامعه مخابره می‌شد.

اصلاح طلبان با ظرفیت کامل خود، انتخابات را شروع نکردند

به عبارت دیگر در شرایطی که گفته می‌شود در تهران و کلان‌شهرها درصد مشارکت پایین خواهد بود که البته بخشی از درصد مشارکت به نحوه عملکرد انتخاباتی اصلاح طلبان بستگی دارد؛ برای ایجاد امید و نشاط انتخابات و بالا بردن مشارکت حتما نیاز بود چهره‌هایی که از تجربه سیاسی بالا و همچنین از رزومه خوب و از محبوبیت برخوردار هستند به میدان می‌آمدند و ثبت نام می‌کردند اما اصلاح طلبان با ظرفیت کامل خود انتخابات را شروع نکردند.

نمی توان بیرون گود نشست و گفت لنگش کن /برخی چریک آنلاین هستند

البته به نظرم حتی منتقدان درونی جریان اصلاح طلب هم باید سهم خود را ادا می کردند یعنی به جای آنکه به طور مداوم در فضای مجازی صحبت‌های خود را مطرح ‌کنند باید به میدان می آمدند. از قدیم گفته‌اند نمی‌شود بیرون از گود نشست و فقط گفت لنگش کن! به هرحال من معتقدم که انتقادهای برخی روشنفکران بیشتر جنبه غر زدن دارد و علی رغم اینکه معتقدم جریان اصلاحات بیش از هر چیزی این روزها به خود انتقادی صریح و تند از خودش نیاز دارد اما به این رویه هم انتقاد دارم که فقط “ چریک آنلاین “ باشیم و در مواجهه با مسائل و بزنگاه‌های سیاست‌ورزی (چه در مواجهه با دولت و چه در مواجهه با مجلس و...) حضوری و راهکاری نداشته باشیم.

اینکه فقط از دور بنشینند و بگویند که فراکسیون امید باید فلان و بهمان کار را انجام می‌داد، روش و منش قابل قبولی نیست کما اینکه سوال مطرح می‌شود وقتی می‌گویید باید این کار انجام می‌شد چطور باید این کار صورت می‌گرفت؟ اگر شما برای آن راهکار داشتید چرا این موضوع را در تعامل با فراکسیون مطرح نکردید؟ اشتباه نشود؛ من ارزش نقد کردن را دست کم نمی گیرم اما همانطور که در ابتدا هم عرض کردم نقدسیاسی چیزی شبیه به هم زدن خانه گلنگی است یعنی وقتی این خانه را می‌کوبی باید نقشه و مسیری هم برای جایگزین آن ارائه کنید.

متاسفانه تجربه تاریخی و این ثبت نام اخیر نشان می‌دهد که ما (اصلاح‌طلبان) در پیشا ثبت‌نام کمتر برنامه ریزی داریم؛ یعنی به صورت گتره ای و بدون در نظر گرفتن گام های پیشین و پسین به میدان می‎آییم و پیروزی ما نه همیشه اما در بسیاری از مواقع، در انتخابات بیش از آنکه حاصل برنامه ریزی ما باشد ناشی از ناشی گری و عملکرد ضعیف رقیب است.

چرا فراکسیون امید ۴ سال به حال خود رها شد

البته من معتقدم ما برای رقابت انتخابات و حتی در پساانتخابات و به قول معروف مدیریت وعده های انتخاباتی هم در برنامه‌ریزی ضعیف هستیم و این موضوع را می توان به وضوح در عملکرد اصلاح طلبان در مجلس، شورای شهر و دولت مشاهده کرد. مثلا در این چهار سال فراکسیون امید به حال خود رها شد و کسی نیامد بگوید ما نقدمان به شما این است و این راهکار هم برای رفع ایرادات پیشنهاد می‌کنیم. البته امیدوارم برای انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان در این برهه وسط که من اسمش را پیشاانتخابات و پسا ثبت‌نام می‌نامم برنامه‌ ریزی سنجیده تری داشته باشند و در نهایت با یک استراتژی و پیام خوب بتوانند لیست قابل تاملی برای افکار عمومی ارائه کند و بر مشارکت هم تاثیر مثبت بگذارند.

مردم می گویند این نوع ثبت نام اصلاح طلبان یعنی ناامیدی

*این نوع ثبت نام نشان نداد که اساسا خود اصلاح‌طلبان هم امیدی به آینده ندارند؟
امروز مردم به ما می‌گویند نوع حضور شما در انتخابات به معنای ناامیدی خودتان هم بوده است. به هرحال این تفسیر از عملکرد اصلاح طلبان در شروع انتخابات تا حد زیادی ناشی از عملکرد خودمان است و من فکر می‌کنم جریان اصلاح‌طلبی از من تا بقیه باید پاسخگوی این نحوه حضور و آغاز انتخابات باشیم.

ردصلاحیت شدن هزینه ای ندارد

*در این میان بحثی هم مطرح شد مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان ترس از رد صلاحیت داشتند درحالی که آنها می‌توانستند وارد میدان شوند و اگر با رد صلاحیت مواجه می‌شدند هزینه آن را در نهایت شورای نگهبان می‌پرداخت نه جریان چپ و ..
ببینید این موضوع هیچ هزینه‌ای ندارد؛ وقتی شما در یک ساختار سیاسی زندگی می‌کنید این ساختار سیاسی قانون اساسی و قواعدی دارد. قطعا شما که در این چارچوب به عنوان یک اپوزیسیون قرار ندارید بلکه کل جریان سیاسی در نهایت به عنوان پوزیسیون تعریف می‌شود و شما به عنوان پوزیسیون این قواعد را پذیرفته‌اید.

اصلاح طلبان باید برای پیشا انتخابات برنامه ریزی دقیق داشته باشند

با ظرفیتی که امروز اصلاح‌طلبان به میدان رقابت فرستادند و با نگاه به ثبت‌نام‌ کاندیداهای اخیر چقدر امید برای پیروزی جریان چپ وجود دارد؟
به هرحال همه اینها در آینده مشخص می‌شود؛ بر اساس همان سه مرحله‌ای که گفتم یعنی «پیشا ثبت‌نام»، «پسا ثبت‌نام و پیشا انتخابات» و مرحله آخر «پسا انتخابات» باید گفت اصلاح‌طلبان با توجه به تجربه تاریخی برای مرحله اول و سوم برنامه‌ای نداشتند اما امیدوارم برای مرحله دوم که حدفاصل انتخاب شدن و بالابردن مشارکت است برنامه‌ای دقیق در نظر داشته باشند که این نقطه امید تقویت شود و شانس پیروزی افزایش پیدا کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها