رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473303

دلار رکورد شکنی کرد/ سفته‌بازان بازار ارز پاتک خوردند

ساعت24-برخی فعالان باور داشتند، این افزایش عرضه ارز ناشی از افزایش شدید روزهای اخیر بود؛ در واقع از نظر آنها بازار پس از این افزایش‌ها که چندان نیز از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شد، نیاز به یک اصلاح قیمت داشت و نقطه مقاومتی ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان، به‌عنوان مکانی برای تخلیه بار ارزی سفته‌بازان در نظر گرفته شد.

در چهارمین روز هفته، اولین کاهش قیمت دلار پس از ۵ افزایش متوالی اتفاق افتاد. این در حالی بود که بازار ارز از همان ابتدای روز با قدرت در مسیر افزایشی قرار گرفته بود و حتی کانال ۱۴ هزار تومانی را نیز به راحتی شکست و به سمت نقطه ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جهش کرد. به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار به این نقطه نزدیک شد، به یکباره فروش‌ها به سرعت افزایش پیدا کرد و قیمت با شدت زیادی کاهشی شد. در واقع در حالی که تا نزدیکی ساعت ۳ بعدازظهر قیمت دلار در کانال ۱۴ هزار تومانی حضور داشت، فشار یک ساعته فروش‌ها، قیمت را نه‌تنها از این کانال پایین‌تر برد، بلکه حدود ساعت ۴ بعدازظهر، این ارز در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار و ۶۸۰ تومان معامله می‌شد که ۲۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز دوشنبه بود. برخی فعالان عنوان کردند که حتی افت قیمت پس از این ساعت نیز ادامه پیدا کرده است. آنچه مسلم است دیروز یکی از شدیدترین روزهای نوسانی در بازار ارز سال ۹۸ بود و باید دید پس از این جا‌به‌جایی‌های سریع، آرامشی به بازار ارز بازخواهد گشت یا این روند در روزهای آتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. روندی که چه کاهشی و چه افزایشی شود، تصمیم‌گیری برای فعالان اقتصادی را دشوارتر خواهد کرد.

به گفته فعالان، اولین عاملی که در ابتدای روز سه‌شنبه، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داد، افزایش یکباره نرخ حواله درهم بود که در مقطعی حتی به سوی مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی نیز صعود کرد. با این قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست حتی به بالای محدوده ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان برسد. با این حال، افزایشی‌ها با یک مساله مهم برای رشد بیشتر مواجه بودند و آن افزایش حجم اسکناس نقدی در بازار بود که تا حدی اجازه نمی‌داد دلار خود را با قیمت درهم هماهنگ کند.

قیمت ارز

برخی فعالان باور داشتند، این افزایش عرضه ارز ناشی از افزایش شدید روزهای اخیر بود؛ در واقع از نظر آنها بازار پس از این افزایش‌ها که چندان نیز از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شد، نیاز به یک اصلاح قیمت داشت و نقطه مقاومتی ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان، به‌عنوان مکانی برای تخلیه بار ارزی سفته‌بازان در نظر گرفته شد. در این میان، گروهی باور دارند، بازارساز دیروز به نوسان‌گیران و سفته‌بازان ارزی پاتک زد.

به باور آنها، صرافی‌های بانکی در ابتدای روز قیمت دلار را افزایش دادند و آن را روی سطح ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی قرار دادند. در ادامه با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، صرافی‌های بانکی نیز عقب‌نشینی نکردند و قیمت دلار خود را تا مرز ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومانی بالا بردند. این موضوع چنین تصوری را در میان برخی نوسان‌گیران ایجاد کرد که بازارساز حساسیت زیادی به افزایش قیمت‌ها ندارد و تحت تاثیر آن خریدهای خود را بیشتر کردند. این در حالی بود که صرافی‌های بانکی می‌توانستند با افزایش قیمت خود و نزدیک کردن آن به نرخ بازار، از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری کنند. از نظر برخی معامله‌گران، بازارساز در حالی که قیمت را بر تابلوی صرافی‌ها بالا برده بود، به یکباره عرضه خود را افزایش داد و قیمت را با چنان سرعتی کاهشی کرد که نوسان‌گیران نتوانند در قیمت‌های بالا اقدام به فروش کنند. این موضوع در صورتی که صحت داشته باشد، توان سفته‌بازان و نوسان‌گیران برای مداخله در بازار ارز طی روزهای آتی را کاهش خواهد داد، چرا که سرمایه ریالی آن کمی کاهش پیدا کرده است و دلار بالا خرید نیز روی دست آنها باقی مانده است.

در این میان؛ عده‌ای نیز باور داشتند محدودیت جدید بانک مرکزی در مورد تراکنش‌های بانکی در افت قیمت اثر داشت. دیروز بانک مرکزی اعلام کرد که تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در ۲۴ ساعت از درگاه‌های غیر حضوری به ۱۰۰ میلیون تومان محدود می‌شود. سال گذشته نیز محدود شدن تراکنش‌ها و جمع کردن پوزها عنوان شده بود که نقش مهمی در کاهش نوسانات دلار داشت. در این میان، برخی نیز افزایش و کاهش روز گذشته دلار را هیجانی می‌دانستند و اعتقاد داشتند در این شرایط معامله‌گران حرفه‌ای از بازار دور می‌شوند تا شرایط مشخص‌تر شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها