رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 480221

انتخاب کیفی با نقش‌ آفرینی احزاب

ساعت24-چناچه احزاب سیاسی در کشور ما نهادینه شوند و انتخاب افراد بر مبنای شناخت فکری و برنامه‌های آنها از طریق احزاب باشد، ضمن تضمین سلامت انتخابات مختلف، انتخاب مردم هم کیفی‌تر می‌شود.

این در صورتی است که احزاب بتوانند کارآمدی و توانمندی لازم را برای فعال کردن ظرفیت‌های اجتماعی دارا باشند یا آن را به اثبات برسانند و از کف جامعه تبلور یابند که در این صورت مطالبات مردم بهتر پیگیری و همچنین انتخاب مردم آگاهانه‌تر و به نوعی سالم‌تر می‌شود.

احزاب سیاسی می‌توانند افکار عمومی را به مسیر گزینش صحیح نمایندگان مردم در مجالس و شوراها، هدایت کرده و شعارهای انتخاباتی را به چالش بکشند لذا فردی که با حمایت احزاب برنده انتخابات شود مجبور است به شعارهایی که داده جامه عمل بپوشاند در غیر این صورت ابتدا از طرف حزب متبوع و سپس از طرف جامعه مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

احزابی برای انتخابات

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در این باره گفت: مقوله احزاب صرفا در زمان انتخابات در جامعه ما مطرح شده و بعدها به کلی فراموش می‌شود در حالی که تقویت احزاب زمینه شفافیت در همه امور به ویژه سلامت انتخابات گوناگون را فراهم می‌کند.

دکتر احمد بخشی افزود: احزاب، ساختار سیاسی را سیستمی و از شکل فردی خارج می‌کند و این سیستم است که به جای افراد راهکار ارائه می‌کند.

وی اظهار داشت: چون احزاب برنامه و شناسنامه دارند و فعالیت آنها شفاف بوده، فعالیت‌های انتخاباتی با مشارکت احزاب سالم‌تر است و از بسیاری آسیب‌ها جلوگیری می‌کنند.

دکترای علوم سیاسی گفت: حزب همان میزان و ترازو است که انتخاب‌ها براساس برنامه‌های حزب است به همین دلیل مردم به جای رای صرف به افراد، به برنامه‌ها رای می‌دهند و رقابت احزاب یعنی اینکه مردم به کارنامه‌ها نگاه کنند تا بتوانند بعد از انتخابات هم عملکرد حزب و اعضای آن را قضاوت کنند.

افراد به راحتی رنگ عوض می‌کنند

وی افزود: امروز در جامعه مشاهده می‌شود که افراد به راحتی رنگ عوض می‌کنند و در دوره‌ای خود را به یک جناح منسوب و در دوره دیگر به جناح دیگر منتسب می‌کنند که از آفات نبود کار تشکیلاتی و حزبی در کشور است و به سلامت انتخاب‌ها هم آسیب می‌زند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند بیان کرد: به لحاظ فرهنگی هم در بحث احزاب مشکل داریم چون از طرف حاکمیت، عنایت لازم به احزاب نشده و اگر قرار است افراد در کشور توسعه پیدا کنند و در فعالیت‌های سیاسی شفافیت ایجاد شود باید احزاب تقویت شوند.

وی گفت: اگر حزب بتواند در انتخابات، نماینده به مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری بفرستد خودش می‌تواند عملکرد او را رصد کند و در صورتی که عملکردش مناسب نبود خود حزب وی را رد صلاحیت می‌کند و هزینه‌ها برای نظام هم کاهش می‌یابد.

بخشی افزود: افرادی که از بدنه حزب وارد عرصه سیاسی شوند قطعا افرادی شناخته شده‌تر، کارآزموده‌تر و سالم‌تر خواهند بود چون همواره خود را مورد رصد حزب متبوع و جامعه می‌بینند.

حزب باعث تقویت بدنه اجتماع و حاکمیت می‌شود

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی خراسان جنوبی نیز ۲ کارکرد اساسی را برای احزاب برشمرد که یکی ارائه برنامه برای اداره جامعه و دیگری تربیت کادر و نیروی انسانی متخصص برای اجرای این برنامه‌هاست.

محمد بوشادی گفت: اگر احزاب با این راهبردها پا به عرصه جامعه بگذارند و بتوانند علاوه بر ارائه برنامه‌ها کادر خود را نیز پرورش دهند و آن را در معرض آرای عمومی بگذارند بسیاری از ظرفیت‌های مغفول شکوفا و پیوند بین بدنه اجتماع و حاکیمت تقویت می‌شود و افراد احساس نقش آفرینی و سهیم بودن در قدرت می‌کنند.

وی اظهار داشت: احزاب شفاف بوده و شفافیت در مواضع و روابط بین افراد در حزب وجود دارد که می‌توان با راهکارهای قانونی شفافیت مالی را تعریف کرد و در نتیجه جریانی که در حزب، حاکم است بیشتر در معرض دید عموم مردم بوده و قابلیت رصد مردمی دارد.

وی گفت: وقتی به جای رقابت بین افراد، رقابت بین افکار ایجاد می‌شود و این افکار با پشتوانه حزبی با ظرفیت‌های دانشی آن حزب به عنوان یک راهکار به جامعه معرفی می‌شود، حزب برای حفظ حیثیت و آبروی خودش هم تلاش کرده تا در حفظ سرمایه اجتماعی خود و اعتبار آن تلاش کند به همین دلیل در انتخاب و نظارت کادرش دقت زیادی دارد و منابع مالی شفاف شده و از سمت افراد و باندها به سمت احزاب می‌رود که می‌توان آنها را بررسی کرد.

انتخابات رقابت بین افکار باشد

بوشادی گفت: اگر انتخابات رقابت بین افکار و نه افراد باشد و افراد به جای اتکا بر منابع مالی غیرشفاف و تبلیغات نادرست که در پوستر تبلیغاتی آنها خلاصه می‌شود، این موارد اصلاح شود، هم در کاهش هزینه‌های انتخاباتی و هم افزایش شفافیت موثر است و زمینه تحقق انتخابات حداکثری و سالم را فراهم می‌کند.

این فعال سیاسی افزود: احزاب یا هر مجموعه سیاسی باید در جامعه مورد عنایت بیشتری از سمت حاکمیت قرار گیرند و احزاب احساس کنند که تنها راهی که می‌توانند فکر خود را در معرض آرای مردم قرار دهند حرکت نظام‌مند در قالب مجموعه حزبی خود است.

وی اظهار داشت: امروز آسیب‌هایی متوجه افراد است اما اگر انتخابات با نقش آفرینی بیشتر احزاب محقق شود آن وقت اگر عملکرد فردی بد بود، خود آن تشکل به دلیل اینکه ماهیت خودش را حفظ کند آن فرد را حذف می‌کند و نوعی نظارت درونی در فرد و تشکل ایجاد شده که زحمت شورای نگهبان هم در این شرایط رفع می‌شود.

وی گفت: تا وقتی که جایگاه تحزب در کشور تقویت نشود و احزاب را آنچنان که شایسته آنها است لحاظ نکنند و منابع مالی برای آنها تعریف نشود امکان نقش آفرینی احزاب در انتخابات که تضمین کننده سلامت انتخابات هم است، به طور کامل محقق نمی‌شود.

احزاب در کشور به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند

یک فعال سیاسی اعتدال‌گرا هم گفت: وجود حزب از ضروریات جامعه توسعه یافته است چون حلقه وصل مردم و حاکمیت هستند اما در کشور ما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند.

ابوالفضل زاهدی پور افزود: در کشور به ویژه در شهرهای کوچک احزاب صرفا نام حزب را یدک کشیده اما کارکرد واقعی حزبی ندارند.

وی تصریح کرد: احزاب می‌توانند به عنوان نماینده افکار عمومی در قبال مسایل و مشکلات جامعه به صحنه بیایند و حاکمیت را نسبت به مشکلات و مطالبات بحق مردم پاسخگو کنند.

مدیر مسوول روزنامه زعفران ادامه داد: فلسفه تشکیل احزاب تاثیرگذاری در حکومت و به دست آوردن تمام یا بخشی از قدرت برای تحقق مطالبات مردم است که این تاثیرگذاری به طور معمول از طریق نامزد کردن اعضای شاخص خود یا افراد دیگر با دیدگاه‌های همسو با حزب متبوع خویش و حضور فعال در عرصه انتخابات محقق می‌شود.

جان دوباره احزاب در دولت تدبیر و امید

وی گفت: واقعیت این است که احزاب در دولت تدبیر و امید، جانی دوباره گرفته و تاحدودی فعال‌تر شده‌اند اما هنوز در جامعه به معنای واقعی ظهور و بروز ندارند.

زاهدی پور افزود: کارکردهای حزب واقعی موجب ثبات سیاسی و امنیت برای جامعه و نظام سیاسی می‌شود و به شفافیت و سلامت انتخابات کمک می‌کند که این نگرش به کارکرد احزاب یک نگرش سیستماتیک ساختاری و کارکردی است و در جهان نظریه پردازان مختلفی دارد.

وی اظهار داشت: حزب می‌تواند نقش جعبه سیاه که حاوی درون داده‌ها و بازخوردهاست را ایفا کند که شامل تصمیمات، موضع‌گیری‌ها و راهبردهایی است که از این جعبه (حزب) خارج شده و در اختیار جامعه، دولت و دیگر نهادهای مدنی قرار می‌گیرد و به این شکل حلقه رابط بین مردم و حاکمیت است.

بنابر اعلام مسوولان استان در حال حاضر ۴۲ حزب در خراسان جنوبی فعال است و نوزدهمین شعبه خانه احزاب ایران هم آذرماه امسال پس از سال‌ها مطالبه و انتظار با پیگیری مدیریت استان در بیرجند افتتاح شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها