رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 484220

در شرایط فعلی همه امور به پوتین ختم می شود

ساعت 24-کارشناس مسائل اوراسیا در گفت و گویی به چگونگی بررسی اصلاحات قانون اساسی در روسیه پرداخت.

حسن بهشتی پور در تشریح نکاتی که در رابطه با اصلاح قانون اساسی روسیه مطرح است گفت: نکته اولی که مطرح می شود این است که باید دید آیا پارلمان موظف است که یکی از اعضای مجلس را به عنوان نخست وزیر معرفی کند یا از بیرون مجلس یک نفر را می توان به عنوان نخست وزیر انتخاب و معرفی کرد.

نکته دوم که مطرح می شود این است که آیا پارلمان مجبور است حزب پیروز که اکثریت آرا را به دست آورده انتخاب کند. یا در این مورد محدودیتی ندارد و می تواند هر فردی را که صلاح بداند به رئیس جمهوری معرفی کند.

نکته سوم اینکه آیا رئیس جمهوری روسیه حق خواهد داشت نامزد معرفی شده از سوی پارلمان را نپذیرد. تکلیف این موارد باید در اصلاح قانون اساسی روسیه مشخص شود بر اساس ان می توان قضاوت کرد در صحنه واقعی اختیارات پارلمان روسیه در برابر رئیس جمهوری افزایش یافته یا نه.

وی افزود: با توجه به اینکه قرار است در سال 2021 انتخابات پارلمانی در روسیه برگزار شود. اینکه کدام یک از احزاب موجود روسیه می توانند اکثریت پارلمان را بدست آورند، در ایجاد تغییرات آینده بسیار موثر است. در وضعیت فعلی پارلمان موظف است کاندیدایی مورد تائید حزب پیروز انتخابات که رای اکثریت را آورده به رئیس جمهور معرفی کند.درحال حاضر چون حزب" روسیه متحد" به عنوان حزب حاکم فاصله زیادی با احزاب رقیب یعنی حزب کمونیست و حزب لیبرال دموکراتیک روسیه دارد هر پیشنهادی را پوتین ارائه کند به راحتی در پارلمان تصویب می شود اما معلوم نیست در انتخابات 2021 چنین اکثریتی بدست آید. بنابراین ترکیب پارلمان آینده روسیه تاثیر تعیین کننده ای بر افزایش یا کاهش نقش آفرینی در نظام قدرت روسیه خواهد داشت. افزایش اختیارات پارلمان روسیه هم میتواند فرصت باشد چرا که می تواند فشار موجود بر روی رئیس جمهوری را کاهش دهد. زیرا در شرایط فعلی همه امور به پوتین ختم می شود اما اگر پارلمان جایگاه بالاتری در قدرت پیدا کند می تواند مسئولیت های بیشتری را در سیاستگذاری ها و ایجاد اصلاحات در روسیه برعهده بگیرد.

وی اضافه کرد: البته نقشه پوتین جزئیاتش بعدا مشخص خواهد شد اما ظاهرا تلاش می کند علاوه بر پارلمان شورای دولت یا همان کابینه را در موقعیت بالاتری در مقایسه با قبل ، قرار دهد. در این فرض پوتین می تواند از هم اکنون برای چهار سال آینده که دیگر نمی تواند برای بار پنجم کاندیدای ریاست جمهوری شود در موقعیت نخست وزیری که از سوی پارلمان معرفی می شود همچنان در نظام قدرت روسیه باقی بماند.پوتین سال 2000 روی کار آمد و تا 2024هم روی کار خواهد ماند و سنش به گونه ای است که در سال 2024 به هفتاد و دو سالگی می رسد بنابراین همچنان می تواند چند سال دیگر هم به عنوان نخست وزیر یا رهبری حزب روسیه متحد جایگاه خود را حفظ کند.

این کارشناس در پایان گفت: پوتین در سال 2008 که دوره دوم ریاست جمهوری اش به پایان رسید نیامد قانون اساسی را تغییر دهد و محدودیت دوبار پشت سر هم رئیس جمهور شدن را بردارد بلکه با همکاری نخست وزیر وقت یعنی مدودف جابجایی در قدرت انجام گرفت یعنی از سال 2008 تا 2012 مدودف با پیشتیبانی پوتین، رئیس جمهورروسیه شد. و مدودف با معرفی پوتین به عنوان نخست وزیر جدید روسیه در عمل مانع قانون اساسی را دور زدند. در سال 2012 هم که پوتین دیگر می توانست باردیگر کاندیدای ریاست جمهوری شود با انجام اصلاح قانون اساسی دوره ریاست جمهوری را از چهار سال به شش سال افزایش داد و به راحتی توانست تا سال 2018 به ریاست جمهوری خود ادامه دهد. از سال 2018 که برای چهارمین بار توانست به ریاست جمهوری روسیه برگزیده شود برای آینده خود تا سال های بعد از پایاناین دوره یعنی سال 2024 برنامه ریزی کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها