رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 487089

جزئیات تعویق ۳ ماهه بازپرداخت برخی وام ها

ساعت24 -معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان این که در وام های افراد حقیقی، فقط وام‌های قرض‌الحسنه نظیر وام ازدواج مشمول تعویق سه ماهه در بازپرداخت است، افزود: وام‌های مسکن، خودرو و خرید کالا مشمول این مصوبه نیستند.

وام
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان این که در وام های افراد حقیقی، فقط وام‌های قرض‌الحسنه نظیر وام ازدواج مشمول تعویق سه ماهه در بازپرداخت است، افزود: وام‌های مسکن، خودرو و خرید کالا مشمول این مصوبه نیستند.

پیمان قربانی به تشریح مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در خصوص تعویق سه ماهه بازپرداخت تسهیلات دریافتی صاحبان کسب و کارهای کوچک و نیز اقساط قرض الحسنه تمامی اشخاص با هدف کاهش آثار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا پرداخت و گفت: این مصوبه در تاریخ 15 اسفند به بانک های عامل ابلاغ شده است. بر این اساس، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی موظف هستند در صورت درخواست مشتریان مشمول، برای استمهال سه ماهه اقساط پرداختی اقدام کنند. وی با تاکید بر این که سازو کار این درخواست توسط بانک ها اعلام می شود، افزود: چنان چه فردی مشمول استفاده از این مزایا و متقاضی تعویق سه ماهه مذکور باشد، اقساط این سه ماه را پرداخت نمی‌کند و به جای آن، این اقساط را در انتهای دوره بازپرداخت اقساط پرداخت خواهد کرد. مثلاً اگر پایان دوره بازپرداخت تسهیلات یک شخص به طور عادی تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ بوده است، با استفاده از مزایای این مصوبه، سه قسط مربوط باید در مهر، آبان و آذر ۱۴۰۰ پرداخت شود. به گفته وی، در این حالت مطابق رویه معمول، سود تسهیلات توسط بانک دریافت می شود، اما بانک ها مجاز به دریافت هیچ گونه جریمه و کارمزدی برای سه ماه تعویق افتاده نیستند. پیمان قربانی این استمهال را تنها مربوط به وام های قرض الحسنه افراد (مانند تسهیلات ازدواج) و نیز تسهیلات دریافتی توسط صاحبان کسب و کارهایی دانست که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با آسیب مواجه شده‌اند و مصادیق آن به تصویب کمیته منتخب دولت رسیده است و یک شرط مهم را نیز مطرح کرد. بدین صورت که این افراد به شرط این که بدهی آن ها تا تاریخ 98.10.1 در طبقه جاری قرار داشته باشد (قسط عقب افتاده نداشته باشند)، می‌توانند از این استمهال استفاده و اقساط سه ماه اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت کنند. همچنین طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، دیگر وام‌ها نظیر وام مسکن، وام خودرو و وام خرید کالا مشمول این مصوبه نیستند و روال طبیعی خود در بازپرداخت اقساط را خواهند داشت. اظهارات قربانی در خصوص مشمول نبودن وام های مسکن در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر راه و شهرسازی حذف مسکن از فهرست تسهیلات امهال شده را تکذیب کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها