رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502726

ایست خرید و فروش ارز مقابل صرافیها!

ساعت 24-بر اساس مشاهدان میدانی از بازار ارز که این روزها روند افزایشی را گذرانده و امروز هم در نوسان بوده، ارز به قیمت دولتی در صرافی‌ها کم‌یاب شده و عمدتا صرافی‌های از خرید و فروش ارز امتناع می‌کنند و در صورت فروش نرخ آنها به نرخ دلالان نزدیک است.

style="text-align:justify">طی روزهای اخیر نرخ ارز از روند افزایشی دست برنداشته و امروز هم به این روند ادامه داد اما وضعیت خرید و فروش در بازار کم‌رمق است. گرچه همچنان خریدارانی هستند که برای خرید ارز در سایت صرافی ثبت‌نام کرده و در صف می‌ایستند، اما بیشتر صرافی‌ها نوشته‌اند که "خرید و فروش ارز نداریم" تا زحمت پرسش و پاسخ درباره ارز را به خود ندهند.

این در حالی است که صرافی باید نسبت به تامین ارز برای تقاضای واقعی مانند خرید ارز درمان و دانشجویی و سایر مورادی که بانک مرکزی اعلام کرده است، اقدام کند اما صرافی‌ها عنوان می‌کنند ارزی در اختیار ندارند. با وجود این، اگر مشتری حاضر به پرداخت به قیمت بازار و دلالان باشد، آنگاه صرافی استقبال کرده و هر چه ارز بخواهد در اختیارش قرار می‌دهد، آن هم در شرایطی که بر اساس قانون، فروش و معاملات این‌ چنینی ارز در صرافی ممنوع است. اما دلال‌های فردوسی مثل همیشه مایل به خرید و فروش هستند.

بر اساس گزارش میدانی ایسنا، البته قیمت‌ها متفاوت و بین ۲۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲۲ هزار تومان در نوسان است و با وجود افزایش قیمت‌ها در مقایسه با روز گذشته، نرخ فعلی نسبت به ساعات ابتدایی صبح‌ کاهش یافته است.

یکی از فروشندگان غیررسمی درباره قیمت ارز به ایسنا می‌گوید "صرافی دولتی اگر دلاری داشته باشد، به قیمت ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشد اما اگر بخواهید از این صرافی‌ها ارزی بگیرید، باید از صبح بیایید و در صف منتظر بمانید".

فروشنده دیگری می‌گوید" امروز قیمت‌ها رو به کاهش بوده است. او درباره پیش‌بینی خود از بازار ارز می‌گوید که "نمی‌داند سقف و کف این قیمت‌ها کجاست".

همچنین فروشنده دیگری در پاسخ به اینکه قیمت‌ها افزایشی است یا کاهشی می‌گوید "هیچ چیز معلوم نیست. قیمت‌ها امروز کاهش داشته و به نظر نمی‌رسد که دلار از این گران‌تر شود".

ارز دولتی نداریم

صرافی‌ها اما در پاسخ به درخواست برای فروش ارز، اعلام می‌کنند که "ارزی ندارند".

یکی از صرافان درباره اینکه چرا ارز نمی‌فروشید، می‌گوید "باید از مردم ارز بخریم که بتوانیم بفروشیم و امروز خریدی نداشتیم".

صرافی دیگری می‌گوید "فروش نداریم، ارز توزیع نشده و ارز نیست".

یکی دیگر از صرافی‌ها که بر تابلوی قیمت‌هایش، قیمت‌ خرید دلار امریکا را ۲۱ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت فروش را ۲۱ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرده، می‌گوید که "قیمت فروش ۲۲ هزار تومان است" و در پاسخ به اینکه چرا قیمت اعلامی با آنچه نوشته شده متفاوت است، می‌گوید که "۲۲ هزار تومان قیمت بازار آزاد است و صرافی‌ها نمی‌توانند ارز دولتی که معادل ۲۰۰۰ یورو برای هر فرد در طول سال است، بفروشند".

مقابل برخی از صرافی‌ها هم صفی تشکیل شده است که یکی از آنها اعلام می‌کند "برای خرید از این صرافی باید ساعت 15 به سایت مراجعه و ثبت‌نام کنید". قیمت فروش ارز در این صرافی هم چندان با دلال‌ها تفاوتی ندارد و دلار را ۲۱ هزار و ۶۵۰ تومان و یورو را ۲۴ هزار تومان می‌فروشد.

قیمت خرید سکه هم در تابلوی صرافی‌ها، از ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان متفاوت است.

فروش سکه تمام هم به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. خرید نیم‌سکه نیز پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و فروش نیم‌سکه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. ربع‌سکه نیز با قیمت دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای خرید و با قیمت سه میلیون و ۵۰ هزار تومان برای فروش اعلام شده است.

در این میان دلال‌های میدان فردوسی درصورتی که متوجه خریدار یا فروشنده بودن مشتری شوند، قیمت‌های خود را اعلام می‌کنند؛ اگرچه این فروشندگان آینده‌ای از بازار ارز متصور نیستند و هر کدام پیش‌بینی‌های نامطمئن خود را اعلام می‌کنند، اما فصل مشترک حرف‌هایشان این است که فردای بازار ارز مشخص نیست و کما اینکه قیمت‌ها در این بازار، ساعتی و لحظه‌ای تغییر می‌کند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها