رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503108

تقاضای سکه از عرضه پیشی گرفت/ برندگان بازار آشفته ارز چه کسانی بودند؟

ساعت 24- در چهارمین روز هفته، نگاه‌های دوگانه‌ای بر بازار ارز حکمفرما بود، حال آنکه در بازار سکه عمده دیدگاه‌ها افزایشی بود. روز سه‌شنبه، برخی از معامله‌گران ارزی باور داشتند، قیمت دلار تا زمانی که زیر مرز ۲۲ هزار تومانی قرار دارد، احتمال اصلاح به سوی سطوح پایین‌تر را دارد،‌ حال آنکه دسته دیگری باور داشتند بازار همچنان از ظرفیت صعود به سوی کانال‌های بالاتر برخوردار است.

برنده دیروز بازار گروه دوم بودند، چرا که قیمت دلار ۴۸۰ تومان افزایش داشت و به بهای ۲۱ هزار و ۹۸۰ تومان رسید. با وجود این رشد، کاهشی‌ها همچنان برروی اعتقاد خود استوار بودند و باور داشتند، قیمت دلار تا زمانی که زیر ۲۲ هزار تومان است، نیاز به یک ریزش قابل توجه برای خریدهای بعدی دارد.

در بازار سکه نیز دیروز بیشتر معامله‌گران خریدار بودند و همین عامل باعث شد که این فلز گرانبها به بالای کانال ۱۰ میلیون تومانی بازگردد. روز گذشته، سکه ۵۵۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. سکه روز دوشنبه ۷۵۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار سکه سعی کردند در روز چهارم هفته تا حد زیادی عقب رفتن روز دوشنبه را جبران کنند. به گفته یکی از فعالان، خریدها در بازار سکه زیاد شده است و عرضه چندانی نیز وجود ندارد. همین عامل هم باعث می‌شود که سکه به راحتی از سطوح مقاومتی عبور کند. خریداران بازار سکه را می‌توان در دو دسته قرار داد: معامله‌گران سنتی و افراد عادی که برای حفظ ارزش دارایی خود به بازار مراجعه می‌کنند و البته حجم زیادی ریال ندارند.

بازارساز در دو قدمی بازار

روز گذشته قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب روی عدد ۲۱ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت که حدود ۲۳۰ تومان کمتر از قیمت بازار بود. به گفته فعالان، چنین فاصله‌ای موجب می‌شد که تقاضای آربیتراژی خاصی وارد معاملات نشود؛ با این حال،‌ همچنان افرادی برای خرید ارز از صرافی‌های منتخب در بازار حضور داشتند. به گفته فعالان، این دسته از افراد عمدتا نگران حفظ ارزش دارایی‌های ریالی خود هستند و سعی می‌کنند از طریق خرید دلار از پول خود محافظت کنند. به نظر می‌رسد دلیل مهمی که باعث می‌شود این افراد تلاش کنند ارز خود را از صرافی‌های منتخب تهیه کنند، این است که نسبت به خرید ارز از دلالان خوشبین نیستند و سایر صرافی‌ها نیز قیمت بالاتری را نسبت به صرافی‌های منتخب برای فروش اعلام می‌کنند. البته بسیاری از صرافی‌ها نیز عنوان می‌کنند دلاری برای فروش ندارند و متقاضیان برای خرید باید به صرافی‌های منتخب مراجعه کنند.

بازارساز در صورتی که می‌خواهد چنین تقاضاهای احتیاطی را کاهش دهد، نیاز است تا حدی جهت انتظارات را تغییر دهد. برای تغییر انتظارات راهکارهای مختلفی وجود دارد، ولی در شرایط کنونی اولین گام، اطمینان به فعالان برای تامین تقاضاهای حواله است. در هفته‌های اخیر مشاهده شده است که کانون اصلی نوسان در بازار داخلی، افزایش قیمت‌های حواله است. به نظر می‌رسد، عرضه ارز در سمت حواله دچار مشکل شده و قیمت‌ها در بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

روز سه‌شنبه نیز عنوان می‌شد که عامل اصلی افزایش قیمت دلار، رشد نرخ حواله درهم بوده است. به گفته برخی فعالان، دیروز نرخ حواله درهم به بالای مرز ۶ هزار تومانی رفت و در مقطعی به عدد ۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. با این سطح از قیمت درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست به بالای ۲۲ هزار تومان برسد. شاید همین عامل بود که باعث می‌شد، معامله‌گران فردایی دلار با قیمت‌های بالای ۲۲ هزار تومانی در آخر وقت روز سه‌شنبه اقدام به خرید کنند. در صورتی که درهم کاهشی نشود، احتمال آن وجود دارد که بازار امروز را در کانال ۲۲ هزار تومانی آغاز کند. باید دید ورود دلار به کانال جدید با چه واکنشی از سوی بازارساز مواجه خواهد شد. در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد بازارساز ترجیح داده به آرامی خود را به قیمت‌های بازار نزدیک کند و به احتمال زیاد در زمان بهبود سمت عرضه از بالا بازار را با فروش خود تحت تاثیر قرار دهد.

عرضه نیم میلیارد دلاری در سامانه نیما

به گزارش ایسنا،‌جریان معاملات ارزی بین صرافان طی سه روز اول هفته، از این حکایت دارد که حدود ۵۰۰ میلیون دلار با میانگین نرخ حدود ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه و معامله شده است. براساس گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما، به رغم نوسانات چند روز اخیر و مسائل مطرح شده برای افزایش نرخ ارز، طی سه روز ابتدای هفته جاری، حدود ۵۰۰ میلیون دلار با میانگین نرخ حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه و معامله شده است. پیش از این بانک‌مرکزی از فروش ۴۲۹ میلیون یورو در سامانه نیما در هفته گذشته و نیز تامین ارز ۲/ ۶ میلیارد یورو برای واردات انواع کالاها از ابتدای سال‌جاری تا ۹ تیرماه خبر داده بود.

بر این اساس، برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار معتقدند که با نزدیک‌تر شدن به پایان مهلت بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و نیز روان‌تر شدن فعالیت‌های تجاری که از ابتدای سال و تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا با افت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده بود؛ روند تامین ارز کالاهای وارداتی به کشور به روال عادی برخواهد گشت.

فعالان بازار در این خصوص اذعان دارند که بخشی زیادی از افزایش فشار بر نرخ حواله درهم ناشی از تقاضای انباشته شده‌ای است که در دوران قرنطینه کرونا و بسته بودن مرزها توان مرتفع شدن را نداشت. به‌عنوان مثال برخی فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند که برخی از قاچاقچی‌ها زمانی که مرزها بسته بود، نتوانستند کالای خود را وارد کشور کنند و در شرایط کنونی، برای ورود همان میزان کالا به یک‌باره به بازار ارز و صرافی‌ها هجوم برده‌اند. ورود یک‌باره آنها سمت تقاضا را تقویت بیشتری کرده است. در کنار این، صرافی‌ها نیز به‌دلیل عدم احیای صادرات به سطح پیش از کرونا و کاهش ورودی ارز توان پاسخگویی به تقاضای انباشته شده ارزی را نداشته‌اند. طبیعتا با خروج این تقاضای تجمیع شده از بازار می‌توان انتظار کاهش قدرت سمت تقاضا را داشت.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی نیز در همین خصوص با اشاره به اینکه تلاطم این روزهای بازار، عمدتا از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به‌خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته تاکید کرده که بازار ارز با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه‌های قبل و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد. از سوی دیگر افزایش گمانه‌زنی‌هایی درخصوص ورود محموله‌های ارزی حاصل از فروش طلای ونزوئلا به بازارهای ایران شکل گرفته که صحت آنها می‌تواند جهت‌گذاری قیمت‌ها را به کلی تغییر دهد. براساس شنیده‌ها، دیروز هواپیمای حامل پالت‌های دلار به کشور وارد شده که احتمال وقوع شوک ارزی و سقوط آزاد قیمت‌ها را تقویت می‌کند. با این حال این موضوع از سوی مقامات دولتی تایید نشده و نمی‌توان درخصوص صحت و سقم آن اظهارنظری کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها