رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508435

چرایی ارزان نشدن سکه با وجود کاهش قیمت طلای جهانی

ساعت24-به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم اینکه در بازارهای جهانی، نرخ انس جهانی در طول هفته بیش از ۱۰۰ دلار کاهش داشته اما به دلیل صعودی پیش رفتن نرخ ارز در داخل کشور، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا آنطور که انتظار می رفت، کاهش پیدا نکرد.

مسعود یزدانی در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت اونس جهانی در پایان هفته نسبت به اوایل هفته تغییرات زیادی داشته و از ۲۰۳۵ دلار و هشت سنت به ۱۹۳۱ دلار و هفت سنت رسیده است اما این کاهش حدود ۱۰۴ دلاری اونس جهانی، تغییرات عجیبی به لحاظ قیمت در سکه و طلا ایجاد نکرد. این در حالی است که انتظار می‌رفت که تغییرات بسیار بیشتری در بازار سکه و طلای داخلی ایجاد شود.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران علت این موضوع را اینگونه بیان کرد که علیرغم کاهش قیمت‌ها در اونس جهانی اما نرخ ارز در داخل با آن همراهی نکرد. طی یک هفته اخیر نرخ ارز دقیقا زمانی که اونس جهانی ریزش داشت، روندی صعودی طی می‌کرد و همین موضوع سبب شد که تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی تاثیر چندانی بر بازار داخلی نداشته باشد.

به گفته وی در حال حاضر بازار سکه و طلا بازاری آرام و از بابت مصرف کم‌تقاضا است و فقط سفته‌بازی‌ها و مشارکت در بورس‌ دیده می‌شود. بازار ما باید به شکلی باشد که فروش مصنوعات رواج داشته باشد اما در حال حاضر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و میزان معاملات مصنوعات طلا بسیار کاهش یافته است. این سفته‌بازی‌ها و بورس‌بازی‌ها اجازه نمی‌دهند که تغییرات محسوسی در قیمت سکه ایجاد شود؛ ضمن اینکه حباب ۷۰۰ هزار تومانی برای هر قطعه سکه نشان می‌دهد که بازار ناسالم است.

یزدانی تاکید کرد: در بازار سالم حباب معنا ندارد و زمانی که معاملات و قیمت‌ها عادی باشند، حبابی وجود ندارد و قیمت سکه باید به میزان همان وزن طلا باشد؛ چراکه سکه، فلز طلا و از جنس طلاست و در نهایت باید ۱۰۰ هزار تومان با آن تفاوت قیمت داشته باشد اما ایجاد حباب‌های بزرگ که بعضا تا یک میلیون تومان هم رفته است، تنها به دلیل بازار غیرواقعی است.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی در بازار سکه و طلا گفت: در حالی که در ابتدای هفته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بود، در آخر هفته این عدد به ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. در پایان هفته قیمت هر قطعه نیم سکه پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده که به ترتیب نیم سکه ۱۰ هزار تومان کاهش، ربع سکه بدون تغییر و سکه‌های یک گرمی ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته داشته‌اند.

این مقام صنفی افزود: همچنین هر مثقال طلا با کاهش ۱۰۵ هزار تومانی، چهار میلیون و ۴۴۷ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند که هر گرم طلای ۱۸ عیار نسبت به ابتدای هفته که حدودا یک میلیون و ۲۸ هزار تومان بوده، تغییر بسیار جزیی داشته است. همانطور که اشاره شد آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز با کاهش ۱۰۴ دلاری نسبت به ابتدای هفته ۱۹۳۱ دلار و هفت سنت است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها