رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 508604

طبیبیان : سیاستمداران گوش شنوا ندارند

نقدینگی و بر باد دادن دولتها

ساعت 24 - ایراد می گیرند چرا صحبت های اقتصاد دانان تکراری است! درباره من درست می گویند. در یک پست پیش از این نوشته بودم فردی راننده اداره ما بود و بعد از چند سال که در رفت و آمد ها به صحبت هایی که من با روزنامه نگاران از طریق تلفن همراه داشتیم و او نیز به ناچار گوش می داد، نکات اصلی را یاد گرفته بود.

محمد طبيبيان
مثلا اگر خبر نگاری زنگ می زد و نکته ای را در مورد مسائل اقتصادی می پرسید و من چیزی را جا می انداختم او تذکر می داد که مثلاً اثر تورم بر روی بازار مالی را نگفتید. اما در مورد "سیاستمداران"ظاهرا این طور نیست. گوش شنوایی وجود ندارد. مثلاً به نظر می رسد از صدها گزارش کارشناسی که بر روی میز آنها قرار گرفته در مورد نقدینگی و تورم یکی را هم نخوانده باشند.

این جانب تردید ندارم شادروان هاشمی رفسنجانی از هوشمند ترین افرادی بود که من دیده ام و فردی به راستی وطن دوست بود و برای کشور آرزو های بزرگ داشت. اما مفهوم نقدینگی برای ایشان هم جا نمی افتاد. در برخی جلسه ه اکه کارشناسان این معضل کشنده را مطرح می کردند جواب ایشان این بود که شما ها دست تنگ هستید ( خسیس) و مانع هزینه های لازم می شوید.او می گفت هرجا ما بازدید می کنیم مدیران از کمبود نقدینگی شکایت می کنند، شما می گویید نقدینگی زیاد است. یک وقتی در جلسه شورای اقتصاد بحث شد که این نقدینگی با آن نقدینگی دو موضوع متفاوت است. کسی از پول بدش نمی آید و هرچه به دست بیاورد باز هم کم دارد این نطق مدیران با بحث کلان متفاوت است. ایشان فرمودند شما ها "‘ هوایی فکر می کنید" ( یعنی تئوری) ما باید بر اساس واقعیت فکر کنیم. من به این نتیجه رسیده ام ه آقای خاتمی و ناب آقای روحانی هم این مطلب را در دوره خدمتشان یاد نگرفته اند. همچنین آقای احمدی نژاد که بر اساس درک بنده اصولا بی نیاز به این مطالب بودند. دلیل بر این مدعا چیست؟ روند رشد نمایی نقدینگی را در دوره همه این رییس جمهورها نگاه کنید اگر متوجه بودند که چه آتشی می افروزند و چه سوختی بر آتش می ریزند شاید بیشتر دقت می کردند و ملاحظه روا می داشتند. البته قوه مقننه هم در این روند شریک است، بنده به قوه مجریه نقد وارد می کنم چون بین سه قوه در مقایسه عملکرد بهتری داشته است.

این جانب و دیگران بار ها در مصاحبه و نوشتار تذکر داده ایم، مطلبی که بر بسیاری اقتصاد دانان پوشیده نبوده، این افزایش بی مبالات نقدینگی، تورم و کاهش مستمر ارزش پول که از آن ناشی می شود، بسیار دولت ها را در تاریخ به باد داده است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها