رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 512313

رویترز: اکثر کشورهای عرب اسراییل را به رسمیت نمی شناسند

ساعت24-خبرگزاری رویتر با انتشار روزشماری از نزدیکی روابط برخی کشورهای عربی و رژیم اشغالگر قدس نوشت: بیشتر کشورهای عربی به دلیل آنچه آرزوهای از دست رفته برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی می نامند، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند، یا روابط رسمی دیپلماتیک و اقتصادی با این رژیم ایجاد نکرده اند.

این خبرگزاری از فلسطین اشغالی گزارش داد، تصمیم امارات و بحرین برای عادی سازی روابط با اسراییل (رژیم صهیونیستی) در پی یکسری تلاش های صلح صورت گرفت که چندین دهه در پی بی اعتمادی و خشونت بین اسراییل (رژیم صهیونیستی)، فلسطینی‌ها و متحدان عرب آنها شکست خورده بود.

بیشتر کشورهای عربی به دلیل آنچه آرزوهای از دست رفته برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی می نامند، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند یا روابط رسمی دیپلماتیک و اقتصادی با این رژیم ایجاد نکردند.

توافق عادی سازی رژیم صهیونیستی و امارات که ماه گذشته اعلام شد، قرار است در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) طی مراسمی در کاخ سفید به میزبانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امضا شود.

موارد زیر اقدامات اساسی پس از جنگ خاورمیانه ۱۹۶۷ میلادی است که در آن رژیم اسرائیل کرانه باختری، قدس شرقی، شبه جزیره سینا، نوار غزه و بلندی های جولان را اشغال کرد:

۱۹۶۷ - قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل

پس از جنگ ۶ روزه، قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر عقب نشینی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی از سرزمین هایی که در درگیری اخیر اشغال کردند، صادر شد. [بر اساس این قطعنامه] در مقابل، همه کشورهای منطقه به حاکمیت سایر کشورها، تمامیت ارضی و استقلال آنها احترام می گذارند.

این مصوبه اساس بسیاری از ابتکارات صلح است، اما به دلیل پیچیدگی تلاش ها در طول دهه ها در متن آن به ویژه برای همه یا فقط برخی از سرزمین های اشغالی، احکام محکمی اشاره نشد.

۱۹۷۸ - توافق کمپ دیوید

" مناخیم بیگن " و " انور سادات " سران سابق رژیم صهیونیستی و مصر در مورد چارچوبی برای دستیابی به صلح در منطقه توافق کردند که ارتش اسرائیل طی مراحلی از شبه جزیره سینای مصر خارج شود و دولت موقت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شود.

۱۹۷۹ - پیمان صلح رژیم صهیونیستی و مصر

این اولین پیمان صلح بین رژیم صهیونیستی و یک کشور عربی بود و برنامه هایی را برای خروج کامل نظامیان اسرائیل از سینا طی سه سال تنظیم کرد. به دنبال آن در سال ۱۹۸۱ " انور سادات " رییس جمهور مصر توسط یکی از نظامیان مصری ترور شد.

۱۹۹۱ - کنفرانس مادرید

نمایندگان رژیم صهیونیستی و سازمان آزادیبخش فلسطین در یک کنفرانس صلح شرکت کردند و توافقی حاصل نشد، اما این کنفرانس زمینه را برای تماس مستقیم دو طرف ایجاد کرد.

۱۹۹۴ - پیمان صلح رژیم صهیونیستی و اردن

اردن دومین کشور عربی بود که با رژیم صهیونیستی پیمان صلح امضا کرد. با این حال، این معاهده از حمایت مردمی برخوردار نیست و در اردن همدلی گسترده ای با فلسطینی ها وجود دارد.

۱۹۹۳-۱۹۹۵ - اعلامیه اساسی/ توافقنامه اسلو

رژیم صهیونیستی و سازمان آزادیبخش فلسطین در نروژ مذاکرات محرمانه ای انجام دادند که منجر به توافق نامه های موقت صلح شد که در آن ایجاد تشکیلات خودگردان برای فلسطینی ها، انتخاب شورایی در کرانه باختری و نوار غزه برای یک دوره انتقالی ۵ ساله و عقب نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی و مذاکره برای حل و فصل دائمی را خواستار شد.

۲۰۰۰ - اجلاس کمپ دیوید

" بیل کلینتون " رئیس جمهور وقت آمریکا نشستی را بین " یاسر عرفات " رهبر فلسطین و " ایهود باراک " نخست وزیر رژیم صهیونیستی در استراحتگاه کمپ دیوید برگزار کرد، اما دو طرف توافق نکردند و به دنبال آن انتفاضه (قیام) دوم فلسطین به وجود آمد.

۲۰۰۲-۲۰۰۳ - بیانیه بوش / ابتکار صلح عربی/ نقشه راه

" جورج دبلیو بوش " اولین رئیس جمهور آمریکایی بود که خواستار تشکیل یک کشور فلسطینی شد تا در کنار رژیم اشغالگر اسرائیل "در صلح و امنیت" زندگی کند.

سال ۲۰۰۲ عربستان سعودی طرحی را برای تایید اتحادیه کشورهای عربی ارائه کرد که بر اساس آن رژیم صهیونیستی از همه سرزمین های اشغالی خارج می شد و در ازای برقراری روابط عادی با کشورهای عربی، استقرار دولت فلسطین را می پذیرفت.

آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه یک نقشه راهی ارائه دادند که منجر به راه حل برای تشکیل دو کشور برای پایان دادن به درگیری می شد.

۲۰۰۷ - اجلاس آناپولیس

" محمود عباس " رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و " ایهود اولمرت " نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در اجلاسی به میزبانی آمریکا نتوانستند به توافق برسند. پس از آن " اولمرت " گفت که طرفین به توافق نزدیک بودند، اما تحقیقات درباره او به دلیل اتهامات فساد و جنگ غزه در سال ۲۰۰۸ فرصت دستیابی به توافق را از بین برد.

۲۰۰۹ - سخنرانی نتانیاهو در دانشگاه " بار - ایلان "

" بنیامین نتانیاهو " نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که آماده انعقاد توافقنامه صلح برای تشکیل یک کشور فلسطینی غیرنظامی، است. وی شرط دیگری را مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی فلسطین به عنوان "کشور قوم یهود" برای آن تعیین کرد.

۲۰۱۳-۲۰۱۴ - مذاکرات صلح در واشنگتن / شکست مذاکرات

" جان کری " وزیر امور خارجه وقت آمریکا، رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها را به ادامه مذاکرات سوق داد، اما گفت و گوها به شکست منجر شد و در آوریل ۲۰۱۴ به حالت تعلیق درآمد.

ژوئن ۲۰۱۹ - اعلامیه برنامه اقتصادی ترامپ

" جرد کوشنر " داماد و مشاور ترامپ، مرحله مقدماتی طرح صلح اعراب - اسراییل را در بحرین آغاز کرد. وی راهی را برای معالجه جنبه های اقتصادی در پیش گرفت و خواستار ایجاد صندوقی برای سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری جهت حمایت از اقتصاد فلسطین و اقتصاد کشورهای عربی همسایه شد، اما رهبران فلسطین این را رد کردند.

۲۰۱۹

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که در صورت پیروزی در انتخابات قصد دارد شهرک های کرانه باختری و بخش بزرگی از دره اردن را [به سرزمین های اشغالی] الحاق کند. پس از آن، " مایک پمپئو " وزیر امور خارجه آمریکا با نادیده گرفتن موضعی که از حدود ۴۰ سال پیش توسط آمریکا یعنی مطابق نبودن شهرک سازی با قوانین بین المللی در نظر گرفته شده بود، از تقاضای رژیم صهیونیستی برای ساختن شهرک های یهودی در کرانه باختری اشغالی حمایت کرد. [در حالی که] بیشتر کشورها هنوز شهرک سازی را غیرقانونی می دانند.

ژانویه ۲۰۲۰

" ترامپ " با حضور " نتانیاهو " در واشنگتن از طرح خود برای صلح خاورمیانه به طور کامل رونمایی کرد. در این طرح آمریکا حاکمیت رژیم صهیونیستی بر شهرک ها در کرانه باختری را به رسمیت می شناسد و شرایط سختی را برای تأسیس کشور فلسطین در نظر گرفته است.

فلسطینی ها این طرح را که الحاق واقعی اراضی خودشان است، رد کرده و گفتند که این طرح آنها را با یک کشور پراکنده مواجه می کند. شهرک نشینان راستگرای افراطی اسرائیلی نیز این طرح را رد می کنند و با تأسیس دولت فلسطین به هر شکل مخالف هستند.

۱۳ آگوست ۲۰۲۰

ترامپ از توافق ناگهانی برای عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات خبر داد و گفت که امیدوار است سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از امارات پیروی کنند.

مسئولان اماراتی مدعی شده اند که با این توافق، الحاق اراضی کرانه باختری به سرزمین های اشغالی پایان می یابد، اما " نتانیاهو " می گوید که تعلیق الحاق سرزمین های مورد توافق با اسرائیل موقتی است.

۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰

بحرین از توافق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد و در بیانیه مشترک با این رژیم و آمریکا مدعی شد که این توافق نامه ثبات، امنیت و رفاه در منطقه را افزایش می دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها