رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 514332

ظریف: تحریم‌های آمریکا مصداق «تروریسم پزشکی» است

ساعت24-وزیر خارجه ایران با تاکید بر تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر نوع پاسخگویی ایران به بحران شیوع کرونا، اینگونه اقدامات واشنگتن را مصداق «تروریسم پزشکی» دانست.

laquo;محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه روسی «راشاتودی» با «دروغ» توصیف کردن ادعاهای ایالات متحده آمریکا مبنی بر عدم تأثیر تحریم‌های یکجانبه بر اقلام بشردوستانه، تأکید کرد که اینگونه اقدامات آمریکا در حقیقت «تروریسم پزشکی» است.

وزیر خارجه ایران ضمن انتقاد شدید از اقدامات یکجانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد که تلاش‌های آمرکیا برای مانع‌تراشی در مسیر صادرات نفت ایران، توانمندی تهران برای پاسخگویی به بحران کرونا را محدود کرده است و مقادیری از پول ایران در خارج است که به موجب تحریم‌های آمریکا، امکان دسترسی به این مبالغ برای جمهوری اسلامی حتی برای خرید دارو وجود ندارد.

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به این موارد گفت: «هر آنچه که آمریکایی‌ها در خصوص عدم تأثیرگذاری تحریم‌هایشان بر اقلام بشردوستانه می‌گویند، فقط یک دروغ است....این اساساً تروریسم پزشکی است».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا و لزوم همکاری تمامی کشورها برای مقابله با این ویروس ناشناخته گفت: «این ویروس فقیر و غنی، ضعیف و قدرتمند، دوست و دشمن نمی‌شناسد و همه ما را تحت آسیب قرار داده است و نیاز است که همه ما با همدیگر برای مقابله با این ویروس همکاری کنیم. متأسفانه ایالات متحده همچنان در مسیر ایران حتی برای خرید دارو و واکسن این ویروس مانع‌تراشی می‌کند».

ظریف در خصوص سفر خود به مسکو گفت: «این سومین سفر من به مسکو از زمان شیوع کروناویروس است. مواردی است که باید شخصاً درباره آنها بحث و گفت‌وگو صورت گیرد».

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی در ارتباط با اقدامات یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران توضیح داد: «تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی که ایالات متحده بر مردم ایران تحمیل کرده است، تأثیر چشمگیری در دو سطح داشته است: اول آنکه ما نتوانستیم در رفتن مردم ایران به محل‌کارهایشان ممانعت ایجاد کنیم، ما نتوانستیم یارانه اضافی و کمک معیشت بیشتر یا محرک‌های اقتصادی بیشتری به آنها بدهیم تا آنها را در خانه‌هایشان نگه داریم. مردم مجبور بودند برای گذران زندگی به سرکار بروند. خزانه دولت به اندازه‌ای خوب نبود که بتواند، این خلأ را پر کند. این اولین تأثیر تحریم‌ها بود و علیرغم آنکه تصمیم سختی بود ولی ما مجبور شدیم این تصمیم را بگیریم (که مانع رفتن افراد به سرکار نشویم)».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها