رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 516834

۶ نکته برای موفقیت در مصاحبه شغلی آنلاین

رپورتاژ تبلیغی / بعد از دل‌نگرانی‌های تهیه یک رزومه حرفه‌ای و ارسال برای آگهی استخدام های منتشرشده، مصاحبه‌های شغلی ممکن است دلهره‌آور باشد.

بعد از دل‌نگرانی‌های تهیه یک رزومه حرفه‌ای و ارسال برای آگهی استخدام های منتشرشده، مصاحبه‌های شغلی ممکن است دلهره‌آور باشد، به‌ویژه اگر کارفرمای احتمالی شما بخواهد به‌صورت آنلاین و رودررو با شما چت کند. اخیرا، به‌ویژه با افزایش دورکاری مصاحبه‌های شغلی آنلاین برای استخدام در شهرهای مهمی مثل استخدام تهران، محبوبیت بیشتری یافته‌اند و بسیاری از شرکت‌ها به‌طور مرتب از این روش برای انجام مصاحبه‌های اولیه استفاده می‌کنند.

گرچه مصاحبه‌های آنلاین مشابه جلسات حضوری و عادی هستند، اما تفاوت‌های عمده‌ای نیز دارند که داوطلبان باید برای آنها آماده باشند. به عنوان مثال بسته به نوع مصاحبه آنلاینی که در آن شرکت می‌کنید، مواردی وجود دارد که شما به‌جای مکالمه با یک فرد حاضر در آن سوی خط، پاسخ‌های خود را ضبط می‌کنید و بعد از اتمام مصاحبه آنها را ارسال می‌کنید. این می‌تواند برای برخی از متقاضیان استرس‌آور باشد.

جدیدترین فرصت های شغلی برنامه نویسی در اینجا مشاهده کنید

گذراندن یک مصاحبه شغلی آنلاین برای اولین بار ممکن است ترسناک باشد، اما نگران نباشید! در اینجا شش نکته برای موفقیت شما ذکر شده‌است:

۱. کامپیوتر خود را تست کنید

در شرایط امروز فناوری می‌تواند گیج‌کننده و اجتناب‌ناپذیر باشد و به‌خصوص در مصاحبه‌های آنلاین شما باید با هر روشی که مصاحبه‌کننده احتمالی شما ترجیح می‌دهد (مثل زوم (Zoom)، اسکایپ (Skype)، فیس‌تایم (FaceTime) و غیره) احساس راحتی کنید. هنگامی که برنامه‌های مورد نظر را یاد گرفتید و با آنها احساس راحتی داشتید، بهتر است اتصال اینترنت و همچنین میکروفون و امکانات صوتی خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید همه کارها به درستی انجام می‌شود.

نکته تکمیلی: قبل از ورود به سیستم از مصاحبه‌کننده بپرسید که مصاحبه با چه برنامه‌ای انجام می‌شود؟ برای اطمینان از این‌که آمادگی لازم را دارید در اینجا چند پرسش مطرح شده‌است که بهتر است از قبل آنها را مطرح کنید:

  • مصاحبه صوتی است یا هم صوتی و هم تصویری؟
  • آیا در آن سوی خط شخصی وجود دارد یا سؤالات از قبل ضبط شده‌است؟
  • اگر سؤالات از قبل ضبط شده‌اند، چندبار می‌توانم پاسخ خود را ضبط کنم؟
  • در صورتی که با مشکل فنی روبه‌رو شدم چه کاری انجام دهم یا با چه کسی تماس بگیرم؟

۲. بهترین مکان را انتخاب کنید

مطمئن شوید که فضا خیلی تاریک نیست. اگر می‌توانید بهتر است جایی را انتخاب کنید که چراغی بالای سرتان نباشد. در صورت امکان سعی کنید در نزدیکی پنجره‌ای مستقر شوید. نور طبیعی بهترین حالت است، زیرا نورپردازی بد ممکن است باعث حواس‌پرتی شود. انعکاس بیش‌ازحد نور می‌تواند دیدن شما را برای مصاحبه‌کننده دشوار کند و این برای شما که باید به بهترین صورت دیده‌شوید اصلا شرایط خوبی نیست!

نکته تکمیلی: بهتر است از یک روز قبل مکان مناسبی را برای انجام مصاحبه آنلاین پیدا کنید تا مطمئن شوید قبل از مصاحبه مجبور نیستید با عجله کاری انجام دهید.

۳. عوامل حواس‌پرتی‌ را از بین ببرید

هر چیزی را که می‌تواند در مکالمه شما اختلال ایجاد کند، از جمله تلفن و اعلان‌های ایمیل را در کامپیوتر در حالت بی‌صدا قراردهید.

نکته تکمیلی: هنگام انجام مصاحبه مطمئن شوید که هیچ‌کس دیگری از جمله حیوانات خانگی در اطراف شما نیست. مصاحبه‌کنندگان گاهی می‌گویند که در زمان مصاحبه گربه‌ای از جلوی صفحه کامپیوتر رد می‌شود و جلسه را قطع می‌کند یا مردی نیمه‌برهنه از پشت فرد عبور می‌کند و یا تپه‌ای از لباس‌ آن طرف اتاق دیده‌می‌شود. با آماده‌نبودن شغل خود را به خطر نیندازید!

۴. حرفه‌ای لباس بپوشید و بنشینید

حتی اگر شخصا با مصاحبه‌کننده ملاقات نمی‌کنید، حتما با دقت و مرتب لباس بپوشید و صاف بنشینید. برداشت‌های اول مهم هستند و ظاهر شما برای یک برداشت‌ اولیه خوب بسیار حیاتی است.

نکته تکمیلی: لبخند را فراموش نکنید! چه در حال صحبت با یک شخص واقعی هستید و چه در حال ضبط پاسخ‌های خود هستید به همان صورتی لبخند بزنید که در طول مصاحبه حضوری لبخند می‌زنید.

۵. به اعصاب خود مسلط باشید

اگر فردی استرسی هستید نکات اصلی صحبت خود را از قبل تمرین کنید و به یاد داشته‌باشید که آهسته صحبت کنید. وگرنه به‌خصوص در جلسات آنلاین ممکن است وسط حرف‌های مصاحبه‌کننده بپرید.

نکته تکمیلی: حتی اگر مصاحبه بعدی شما قرار است بصورت آنلاین برگزار ‌شود، فراموش نکنید که مهارت‌های مصاحبه عادی خود را مرور کنید. شما باید برای برخی از سؤالات رایج مصاحبه پاسخ‌هایی آماده کنید و مثال‌هایی داشته‌باشید که در صورت نیاز آنها را مطرح کنید.

۶. در چشم مصاحبه‌کننده نگاه کنید

حتی در مصاحبه آنلاین هم ارتباط چشمی مهم است. به جای نگاه‌کردن به تصویر شخصی که روی صفحه کامپیوتر است، مستقیما به وب‌کم نگاه کنید و به کارتان ادامه دهید.

نکته تکمیلی: اگر احساس راحتی نمی‌کنید، تصویر شخصی را که می‌شناسید بالای وب‌کم قرار دهید. به این ترتیب احساس می‌کنید که انگار با یک دوست چت می‌کنید. این کار باعث راحتی بیشتر شما خواهدشد.

مهم‌تر از همه این‌که زیاد استرس نداشته‌باشید! جلسات آنلاین معمولا در دور اول مصاحبه‌های متقاضیان مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شرکت می‌شوند و شرایط را برای متقاضیان برابر می‌کنند. خبر خوب این است که در دور بعدی (به احتمال زیاد) مصاحبه‌ای حضوری برگزار می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که شخصا با مدیر احتمالی خود ملاقات کنید.

و آیا می‌دانید بهترین قسمت مصاحبه آنلاین کجاست؟ دیگر نیازی نیست نگران باشید که چطور دست بدهید!

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها