رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 520970

می دانند ارز نیست وخود را به خواب زده اند

ساعت 24 - مشهور است اگر کسی را خواب در ربوده باشد با اندکی بردباری و تلاش می‌توان از خواب بیدار کرد و چشم‌های او را به زندگی دوخت. اما اگر کسی از سر اراده و خواست خود را به خواب زده باشد با دنیایی از شکیبایی و تلاش نمی‌توان او را بیدار کرد تا چشم‌هایش واقعیت‌ها را ببیند.

دلار
dir="RTL">این روزها شوربختانه کسانی از راه رسیده‌اند و خود را به خواب زده و به همین دلیل چشم بر واقعیت‌ها بسته و با خود و با رقیب خود لج‌بازی کرده و سرانجام هر پدیده در ناتوان شدن کسب‌وکار و روزی شهروندان و اقتصاد کلان را به ناکارآمدی دولت پیوند می‌زنند.

این گروه باور ندارند قیمت ارزهای معتبر به دلیل کمیابی سر به آسمان زده و قیمت کالاها را نیز با خود به اوج می‌برد. این یک رخداد بدیهی و تجربه شده است که نرخ ارز در ایران رهبری قیمت‌های نسبی را در اختیار دارد و در یک دوره زمانی با درنگ‌های کوتاه و کمی بیشتر از کوتاه‌مدت قیمت کالاهای خود را با قیمت‌های تازه ارزها سازگار می‌کنند. این رخداد تاریخی است و به این دولت و آن دولت بستگی ندارد اما این دولت و رییس و فرماندهان آن برای اینکه سپهر سیاست و فضای اجتماعی کشور از این که هست، آشوب‌زده‌تر نشود، به شهروندان نمی‌گویند حقیقت ماجرای افزایش قیمت کالاها چیست.

مدیران دولت نیک می‌دانند که نبود ارز، راه را برای واردات نهاده‌های دامی با ارز آزاد باز کرده است و به همین دلیل نرخ هر کالایی که با این نهاده‌های گران‌قیمت تولید می‌شود نیز افزایش می‌یابد. این چیزی نیست که دیدن آن سخت باشد اما انگار برای یک گروه تازه ازراه‌رسیده شگفت‌انگیز می‌نماید و خود را به خواب زده‌اند. شهروندان ایرانی در رنج و در درد سرچشمه گرفته از افزایش شتابان قیمت کالاها و عقب ماندن مزدها از تورم گرفتار شده‌اند و این را تا روزی که روزگار مناسبات ایران با جهان شکل دیگری به خود گیرد باید بر دوش کشید. گفتن اینکه نظارت ناکافی است و دولت بی‌عرضه است یا دولت از سر عمد بر آتش گرانی‌ها می‌افزاید دردی را دوا نمی‌کند. باید به راهی بیفتیم که دخل و خرج ارزی کشور به تعادل برسد. زدن دولتی که در بدترین روزهای محاصره اقتصادی گیر افتاده است و شهروندان نیز این را می‌دانند چه سودی جز دل خنک کردن و خرید محبویبت دارد؟ مگر می‌توان برای هزاران کالا، هزاران نوع پلیس و نگهبان درست کرد و در میلیون‌ها محل فروش میلیون‌ها نفر را مامور کرد. دیدیم که اعدام سلطان سکه و سلطان قیر نیز بازار این کالاها را آرام نگرفت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها